8 075 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Dolda fel garantin - har vi rätt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jösses...riva 3 väggar för att få fram ett TV uttag......
Utanpåliggande dragning var inte ett alternativ i det här fallet då det var på tredje våningen. Dragningen skedde genom en trumma från källaren varvid ingreppet var nödvändigt. ca 15 timmar plus material och moms. Jag förstår inte riktigt den skeptiska inställningen, säljaren fick rådet av sin jurist att möta mitt krav.
20.000 för 15 timmar...hmm....måste ha varit ett av dom bättre jobben den killen haft på länge....att säljaren fick det rådet av sin jurist är ju rent tragiskt i mina öron....JAK2011 skrev:Utanpåliggande dragning var inte ett alternativ i det här fallet då det var på tredje våningen. Dragningen skedde genom en trumma från källaren varvid ingreppet var nödvändigt. ca 15 timmar plus material och moms. Jag förstår inte riktigt den skeptiska inställningen, säljaren fick rådet av sin jurist att möta mitt krav.
Enk Projektet: Du tror väl inte att samma kille som drar kablarna spacklar och målar också? Det var ju inte bara en kabeldragning det handlade om... Läs hela mitt inlägg så förstår du kanske mer av problemet. Jag tror att du förbiser processrisken i det här fallet då du skriver att det är "tragiskt". Antingen så sätter man sig ned och kommer överens eller så riskerar man att få betala mångdubbelt mer. Jag talar av egen erfarenhet från processer av den här typen.
Jag tror ingenting och jag har läst hela ditt inlägg....inte för att jag blev så mycket klokare men det spelar mindre roll....jag är glad för din skull att du har fått ett TV uttag som fungerar....
Tror att det var en tragisk jurist säljaren hade! Men det var tur för din del!
Dock måste du förstå att vi är skeptiska till den kostnaden som antennfirman kom fram till.
Tror inte att du ska dra allt för stora växlar på ditt fall. Visst är det så att juridiken är snårig och svårtolkad, det är de flesta här medvetna om.
Men du hade alltså inte tvekat att dra igång en process för ett antennuttag? som enligt dig skulle kosta 20´kr att åtgärda?
nja, i det här fallet om vi bara ser till antennkabeln så hade man kunnat dra det hela som sånt där småmål eller vad det heter. Då förlorar du inte mer än dina egna advokatkostnader.
Det är inte så att en domstol dömer att betala mer än vad det skulle kosta att åtgärda det hela. Du skulle inte fått något skadestånd, utan troligtvis bara dessa 20´kr. Jag skulle inte så iskallt rekommendera någon att inte processa. EFtersom du själv skriver, det är inte så enkelt med juridiken.
Dock måste du förstå att vi är skeptiska till den kostnaden som antennfirman kom fram till.
Tror inte att du ska dra allt för stora växlar på ditt fall. Visst är det så att juridiken är snårig och svårtolkad, det är de flesta här medvetna om.
Men du hade alltså inte tvekat att dra igång en process för ett antennuttag? som enligt dig skulle kosta 20´kr att åtgärda?
nja, i det här fallet om vi bara ser till antennkabeln så hade man kunnat dra det hela som sånt där småmål eller vad det heter. Då förlorar du inte mer än dina egna advokatkostnader.
Det är inte så att en domstol dömer att betala mer än vad det skulle kosta att åtgärda det hela. Du skulle inte fått något skadestånd, utan troligtvis bara dessa 20´kr. Jag skulle inte så iskallt rekommendera någon att inte processa. EFtersom du själv skriver, det är inte så enkelt med juridiken.
Odjuret: eller så var det en klok jurist säljaren hade. Jag hade en buffert på 26 tkr i ersättningsanspråk, jag hade inget att förlora på att dra det till domstol då jag med största sannolikhet fått rätt och hade det kostat mig 15 tkr så hade jag ändå fått 11 tkr netto. Jag tror säljaren insåg den kalkylen... Det är det jag menar med processrisken, jag tror ingen normalbegåvad är beredd och ta den risken då man ställs inför fakta. Tillbaka till kostnaden, jag erbjöd säljaren att ta dit egen hantverkarpulare för att ställa kontrolloffert (jag hade två offerter) men säljaren avböjde detta. Säljaren visste nog med sig att det var en riktig klåpardragning.
