15 249 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
Dolda fel badrum brf
(Har möte med advokat nästa vecka)M Mela68 skrev:Jodå, det kom först ett krav där man hotade att med kronofogden, om han inte betalade 157.000 skulle de ta det ”vidare”. Nu kom stämningen från tingsrätten. Sonen har hela tiden sagt att detta är något som köparen bör ta med föreningen. Sonen var snäll och betalade även för en VVS firma som kom dit och såg över brunnen( fakturan tog sonen), den VVS firman sa att der skulle kosta ca 3000:- att åtgärda brunnen, då sa min son att han kunde ta den fakturan för att vara snäll . Sedan visade det sig att det var en sönderrostad golvbrunn som gjort sitt och plötsligt skulle hela badrummet bilas upp och ett nytt badrum göras… Nu sitter vi här med en stämning i knät…
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det där är typiskt sådant som kan vara lite farligt. Att man åtar sig att göra en (begränsad) åtgärd, kan tolkas som att man medger att man har ett ansvar. Nu har jag svårt att se att det skulle kunna bli så i det här fallet. Men troligen hade det inte ens gått så här långt om han inte hade varit snäll.M Mela68 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Jag tror det är viktigt nu att begränsa vad man säger till köparen, var fåordig. Säg inget som kan vridas till någoit annat än vad som avses.
Som exempel. I första inlägget skrev du att sonen inte haft några problem, men även att han inte varit så mycket i lägenheten. Den extra informationen kan tolkas som ett medgivande att felet kan ha funnits även på hans tid.
Som exempel. I första inlägget skrev du att sonen inte haft några problem, men även att han inte varit så mycket i lägenheten. Den extra informationen kan tolkas som ett medgivande att felet kan ha funnits även på hans tid.
För bostadsrätter gäller köplagen. En köpare kan få ersättning för fel från säljaren enligt de villkor som anges. I detta fall är det mycket tveksamt. Badrummet är äldre, kanske från 1989, och det bör medföra att köparen kontroller skicket noga. Flertalet mäklare tar in i kontrakt att köparen uppmanats till besiktning. Ett så hör gammalt badrum har i princip inget återstående värde efter avskrivningar. Om säljaren , mot förmodan, skulle ses som ansvarig skulle ersättning efter avskrivning bara bli en bråkdel av det belopp som köparen begär. I domstolar finns även en praxis att ersättningen ska vara betydande för att det ska accepteras. Som betydande räknas belopp i nivån över ca 5 procent. Vi vet ju inte köpebeloppet men om en teoretisk ersättning efter avskrivning skulle vara under 30.000 kr blir det bara aktuellt om köpebeloppet är under 600.000 kr.
Sammantaget talar allt för att köparen tar en chansning (kanske för att säljaren varit generös tidigare) men nu är det dags att avvisa kraven. Om ni är osäkra kan ni rådgöra med en fastighetsjurist.
Sammantaget talar allt för att köparen tar en chansning (kanske för att säljaren varit generös tidigare) men nu är det dags att avvisa kraven. Om ni är osäkra kan ni rådgöra med en fastighetsjurist.
Nytt badrum är ingen "liten" standardhöjning. Säljaren kan inte ansvara för standardhöjning efter köpets genomförande.M Mela68 skrev:
Restvärdet som praktiseras av försäkringsbolag kan anses som ett riktvärde, vilket innebär att ersättningsbeloppet till köparen är 0 kr.
Åldersavdrag för 1989 eller 1941 ger i båda fallen 0 kr restvärde att ersätta.
Bestrid kravet och låt föreningen ta ansvar för handläggningen och lämpligtvis planera stambyten i hela området.
Att hävda dolt fel på gammalt avlopp är feltänkt från början, snarare ett förväntat fel om det inte fins uppgifter vid försäljningen som tyder på att avloppet renoverats.
Lycka till
Vattenlåsinsats i en gjutjärnsbrunn?H hempularen skrev:Att en VVS firma har "dömt ut" den kan ju betyda lite vad som helst. Det kan betyda att den måste bytas när man ändå renoverar badrummet (alla gamla golvbrunnar måste bytas om man skall sätta nytt tätskikt). Det kan betyda at den läcker så det blir en vattenskada. Men min "favoritgissning" är att vattenlåsinsatsen inte håller tätt mot de rostiga brunnsväggarna.
Min son bodde tidigare i en bostadsrätt där man renoverat stammarna ca 1990, han hade en golvbrunn i gjutjärn, med en vattenlåsinsats av plast. Det varen gummipackning på insatsen. Det var väldigt svårt att vrida insatsen till ett läge där den höll tätt. Kom den fel så trängde illaluktande luft ut från avloppet.
Jag var faktiskt lite orolig när han sålde, att köparen skulle ha synpunkter.
Men som jag ser det borde huvudargumentet mot stämningen här vara att den här typen av fel får man förvänta sig i ett badrum som är minst 35 år gammalt. I andra hand att även om säljaren har ett ansvar så är värdet av ett 35 år gammalt badrum 0 kronor.
Men har köparen alltså verkligen stämt honom? Inte bara hot om stämning? Normalt sett så är ju första steget att en advokat skickar ett krav, med hot om stämning. Och när man då nekar att betala, så drar köparen oftast inte frågan längre, eftersom kostnaden för advokaten skjuter i höjden. Man gör ett försök att skrämma sig till lite ersättning.
Men har det verkligen kommit en stämning via tingsrätten, så bör sonen nog prata med advokat. Det bör finnas rättsskydd i hemförsäkringen som täcker större delen av advokatkostnaden.
Var hittar Du en sådan? Sluta med favoritgissningar
Här är de: https://www.purus.se/product-category/pufloordrains/pufloordraincastiron/returen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Jag blev lite förvånad när jag såg det i min son's lägenhet. Men har insett att det tydligen var rätt vanligt i slutet av 80 talet, början av 90 talet att man vid stambyte satte in gjutjärnsbrunnar. Lite förvånande. I föreningen där jag var ordf. och vi bytte stammar -91, så blev det vertikala stammar i stål, osäker på om det var gjutjärn, tror de skarvades med flänskopplingar, kom i färdiga kassetter för en våning från fabrik.). Men de horisontella rören och brunnen var i plast, även det färdigt från fabrik för ett helt badrum. De vertikala rören behövde tåla brand.Christer G.V. skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg