69 248 läst ·
149 svar
69k läst
149 svar
Dolt fel eller ej? Bergvärmehålet är tydligen på grannens tomt!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Grannen bör kunna kräva att intrånget slutar från den som orsakar det (i detta fallet TS). Dvs TS måste processa mot säljaren. Men vad händer då om grannen kräver att borrhålet flyttas? Givetvis så går ju inte det men tillfaller då hålet grannen? Isf har ju inte huset bergvärme och det skulle man isf definitivt kunna klassa som ett dolt fel.
Jag tror att mitt resonemang haltar lite men som vanligt är det viktigaste att titta igenom alla papper vilka utfästelser som givits. Sen får man nog ta allt till en jurist som får titta igenom det. Men nog vore det elegant att få det till att bergvärmen faktiskt inte finns.
Jag tror att mitt resonemang haltar lite men som vanligt är det viktigaste att titta igenom alla papper vilka utfästelser som givits. Sen får man nog ta allt till en jurist som får titta igenom det. Men nog vore det elegant att få det till att bergvärmen faktiskt inte finns.
Håller helt med, tycker alla resonera bra runt det väldigt märkligt problem. Men kommer prata med jurist som får hjälpa i frågan. Men en sak är klart är att Säljaren har undanhållet information trots att vi frågar om installationen av bergvärme och allt vad som är runt service, garanti m,.m. Inget nämndes då. Även om det finns något servitut eller överenskommelse med grannar. Jag fick ta del av alla papper på servitut och ledningsrätt. inga konstigheter där.M merbanan skrev:Grannen bör kunna kräva att intrånget slutar från den som orsakar det (i detta fallet TS). Dvs TS måste processa mot säljaren. Men vad händer då om grannen kräver att borrhålet flyttas? Givetvis så går ju inte det men tillfaller då hålet grannen? Isf har ju inte huset bergvärme och det skulle man isf definitivt kunna klassa som ett dolt fel.
Men TS, vad är det du vill åstadkomma? Förstår att du är sur på säljaren.
Men vilken lösning vill du? Vill du ha pengar av säljaren? Att säljaren bekostar ett nytt borrhål på din tomt? Eller vill du ha ett servitut för ditt borrhål?
Men vilken lösning vill du? Vill du ha pengar av säljaren? Att säljaren bekostar ett nytt borrhål på din tomt? Eller vill du ha ett servitut för ditt borrhål?
Ett nytt borrhål på min tomt eller ett servitut för borrhål är det bästa alternativ.Hemmakatten skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
du skriver att du förutsätter att det är på tomten.DayM skrev:
Men fråga du vart hålet var?
Kom det inte på fråga så kanska säljaren inte tänkte på det.
Du fick info lätt via den sidan.
Där jag bor finns det även lov hos kommunen vart hålen är till vilka fastigheter då jag var tvungen söka lov för att få borra.
Tänkte på undersökningsplikten och du fick ju reda på det fort.
Vårat hus sitter det även en skylt på grunden som säger antal meter bort hålet finns.
Man kan ju också tänka sig att de båda (TS och grannen) går ihop och tillsammans processar mot säljaren (det verkar vara samma säljare), det ger viss rättslig tyngd kan man tycka.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Min uppfattning är att det inte är TS problem utan grannens problem. Grannen skall driva det mot säljaren då grannen inte kan bygga sin pool där det passar honom bäst.DayM skrev:
Hej
Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?
Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?
All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.
Säljaren kommer få betala nytt hål plus installation eller få en summa som kompensation om det går att bygga poolen på annat ställe bredvid.
Kom ihåg vem som skrev detta näst först ;-)
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
men då har du inte läst mitt inlägg #6, för då hade du vetat att det också är TS problem. Även om TS får ha kvar borrhålet (och det är troligt men inte säkert) kommer det att kosta TS en slant att ordna ett ordentligt servitut och det är TS problem. Får TS inte ha kvar hålet, blir problemet bara störreWorkingclasshero skrev:
Det brukar ju även sittta en plåtskylt på närmaste husgrund med riktning och avstånd till värmebrunnhålet.. det borde ju nästan ingå i undersökningsplikten att kolla vart den brunnen ligger. och även om inte säljare informerat så finns det ju register på vart värmepumphål är placerade..
Samtidigt låg den där redan innan fastigheten blev delad så kan det ju också bli så att den är i marken och har vart där sen innan man vart ägare då har den också viss rätt att ligga där.. lite som att tunnelbanan ligger imarken under vissa hus i storstan och man har då såklart inte rätt att göra installationer under markytan hur som helst.
Sen vore det i det bästa av världar så borde allt under markytan utmärkas med tydiga servitut men i verkligheten så ligger det massor med saker i marken utan servitut av olika anledningar och det är mycket svårt att tvinga bort såna grejer..
Så att grannen vill bygga pool där ger liksom ingen förtur att alla andra som har saker i marken där skall flytta på det så den kan bygga sin pool..
Man har liksom inte laglig rätt att bara för att det saknas servitut att gräva upp allt som ligger i marken och slänga bort / förstöra det för att man äger ett stycke mark i sverige.. Man har heller inte laglig rätt att tvinga bort saker i marken hur som helst för att man vill bygga nåt just där.
Jag skulle hänvisa till den han köpt tomten av så får dom processa om bästa lösningen som inte ska kosta dig en enda krona och kanske om grannen är på så klargör man att alla ev åverkan på din värmebrunn och dess ledningar kommer att polisanmälas som skadegörelse nu när han iaf vet att den ligger där..
Ev krav ska ju vara mot den han köpt av och inte mot dig för du har ju ingen skuld i att ditt borrhål ligger utanför din tomt och har gjort så innan grannen ens ägde den tomten.
Samtidigt låg den där redan innan fastigheten blev delad så kan det ju också bli så att den är i marken och har vart där sen innan man vart ägare då har den också viss rätt att ligga där.. lite som att tunnelbanan ligger imarken under vissa hus i storstan och man har då såklart inte rätt att göra installationer under markytan hur som helst.
Sen vore det i det bästa av världar så borde allt under markytan utmärkas med tydiga servitut men i verkligheten så ligger det massor med saker i marken utan servitut av olika anledningar och det är mycket svårt att tvinga bort såna grejer..
Så att grannen vill bygga pool där ger liksom ingen förtur att alla andra som har saker i marken där skall flytta på det så den kan bygga sin pool..
Man har liksom inte laglig rätt att bara för att det saknas servitut att gräva upp allt som ligger i marken och slänga bort / förstöra det för att man äger ett stycke mark i sverige.. Man har heller inte laglig rätt att tvinga bort saker i marken hur som helst för att man vill bygga nåt just där.
Jag skulle hänvisa till den han köpt tomten av så får dom processa om bästa lösningen som inte ska kosta dig en enda krona och kanske om grannen är på så klargör man att alla ev åverkan på din värmebrunn och dess ledningar kommer att polisanmälas som skadegörelse nu när han iaf vet att den ligger där..
Ev krav ska ju vara mot den han köpt av och inte mot dig för du har ju ingen skuld i att ditt borrhål ligger utanför din tomt och har gjort så innan grannen ens ägde den tomten.