Intressant att du visste du skulle få rätt! Det är inte många som vet det så väl!JAK2011 skrev:Odjuret: eller så var det en klok jurist säljaren hade. Jag hade en buffert på 26 tkr i ersättningsanspråk, jag hade inget att förlora på att dra det till domstol då jag med största sannolikhet fått rätt och hade det kostat mig 15 tkr så hade jag ändå fått 11 tkr netto. Jag tror säljaren insåg den kalkylen... Det är det jag menar med processrisken, jag tror ingen normalbegåvad är beredd och ta den risken då man ställs inför fakta. Tillbaka till kostnaden, jag erbjöd säljaren att ta dit egen hantverkarpulare för att ställa kontrolloffert (jag hade två offerter) men säljaren avböjde detta. Säljaren visste nog med sig att det var en riktig klåpardragning.
Eftersom du så gärna påpekar hur komplex juridiken är borde du själv veta att det finns inga säkra kort när man kommer till domstolen. Man brukar säga att det är en sak att ha rätt en annan att få rätt!
Man bör inte vara så säker som du säger att du är! Men jag hade aldrig dragit något till domstolen för 26´kr
Den risken hade jag inte tagit. Det kan nämligen finnas tecken som gör att det inte räknas som dolt.
Så oavsett att du hade tur! så är det inte alls lika säkert att nån annan har samma tur! Det är svårt att dra några slutsatser efter du suttit å förhandlat några timmar hos en jurist!
Den juristen visste inte vad han talade om.JAK2011 skrev:Utanpåliggande dragning var inte ett alternativ i det här fallet då det var på tredje våningen. Dragningen skedde genom en trumma från källaren varvid ingreppet var nödvändigt. ca 15 timmar plus material och moms. Jag förstår inte riktigt den skeptiska inställningen, säljaren fick rådet av sin jurist att möta mitt krav.
Den skeptiska inställningen beror på att du först hävdar att du fått igenom en förlikning inför tinget p.g.a. en skarv på en antennkabel inne i en vägg som lossnade efter att du köpt huset, som du lyckats övertyga säljaren och dennes....hmmm...jurist... att det var dolt fel. Dessutom att du tar detta som exempel i en tråd som handlar om elkablar dragna utan rör - alltså något helt annat rent "felbedömningsmässigt".
Sedan kryper det fram att det egentligen var "lite" annat inbakat i ärendet också, lite badrum och annat. Fast egentligen var det väsentliga bara antennkabeln det handlade om igen och som förlikningen gällde.
Du har i så fall fått igenom ett ärende som det nog kommer dröja många år innan någon lyckas med igen. Varför ? Jo, det ÄR inget fel att antennkabeln var dragen så som du beskrivit och det kostar INTE 20.000:- att fixa det. Jag vet, jag har installerat många TV- och centralanläggningar och dragit kabel i många hus och vet vad det normalt kostar. Men vet också att man både kan och får lägga en TV-antennkabel i ventilationstrummor, fritt inne i en vägg o.s.v. Att du sedan ville ha det på ditt speciella sätt och på kuppen fick lite ommålat och kanske tapetserat också är inget du borde kunnat få ersättning för - egentligen.
Det var som sagt en godtrogen säljare, en ovanligt korkad jurist han hade och en köpare som egentligen inte förstått vilken ren tur han hade som fick rätt om ett dolt fel som inte ens var ett fel. Försök inte få andra att tro att alla jurister och säljare är så korkade, och att alla skall ha samma "tur" som du.
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
För att gå tillbaka till TS fråga, Hemmnisse: kan du beskriva hur du upptäckte felet (jo, FK/EK/RK får inte dras utan rör/slang). Om du kunde upptäcka felet genom bara inspektion går det knappast att hävda dolt fel. Sedan undrar jag om det inte skulle gå att försöka dra in en FKK el dylikt där de gamla trådarna går?
/Anders
/Anders
Till Ingper: Nu handlar det om ett dolt fel, inte om hur man får eller inte får dra en antennkabel. Visst, jag hade kunnat hänga en en kabel genom trapphuset och lagt den på golvet för 500 spänn. Nu var det så att man behövde riva ned gipsväggar o lite annat för att komma åt problemet o hantverkare jobbar inte gratis. Dolda felet låg i att TV-uttaget inte fungerade och skulle åtgärdas på ett fackmannamässigt sätt. Jag tycker vi kan uttalla oss lite försiktigt korkade jurister och säljare. Jag har aldrig hävdat att jag "stått inför tinget".
Nu börjar det fullständigt spåra ur och likna en dårtråd detta...
Nu börjar det fullständigt spåra ur och likna en dårtråd detta...