boihus123 boihus123 skrev:
Vi sålde ett hus 2021, köparen har nu hittat ett fel på ett rör
Badrumet renoverades 2014 så 10 år.
Hur ska man tolka detta, å ena sidan är rören synliga och såg bra ut vid försäljning.
Men å andra sidan ska ju rör hålla mer änn 10 år så, alltså inget som köpare kunde räkna med var dåligt

"Ett dolt fel är ett fel som fanns redan när du köpte huset och som du inte kunde upptäcka vid en noggrann besiktning innan köpet. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion."

Värt att ta in besiktningsman för reda ut eller kostar det mer änn reperationen isig tro? Är 3-4 skarva med likande problem
Det är ju rör som rostar måla, tunväggiga stålrör. Det är inga kromade kopparrör.

Kilrain Kilrain skrev:
Jag skulle inte noja mig för det som syns, några friliggande rör som borde vara lätta att byta borde inte vara allvarligt nog för att påverka försäljningspriset mer än marginellt, och då spelar det mindre roll om det kan räknas som ”dolt fel” eller inte.

Men jag skulle noja mig rejält för vad som inte syns. Som säljare skulle jag vilja veta vad som gått snett, om det var undermåligt material från början. För i så fall kan det nog bli riktigt jobbigt, om man har en massa rör i väggar och golv som också har problem.
Hej bara fel på de synliga delarna de endast de har bytts, och det är endast i kopplingarna det är problem, mest på kall vatten då det blir kondens på sommaren och de är blötta, rören i sig är ok.

Kilrain Kilrain skrev:
Undrar om vissa inte är lite för kategoriska i sina svar här. Känns inte helt solklart att köparna kan förväntas ha insett att felaktigt material tydligen använts här. Hur pass omfattande materialanalys kan man förvänta sig av köparna?

Exemplet irländska ”takläggare” är ju nåt man kommer att tänka på. Deras takbeläggningar håller ju...ett tag. Men inte ska de gå fria för det, även om de oftast gör det ändå av praktiska skäl.

Om det nu är så att undermåligt material använts så kan det vara dolt fel, eller också inte. Men jag skulle åtminstone fråga mig hur pass omfattande problemet är, och hur mycket det kan kosta att fixa det.

Om det är billigt att åtgärda är det ju inget jätteproblem. Kanske man som säljare och köpare kan komma överens om att dela på kostnaden. Lite av en samvetsfråga, man har ju tydligen sålt något undermåligt.

Om det är dyrt att åtgärda, ja, det blir det knepigare. Men jag skulle inte vara tvärsäker på hur en random domstol skulle se på saken...
Fått offert på 19K.

En besiktningsman skulle nog enkelt kunna se det, även den röda stämplen är kvar vilket man får upp när man googla elförzinkat böj. Vi är villiga att betala en del då som du säger för goodwill,
men de vill vill hitta och betala entreprenör( antar så att vi med detta medger ansvar om de skulle bli problem igen. )

Demmpa Demmpa skrev:
Är det tappvatten eller värmekretsen?

Ser nämligen ut som kromade kopparrör samt förzinkade presskopplingar.
Det fungerar i värmesystem men är dödens i tappvattensystem.
Ja det är tappvatten, ser ut att rosta utifrån iom kondensvatten, böjen på de varma rören ser bra ut.

sysmali
Vi är villiga att betala en del då som du säger för goodwill,
men de vill vill hitta och betala entreprenör( antar så att vi med detta medger ansvar om de skulle bli problem igen. )
Men det har ju gått ca 8 månader sedan ditt första inlägg. Har ni inte rett ut detta än?

Dessutom, ni ska väl inte för betala för något som är synligt och "upptäcktes" av köparen efter 3 år? Om den ens är något fel.

Även om ni vill bli av med köparen så är det nog dumt att ge lillfingret...

• Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Men det har ju gått ca 8 månader sedan ditt första inlägg. Har ni inte rett ut detta än?

Dessutom, ni ska väl inte för betala för något som är synligt och "upptäcktes" av köparen efter 3 år? Om den ens är något fel.

Även om ni vill bli av med köparen så är det nog dumt att ge lillfingret...
Jo trodde vi med hörde inget men nu dök de upp igen och tycker vi ska ordna med en firma som fixa det annars hotar de med rättsliga åtgärder. Att de vill vi ordnar firma är ju lite märkligt?

sysmali
Jo trodde vi med hörde inget men nu dök de upp igen och tycker vi ska ordna med en firma som fixa det annars hotar de med rättsliga åtgärder. Att de vill vi ordnar firma är ju lite märkligt?
Köparnas anspråk låter helgalet och jag håller med tidigare skribenter att de inte inte har ett case mot er.

Har dock förstått att ni gärna vill få detta ur världen, för att ni tycker det är jobbigt att de hör av sig. Problemet kan ju om ni går dem till mötes, så kommer säkert nya anspråk på diverse "fel".

Låt oss ödmjukt fråga @Claes Sörmland eller @Dilato om deras åsikt i frågan. Än så länge är ju tråden inte så lång och har inte börjat spåra ur.

• Gilla
Matn05 och 3 till
  • Laddar…
Låt dom hota bäst dom vill, det finns inget case dom kan vinna.

Att det bildas kondens på kalla rör är ju något som går att förhindra, isolera rören, öka luftcirkulationen eller sänk luftfuktigheten i rummet.

Att bara titta på utan åtgärd medans rören rostar kan aldrig bli säljarens problem i efterhand.

Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
Men att det skulle vara undermålig kvalité (vet man att det är så?) är ju ingen som kan förutse.

Det här hamnar på hoppsan, fan, okej vi får lösa det kontot (för den som har köpt och numera har ansvaret).

Tråkigt, men verkligen ett mindre bekymmer.
Och i nuläget ser det ut att vara estetiskt endast.

Jag är av devisen att om jag har gjort fel så skall jag såklart stå för detta. Men det finns många som utnyttjar sin egen okunskap och dumhet till att köra över andra. Detta känns som ett sådant tillfälle.

För guds skull ignorera dem helt. OM det mot förmodan kommer en stämning via tingsrätten. Så kan det vara läge att börja prata med advokat för dig också. Och betala INTE något av goodwill för detta. Varje tillstymmelse till medgivande om att ni skulle ha någon sortsa ansvar här kommer köparen att utnyttja mot er.

Det här verkar ju vara så långt ifrån dolt fel man överhuvudtaget kan komma.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det tycks ju vara fel typ av material i tappvattensystemet. Så visst finns det ett fel. Jag förstår inte varför allt måste dras via tinget.

Claes Sörmland
Ja, inget vidare materialval men det var ju knappast ett dolt fel. En besiktningsman för VVS (rörmokare) eller VVS-kunnig privatperson hade påpekat det olämpliga materialvalet om köparen hade valt att besiktiga huset före köp. Inget var ju dolt. Gamla hus säljs ju ändå med generell friskrivningsklausul om att de köps i befintligt skick.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Dessutom så är en kostnad på 19 000 för lite för att kunna anses ha påverkat prisert på huset, om felet hade varit känt.

Men är det ens fastslaget att det är fel material?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ja, dessa är för slutna system och tryckluft. Inte tappvatten.

H hempularen skrev:
Men är det ens fastslaget att det är fel material?
Elförzinkade presskopplingar är lite matta, å de får ej användas till tappvatten.

Kromade presskopplingar är ungefär lika blanka som kromade rör.

Kromade presskopplingar rostar inte, däremot så kan elförzinkade presskopplingar rosta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.