Hej!
Finns det någon som har dokumentation över hur IFÖ Trapper 2000 ska anläggas. Jag har en fastighet som har denna lösning sedan början av 1980 talet. Den verkar fungera men jag behöver tydligen visa kommunen hur den är anlagd eftersom de inte nöjer sig med ritningar och uppgifter som ingick när de gav tillstånd.
 
Jag tror att typen av 3-kammarbrunn troligen är det minsta av problemet då det är något man får byta ut som underhåll så länge det är av samma storlek.

Gissar att det är brist i beskrivningen för själva infiltreringens utformning som kommunen kommer ha som argument för att döma ut anläggningen, även om den tillsynes fungerar (dvs. ingen märkbar mängd slam och/eller stående vatten i rören för infiltreringen) och dessvärre brukar underlagen från den tiden vara bristfälliga och man också hela tiden höjer kraven på vad som är 'tillräckligt bra' dokumentation, det som var tillräckligt bra förr, duger inte nu, typ. - på den tiden fotograferar man inte på samma sätt som man gör idag med mobiler under en anläggningsarbete, men det kan vara värt att kolla och leta fram om de finns bilder tagna av anläggningen medans det byggdes.

Din infiltrering fyller typ 40-45 år om den är från början av 1980-talet, så den är i slutet av sin livslängd om det ha varit ett hushåll med folk som levt och bott hela den tiden, så det är inte att gråta allt för mycket om det slutar att ni måste lägga om det ändå, då det ändå förmodligen hade behövts ändå inom inte allt för många år framöver.
 
  • Gilla
Nob321
  • Laddar…
Jepp på alltihop, man får enligt lagen, gräva om en infiltration och byta massor i den, utan något bygglov. Det är renovering av den. Bara att den inte flyttas mer än någon decimeter åt något håll. Det är mycket vanligt att kommuner dömmer ut en anläggning bara så där. Och uppger inte varför, utan bara vad den som kollat tycker eller anser sig. Sen blir det omvänd bevisbörda för innehavaren och kan bli lite krångligt. Samt att det med utdömmande av en infiltration på grund av ålder inte är förenligt med någon lag, utan bara tyckande. Finns domstolsutsag på det, att det inte går att dömma ut en sådan p.g.a. ålder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett sätt att försöka mota olle i grind är att försöka leta fram exakt gränserna markbädden börja och slutar - inte helt lätt efter 40-45 år och det växt på en massa, och i samband med detta också exakt kartlägga i hur infiltreringsrören går och hur de slutar, kanske också titta i dessa med kamera och se att de verka OK, ingen slam i några märkbara lager och ingen stående vatten i dem.

Se upp speciellt för vit slam efter pulvertvättmedel - rengör/spola ur noga rören och helst hinna 'använda' en tid för att få rätta patinan innan kommunen vill inspektera eller du skicka bilder i hur det ser ut i eventuella turerna fram och tillbaka...

En normal 3-kammare med vattenomsättning som en barnfamilj @ 850l/dygnet så är tiden för liten och vattenrörelserna för stora för att de mest finmalda delen i pulvertvättmedlet skall hinna sedimentera ut och försvinner in i bädden istället, vilket kommunen är väldigt kvicka på att ha som argument att din 3-kammare inte fungerar och du har slamflykt och du får omvänd bevisbörda - sluta använd pulvettvättmedel mer än undantagsfall och använd flytande tvättmedel istället, speciellt om tvättmaskinerna går mest hela tiden som hos barnfamiljer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag tror att typen av 3-kammarbrunn troligen är det minsta av problemet då det är något man får byta ut som underhåll så länge det är av samma storlek.

