69 248 läst ·
149 svar
69k läst
149 svar
Dolt fel eller ej? Bergvärmehålet är tydligen på grannens tomt!
Helt rätt och värd att tänka på.Nötegårdsgubben skrev:
Mot säljaren kommer ni att hävda att det är ett dolt fel och att borrhålet ska flyttas och mot grannen vill ni hävda att det är er borrhål och er egendom att ni ska få betala en liten ersättning för intrånget.
Nu får vi hålla isär begreppen här. Enskilt åtal kan man väcka när man anser att ett brott är begånget och när åklagaren av olika anledningar varken kan eller vill föra talan i domstol.D Dr Jumping Jack skrev:
Det som TS kan göra är en civilrättslig stämning i domstol. Det innebär inte att ett brott behöver vara begånget utan för att det finns någon form av tvist kring avtal eller liknande bakom.
Såvida inte TS menar att säljaren har utfört skadegörelse genom att borra ett hål på grannens mark, är det en civilrättslig stämning som ligger nära till hands här, inte enskilt åtal.
Att väcka enskilt åtal för "bedrägligt beteende" vore förvisso möjligt, men då ska man ha bevisning som håller för "bortom rimligt tvivel" vilket minst sagt är vanskligt i det här fallet (och i de flesta andra fall. Det är därför som enskilda åtal är synnerligen sällsynta.)
Du borde nog starta en egen tråd för att reda ut vad som gäller där.J JohanLun skrev:Tyvärr är min erfarenhet att detaljläget på borrhål är inget som någon har koll på, iallafall inte i min kommun enligt erfarenheten jag beskriver här. Vår granne mitt över hade just tillträtt sitt hus och en morgon stod en skäggig gubbe och borrade precis vid gatan mot vårt hus. Vi hade inte hört något alls innan det. Jag frågade grannen som sagt att han fått ok från kommunen. Enligt kommunen så var det upp till den som skulle borra att tillfråga alla grannar att de inte hade borrhål i närheten och att de godkände borrningen. Min granne tog kommunen på orden och frågade de tre tomter som direkt gränsade till honom och borrade sen så hålet kom fågelvägen absolut närmast mig (som bor precis mitt över en jättesmal gata och som han då inte räknade som granne). Den skäggiga gubben som börjat borra bara skrattade åt mig och stängde inte ens av borren för att jag skulle kunna prata med honom och sa att "jag ger fan i var jag borrar, jag bara borrar där de märkt ut, om jag får borra ett nytt hål imorrn är det inte mitt problem, snarast tvärt om - har du inte koll på var ditt hål är sa han och skrattade ännu mer (varvid jag svarade att det var tidigare ägare som borrat och min info var diffus)". Samtal till kommunen som sa att de inte alls håller koll på var hålen hamnar på tomten. Som jag förstår det så sparar de ansökan men följer aldrig upp utan det är upp till den boende att prata med grannar och logga var hålet blev. I min grannes fall så hade ju borraren flyttat hålet närmare mig om jag minns rätt för att det var lättare borra precis vid tomtgräns. Jag kom (efter mycket detektivarbete) fram till att mitt borrhål låg jättenära och var grundare än det han sökt tillstånd för. Såklart var jag inte glad för det. Men det fanns en absolut mingräns på 10m har jag för mig och det var nog ungefär det. Skylten för mitt borrhål hade de skrivit med en tushpenna som inte var beständig för väder så den var tyvärr inte till någon hjälp. Jag hade god lust att klippa kabeln till borrarens utrustning eller nåt (eller köra upp den där borren han hade i nåt annat hål), jag tycker att man borde kunna stanna upp 10 minuter och reda ut vad som gäller. Jag gick och var förbannad bra länge efter detta (kanske litegranna fortfarande när jag påminns om det). Min "granne" (mitt över gatan med borrhålet) hade nog agerat som han tyckte han blivit uppmanad, han verkar trevlig. Men det är ingen bra första kontakt att hamna i konflikt. Risk finns ju att båda våra borrhål får sämre kapacitet än vad de skulle kunna haft om man dragit isär dem lite.
Kontentan var att jag ägnade en timme på morgonen på plats att försöka tjafsa med borrgubben (och 10 minuter med grannen som sen drog till jobbet), mellan alla möten på jobbet hela dagen ringde kommun och kollade med tidigare ägare var mitt hål var. Jag fick en dag förstörd och troligen sämre kapacitet i min värmeanläggning för all framtid.
Jag tycker du ska gå på säljaren / mäklaren och se till att de löser detta, antingen genom ett servitut eller att de får göra ett nytt borrhål. Gör du ett nytt borrhål så skulle iallfall jag acceptera att betala en liten del av det om jag tilläts göra det lite djupare. Jag har förstått att många dimensionerar BVP lite annorlunda idag mot för 10-15 år sen...
Försök lösa problemet långsiktigt, borrhål är ändå hyggligt dyra och man behöver inte göra om dem speciellt ofta.
Tack, jag känner jag lagt det bakom mig. Men jag ville mer bara säga att det nog inte är nån som har koll på var hålet är om inte den som borrat det (säljaren) loggat positionen. Det kommun och SGU har är så grovt och som jag förstår baserat på vad de fått i ansökan, så det är inte alls kopplat till var den som borrade verkligen borrade. Sen är förhoppningsvis de flesta bättre än banditen som borrade på grannens tomt.R Riverground skrev:
Du blandar ihop det hela. Enskilt åtal är väldigt ovanligt, det är när en privatperson väcker åtal i ett brottmål där åklagare valt att inte göra det.D Dr Jumping Jack skrev:Att stämma är enskilt åtal. Det där blir dyrt och förlorar TS så skall hen betala säljarens advokat samt sin egen. Om man nu går till rättslig process undrar jag om om inte ”bedrägligt beteende” är bättre än ”dolt fel”. Det är ju tydligt att säljaren ljuger men det är ju inte helt klart att det är ett dolt fel.
Det du egentligen menar är väl ett civilrättsligt tvistemål.
Definitionsmässigt är det nog inte det men det är samma som med allt annat lösöre som kommer med vid ett fastighetsköp, det ingår i affären i alla fall. Särskilt som det bergvärmeanläggningen i sin helhet är listad i prospektet som är en del av köpehandlingarna. Det är en komplex sak man säljer när man säljer en bostadsfastighet.M -MH- skrev:
Vad kostar det att borra ett nytt hål? Runt 30tkr säger Google men det blir säkert lite dyrare, sedan kanske det gamla röret borde tas bort.
Inga hiskeliga summor i sammanhanget så enklast och billigast borde väl vara att borra nytt? Rättvisast vore väl om säljaren betalade.
Minst rättvist men ekonomiskt klokast är kanske att TS och grannen delar på det. Grannens värdesänkning av att få ett servitut på tomten än halva kostnaden att borra ett nytt hål.
Inga hiskeliga summor i sammanhanget så enklast och billigast borde väl vara att borra nytt? Rättvisast vore väl om säljaren betalade.
Minst rättvist men ekonomiskt klokast är kanske att TS och grannen delar på det. Grannens värdesänkning av att få ett servitut på tomten än halva kostnaden att borra ett nytt hål.
Urminnes vet jag inte. För hävd räcker knappa 10 år har min juristkompis sagt. Något att tänka på när någon gör intrång på din mark.F FGLIN skrev:
16 kap. om hävd i jordabalken gäller fast egendom. Alltså inte TS bergvärmehål på grannens fastighet.M Mangebang skrev: