Jag kör med https://www.hornbach.se/p/vattentest-jbl-proaquatest-po4-phosphat-sensitive/10035584/ för fosforn och https://www.hornbach.se/p/vattentest-jbl-proaquatest-no3-nitrat/10035583/ för att mäta nitrat

De tillåtna nivåerna är så höga att för fosfortestet skall hålla sig inom sin mätområde måste man späda ut provet med 4 delar (fosforfri) vatten till som tex. 2 ml av provvattnet och 8 ml utspädningsvatten och sedan får man ta gånger 5 på avlästa värdet av mg/l PO4 och för att sedan få fram tot-P så delar man PO4-värdet med 3 (max 1 mg/l för tot-P vid förhöjda krav)

för nitrattestet räcker det oftast med 5 ml av provvattnet och sedan 5 ml (nitratfri) utspädningsvatten sedan ta avlästa värdet gånger 2 för NO3 i mg/l och för tot-N så delar man värdet med 4 (max 40 mg/l tot-N vid förhöjda krav)

---

För pH-värde bör man skaffa elektronisk pH-mätare med glaselektrod, gärna också med ORP och går att hitta för några hundringar på Amazon - just med pH i område 6 - 8 är jättesvår att avgöra med teststickor och dropptester då det handlar om att avgöra olika nivåer av grönt eller rött beroende på indikatorfärg(er), och generellt när pH är under 5 i processkammrarna är det inte bra och man bör överväga att kalka med några kilo trädgårdskalk eller kalkgranulat. Och är det under pH 4,5 så håller verket på att dö biologisk och riskerar att gå över i sur fermentering (rötning), och det bildas stora mängder illaluktande gaser (avloppslukt) och svavelväte (ruttna ägg), vilket inte är arbetssättet för den här typen av verk med ältande slam och vattenlabyrint.

verk som inte fungerar bruka utmärkas av att slammängderna ökar fort och verket luktar illa (för verk som normalt inte luktar så mycket) och i värsta fall kan tvinga till akut-tömmning på halva den schemalagda tiden för slamtömmningsintervall. kort sagt slammet bryts inte ned när verket har 'magont'.
.
Är pH under 4,5 så kan man akut försöka med att strö ut 1-2 dl natriumsoda (tex pH-plus för pool) i verket eller spolas ned med mycket vatten och sedan kolla med några timmar mellanrum i kamrarna att pH höjts över 4,5 och helst närma sig pH 5 och helst gå något över detta... när det sedan stabiliserats på rätt sida - dvs. över pH 5 kan man sedan prova att kalka i kamrarna och den vägen får lite alkali-depå som lugnar ned pH-svängning - och detta gäller speciellt om man ha mjukt vatten och därmed dålig pH buffringsförmåga.

För SBR-verk kan andra regler gälla och de brukar lukta även i normal drift då de samlar på sig avlopp i mer eller mindre stor mängd anaerob arbetande slamförvaring innan det når processtegen med luftning enligt en viss cykel, men för låg pH i processtegen är inte bra ens här, så pH är viktigt att kolla.

Vilken kunskap du har om detta område!
Om jag får gissa så sitter xxargs med ett AQUATEC reningsverk som har lite lägre reningsgrad på pappret än August.
Jag har inte kunskap varför skillnaden finns på pappret eller om det avspeglar verkligheten, vet någon?

Om provtagning läser jag svaret som att det finns gedigen kunskap i området. Vet du var man kan finna lite bredare basala kunskaper om provtagning?
Jag i vart fall upplever att provtagning och skötsel är ett områden där det finns ekonomiskt intresse att behålla informationen.
Eller serviceavtal är lukrativt.

Ex som skrivs i tråden att man inte kommer åt service koden,,,det är ju sniket illa av leverantören eller utpressning.

Jag har inget reningsverk idag men planerar för ett August at 15 som jag i sådana fall kommer köpa i Klaipeda efter årsskiftet.
Liten minisemester med bil å släp på båt över diket!
Och jag blir ju ju inte imponerad av miladds erfarenheter med serviceavtal, så själv är bäste dräng.

Och man behöver nog i stort avdramatisera det här med service så att det sjunker in hos kommunerna att det faktiskt går att sköta dem själv.
Med det sagt så menar jag absolut inte sämre service utan har man ett reningsverk så ska det leverera. Och den som sköter reningsverket ska säkerställa att den uppfyller kriterierna.

G Gote39 skrev:
Vilken kunskap du har om detta område!
Om jag får gissa så sitter xxargs med ett AQUATEC reningsverk som har lite lägre reningsgrad på pappret än August.
Jag har inte kunskap varför skillnaden finns på pappret eller om det avspeglar verkligheten, vet någon?
Jo det är en Aquatec men skillnaden mellan en Agusta och Aquatec är bara på detaljer i utseendemässigt som kranar för luften till de olika delarna och ändmuffen på röret som tar ut vattnet ur verket från fällningsfickan, och var pumpen, ev. fällningskemikalierna med behållare och styrning placeras.

Plasttanken i sig är närmast identiskt för storleksklassen och det som kan skilja sig är utförande på överbyggnaden ovanför nivån där kammrarna befinner sig.

Skillnaderna är så små att det är på samma nivå som skillnaden mellan en Citroeën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo när det gäller trillingbilarna med samma komponenter men olika märken stämplat och små utförandeskillnad på detaljer och som tillverkas på samma fabrik, men ingen funktionell skillnad - inte ens kontrollboxen för verket skiljer sig nämnvärd åt utformningsmässigt och förmodligen med samma mjukvara i...

Biologiskts processmässigt kan jag inte se att det är någon revolultionerande skillnad mellan en Agusta och en Aqutec med exakt samma utförande på kammrarna och mammuthpumparnas placering och flöden då det enda man kan laborera med är pumptider och intervall mellan pumpomgångarna och sedan hur mycket luft man matar på de olika mammuthpumparna och med det flödena mellan kammrarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.