Gissar att det är brist i beskrivningen för själva infiltreringens utformning som kommunen kommer ha som argument för att döma ut anläggningen, även om den tillsynes fungerar (dvs. ingen märkbar mängd slam och/eller stående vatten i rören för infiltreringen) och dessvärre brukar underlagen från den tiden vara bristfälliga och man också hela tiden höjer kraven på vad som är 'tillräckligt bra' dokumentation, det som var tillräckligt bra förr, duger inte nu, typ. - på den tiden fotograferar man inte på samma sätt som man gör idag med mobiler under en anläggningsarbete, men det kan vara värt att kolla och leta fram om de finns bilder tagna av anläggningen medans det byggdes.

Din infiltrering fyller typ 40-45 år om den är från början av 1980-talet, så den är i slutet av sin livslängd om det ha varit ett hushåll med folk som levt och bott hela den tiden, så det är inte att gråta allt för mycket om det slutar att ni måste lägga om det ändå, då det ändå förmodligen hade behövts ändå inom inte allt för många år framöver.
Tack. Av de 40-45 åren har avloppet använts i ca 20 år om man räknar om kapaciteten på 4 personer. Vet du hur man gör för att kontrollera ledningarna i infiltrationen, på vilket djup kan man hitta dem?
 
Först - ta ut avloppstillståndet från kommunen så att du ens vet vad du skall titta efter, och framförallt exakta platsen där bädden förväntas ligga med någon form av situationsplan och kolla att denna fins även fysiskt på samma plats inom enstaka decimetrars måttangivelser i tillståndet...

Läs på handledningar typ från avloppsguiden och olika skrifter om små avlopp från naturvårdsverket och från havs och vattensmyndigheten om hur infiltrering skall anläggas så att du får en uppfattning om strukturen och börja veta vad du skall leta efter - tex. hitta kanten av infiltreringen som att jord övergår till sand/grus - rören skulle jag tro ligger i området halvmeter under markytan, från nivån din 3-kammarbrunns T-styckes utlopp som högsta punkt (såvida det inte är pumpad till annan brunn, och får då ha den brunnen som utgångspunkt) och sedan något fallande från detta.

Nu är din infiltrering jättegammalt och det är inte säkert att din infiltrering har någon fördelningsbrunn (såvida det inte till den brunnen som avloppet pumpas till från 3-kammarbrunnen) som fördelar flödet till flera parallella rör med en smula fall hela vägen ut till ändan - i ändarna på infiltreringsrören så bör det finnas en luftningsrör rakt upp som tar in luft från atmosfären med eller utan huv över öppningen.

Är det (förhöjd) markbädd så kan det finnas uppsamlingsbrunnar efter bädden för att det renade vattnet skall kunna rinna vidare till en dike eller motsvarande vattenmottagande markområde.

I dom här luftningsrören skall det inte vara någon stående avloppsvatten och hindrar luftflödet, eller noterbara lager med slam liggande i botten av rören, för är det så fullt upp av vatten och slam att ingen luft kan flöda mot fördelningsbrunnen/trekammarbrunnen och sedan vidare upp genom avloppsventilationen genom huset, så har bädden varit dålig eller inte alls syresatt och nedbrytningen går på sparlåga med ofullständig nedbrytning och ofta så luktar det en massa vilket är en indikation att det är helt syrefritt och det snarare rötar det som går att röta istället för att förmultna och det är rätt lite av avloppets BOD¹ som omsätts och försvinner till koldioxid i slutändan, utan istället av BOD bildas biofilmer av anaerob typ som ganska snabbt täpper igen infiltreringen och ger att det blir stående vatten kvar i rören.

Är det riktigt gamla bäddar så är det inte säkert att det finns och brist på luftingång i bortändan kan vara ett argument från kommunen att säja att bädden inte längre är fungerande.

---

Är du helt novis/ointresserad så kan du ta ut spolföretag för avlopp som dels kan inspektera och spola rören och med kamera titta efter skicket på dessa och tex. inte blivit sönderpenetrerat av massa trädrötter av trän på ovansidan som växt på bädden - då bädden avger hela tiden massa näringsämnen vilket växtlighetens rötter gärna söker sig till - speciellt om det är 40 år gammalt och man inte hållit rent bädden från sly som blivit trän och du kanske har mer eller mindre en björkskog ovanpå bädden...

kort sagt du behöver gå igenom hela din anläggning och också kontrollera att det stämmer med kommunens uppgifter och eventuella situationsplan, också säkra att den fungerar som tänkt enligt den praxis som det var när avloppstillståndet en gång ges och det inte skett några större förändringar sedan dess.

¹ BOD = Biologic Oxygen Demand
 
Redigerat:
  • Gilla
Nob321
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Först - ta ut avloppstillståndet från kommunen så att du ens vet vad du skall titta efter, och framförallt exakta platsen där bädden förväntas ligga med någon form av situationsplan och kolla att denna fins även fysiskt på samma plats inom enstaka decimetrars måttangivelser i tillståndet...

Läs på handledningar typ från avloppsguiden och olika skrifter om små avlopp från naturvårdsverket och från havs och vattensmyndigheten om hur infiltrering skall anläggas så att du får en uppfattning om strukturen och börja veta vad du skall leta efter - tex. hitta kanten av infiltreringen som att jord övergår till sand/grus - rören skulle jag tro ligger i området halvmeter under markytan, från nivån din 3-kammarbrunns T-styckes utlopp som högsta punkt (såvida det inte är pumpad till annan brunn, och får då ha den brunnen som utgångspunkt) och sedan något fallande från detta.

Nu är din infiltrering jättegammalt och det är inte säkert att din infiltrering har någon fördelningsbrunn (såvida det inte till den brunnen som avloppet pumpas till från 3-kammarbrunnen) som fördelar flödet till flera parallella rör med en smula fall hela vägen ut till ändan - i ändarna på infiltreringsrören så bör det finnas en luftningsrör rakt upp som tar in luft från atmosfären med eller utan huv över öppningen.

Är det (förhöjd) markbädd så kan det finnas uppsamlingsbrunnar efter bädden för att det renade vattnet skall kunna rinna vidare till en dike eller motsvarande vattenmottagande markområde.

I dom här luftningsrören skall det inte vara någon stående avloppsvatten och hindrar luftflödet, eller noterbara lager med slam liggande i botten av rören, för är det så fullt upp av vatten och slam att ingen luft kan flöda mot fördelningsbrunnen/trekammarbrunnen och sedan vidare upp genom avloppsventilationen genom huset, så har bädden varit dålig eller inte alls syresatt och nedbrytningen går på sparlåga med ofullständig nedbrytning och ofta så luktar det en massa vilket är en indikation att det är helt syrefritt och det snarare rötar det som går att röta istället för att förmultna och det är rätt lite av avloppets BOD¹ som omsätts och försvinner till koldioxid i slutändan, utan istället av BOD bildas biofilmer av anaerob typ som ganska snabbt täpper igen infiltreringen och ger att det blir stående vatten kvar i rören.

Är det riktigt gamla bäddar så är det inte säkert att det finns och brist på luftingång i bortändan kan vara ett argument från kommunen att säja att bädden inte längre är fungerande.

---

Är du helt novis/ointresserad så kan du ta ut spolföretag för avlopp som dels kan inspektera och spola rören och med kamera titta efter skicket på dessa och tex. inte blivit sönderpenetrerat av massa trädrötter av trän på ovansidan som växt på bädden - då bädden avger hela tiden massa näringsämnen vilket växtlighetens rötter gärna söker sig till - speciellt om det är 40 år gammalt och man inte hållit rent bädden från sly som blivit trän och du kanske har mer eller mindre en björkskog ovanpå bädden...

kort sagt du behöver gå igenom hela din anläggning och också kontrollera att det stämmer med kommunens uppgifter och eventuella situationsplan, också säkra att den fungerar som tänkt enligt den praxis som det var när avloppstillståndet en gång ges och det inte skett några större förändringar sedan dess.

¹ BOD = Biologic Oxygen Demand
Stort tack. Din förklaring kommer vara till stor hjälp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.