Det är ett järnrör. Det har används mycket även till tappvatten. Det är ofarligt.
Det är uppenbarligen ett fel. Jag ser det inte som självklart att det bedöms som att det borde ha upptäckts inom de normer som krävs.

Men för att något ska kunna dras som dolt fel ska det också ha en signifikant påverkan på fastighetens värde. Såvida det inte varven väldigt billig fastighet torde felet vara så lindrigt att det inte berättigar till ersättning.

Vad jag kan hitta om praxis är att 3% av värdet inte är tillräckligt. Men att 6% är det. Så där någonstans går gränsen.

H hempularen skrev:
Låter som de behöver en foliehatt.
Eller så är advokaten duktig på att sälja in sig..

boihus123 boihus123 skrev:
Ja tror man anser få ut en stämning pga av vattnet är giftigt. Finns mycket att hämta där anser den, pratade om. Miljonbelopp i skadestånd, om det är tungmetaller i..
Så här såg våra inkommande galvade järnrör ut inuti när vi prevent bytte ut dom när vi grävde ut runt huset, då var rören 45 år,

Rostigt och korroderat insida av ett 45 år gammalt galvaniserat järnrör, synlig korrosion orsakad av galvaniska strömmar mellan koppar och järn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg vårt inkommande galvvattenrör ut precis innan vattenmätaren. Rörböjen i golvet såg värre ut.

Rostigt och korroderat galvat järnrörs inre, med synliga beläggningar; del av ett vattenrör borttaget vid husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skarv mellan ventil och mätare.

I ert fall (köparens fall) så är det de galvaniska strömmarna mellan koppar och järn som är det "farliga".

D Daniel 109 skrev:
Det är ett järnrör. Det har används mycket även till tappvatten. Det är ofarligt.
Det är uppenbarligen ett fel. Jag ser det inte som självklart att det bedöms som att det borde ha upptäckts inom de normer som krävs.
Här vet jag inte vad rören är gjorda av de är kromade, om de fuskade med skarven som var zinkade kan de ju vara något som inte är lämpligt det heller. Någon som vet om de finns liknade case?

Redigerat:
I alla fall press-T-kopplingarna är elförzinkade järnrör medan de raka rören är kromade kopparrör.

Kombinationen elförzinkade järnrör och kopparrör ger galvaniska strömmar som tär/förbrukar/äter på ena materialet.

K
boihus123 boihus123 skrev:
Ja tror man anser få ut en stämning pga av vattnet är giftigt. Finns mycket att hämta där anser den, pratade om. Miljonbelopp i skadestånd, om det är tungmetaller i..
De ska alltså kräva skadestånd med grund i skadeståndslagen? Lycka till får man säga. 😅 Miljonbelopp. 😂

K Kardan79 skrev:
De ska alltså kräva skadestånd med grund i skadeståndslagen? Lycka till får man säga. 😅 Miljonbelopp. 😂
Ah jag har inte så bra koll vad ett rimligt belopp kunde bli? Säg de påvisar förhöjda halter bly eller zink eller de nu kan bli i blodet, måste de sen även ha en sjukdomsbild och även bevisa det är kopplat till vattnet? Det låter svårt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.