Hej,

Vi har en AT10 som vi har haft mycket problem med. Syftet med denna tråd är att öka min förståelse av reningsverket och få hjälp. Jag ska försöka hålla en "long story short" som man säger på engelska.

Bakgrund : Köpte en tomt där reningsverk ingick. Markägaren använde sig av två entreprenörer: en som installerade och en som sålde verket. Det har strulat sen dag ett och vi har skickat flertal reklamationer till dem men de har inte gjort rätt för sig. Vår kommun har dessutom krav på ha serviceavtal, och vi anlitade en separat servicepartner som tyvärr också har skött sig dåligt och nu sitter vi där vi sitter. Vi är två vuxna och två småbarn i hushållet.

Upplägget: Allt utkommande från huset går till en brunn bredvid huset som har en pump med knivar, denna i sin tur skickar till AT10:an. Reningsverkets renade vatten går till en brunn som i sin tur pumpar vidare vattnet till ett dike.

Problemen: Varje kvartal sen första början har reningsverket översvämmats. Slam har läckt till brunnen som ska skicka vidare det renade vattnet till diket. Pumpen har blivit igensatt pga av slammet. Lösningen var att sätta ett böjt rör vid inloppet till reningsverket då man misstänkte att brunnen bredvid huset skickat för kraftigt och slam kom över från kammare 1 till kammare 6. En till lösning var att lägga dräneringsslangar runt reningsverket då man misstänkte att det rann ner vatten in till reningsverket. Markförhållanden är lerrik jord. De här problemen pågick under ca ett års tid.

Efter dessa lösningar tycktes allt fungera som det skulle och vi tecknade service avtal med en annan part. Vi gjorde regelbundna kontroller men noterade ett fåtal gånger att väldigt små mängder slam, svarta i princip, flöt i klarvattens brunnen. Vi misstänker att dessa små mängder med tiden har satt igen slangen som går till diket, från "klarvattensbrunnen" eftersom pumpen fungerar men vattnet pumpas inte vidare genom slangen. Då pumpas inte vatten vidare och rinner tillbaka till reningsverket. Vi räddade verket med att stoppa ner en dränkpump i brunnen för att det inte skulle ske någon översvämning. (denna gång gick det nästan 9 månader innan detta problem uppstod)

Frågor:
1) Hur många liter per dygn ska ett sånt reningsverk klara? 6PEx150liter? Varför jag frågar är för att vi har ett järnfilter som backspolar 300-400liter var tredje dag. Har egen vattenbrunn med höga halter av järn.

2) Vad är det för flockningsmedel som används av de som sköter sitt eget verk? PIX 115? Bilden jag bifogar, är det i det gråa röret med det gråa locket där flockningsmedlet ska in?

3) Hur funkar dessa olika program? Justerar de också hur mycket flockningmedel som doseras? Ändrar ni program när ni har besök hemma?

4) Är det någon som kan skicka till mig manualer och dokument från reningsverket? Har bett ett flertal gånger men får inget från entrepröner....jävligt dåligt tyvärr.

Hoppas någon kan hjälpa oss och tack på förhand!

• Kontrollpanel och anslutningar inuti ett reningsverk, med fokus på enhet märkt "AUGUST" och grått rör med lock för flockningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vascao Vascao skrev:
järnfilter som backspolar
Tillverkaren brukar avråda att backspolning från vattenreningsfilter skall ej ledas till reningsverket utan till dagvatten eller dräneringsdike

Jag skulle säga att hela problemet är för att backspolningsvattnet i stor mängd på kort tid från järnfiltret går i minireningsverket, är salt med i bilden så är det ännu värre.

Så det är första att göra är att leda backspolningsvattnet till någon annan väg och inte rinner till minireningsverket.

I reningsverket har du bananfacket i mitten där vattnet skall ha lugn och ro och slammet sedimenterar, i röret i bananfacket i mitten som leder ut vatten från brunnen fins det en strypbricka på ca 3 liter i minuten och går det över kanten för att det stigit för mycket och det rinner över i översvämmningsskyddet så har det hällts i för mycket vatten under för kort tid. Fyller det dessutom på 300-400 liter i brunnen på kort tid så trycks hela klarvattenpelaren i bananfacket i mitten ut genom utloppet och det kommer aktiv slam underifrån och lite av det trycks med sedan vidare mot din pump som skickar vattnet vidare mot diket.

Även med en vanlig 3-kammarbrunn med så mycket vatten på kort tid som 300 - 400 liter så hade det riskerat att en del av dess slam hade tryckts in i infiltreringen/markbädden och gjort att de hade behövt grävas om inom ganska kort tid mot förväntat.

Hur är det med din kvarnpump, hur mycket vatten skickar den var gång den startar - dvs hur stor är den brunnen - typ 50 liter i stöten bör inte vara något problem, men är det 200 liter per pumpomgång är det annan sak. För just denna reningsverksmodell behövs det normalt inte någon kvarnpump, men gissar att ni har nivåskillnader som är ogynnsamt för att det skall fungera med fritt fall hela vägen

Gråa röret i 'hinken' där du har luftpumpen är där du förmodligen skall hälla i flockmedlet. själv gillar jag inte alls att man placerar sådan nere i brunnen av just översvämningsskäl som redan erfarit. vilken flockmedel som används beror på pH i verkets kammrar, jobbar det under pH 7 så är järnbaserad flockmedel (PIX xxx) att föredra, men är det över pH 7 så är det bättre med aluminiumbaserade (PAX xxx),

En sak till att hålla koll på är pH i kamrarna (räcker mäta i en av dessa) om ni har mjukt vatten - går den under 5,5 i pH så bör man kalka kamrarna med ett par kilo kalkgranulat/trädgårdskalk - strö jämt ut över kamrarna. Detta gäller alla minireningsverk att det blir problem om pH går för låg och en av tecknen är kraftigt ökad slamtillväxt, en annan att nitraterna skenar och mäter man mer än 160 mg/l NO3 med en nitrattest så fungerar denitrifieringen knappt alls och beror på att pH är för låg och bakterierna som gör jobbet har dött bort.

Jag brukar alltid kolla fosforn utgående vatten med en fosfortestkit man köper i akvarieaffärerna eller på Hornbach och sedan justera nivån/mängden flockmedel efter detta (inte över 3 mg/l PO4). - dock får man vänta en vecka - 14 dagar för att se om en ändring går rätt, och mycket riktigt är det personer på besök mer än tillfälligt enstaka dygn så bör man ställa upp tillsatsen av flockmedel.

Enklast är den nuvarande gångtiden delat i antal personer normalt i hushållet (dvs x antal sekunder per person) och sedan räknar fram den nya gångtiden med antalet personer med besökaren inräknat, och när personen lämnar hushållet så får man ställa ned tiden igen.

När det gäller serviceavtal är det precis som jag befarar - att det det är sämre än när man sköter det hela själv efter proper utbildning och bra underlag.

Redigerat:
  • Gilla
Vascao
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag skulle säga att hela problemet är för att backspolningsvattnet i stor mängd på kort tid från järnfiltret går i minireningsverket, är salt med i bilden så är det ännu värre.

Så det är första att göra är att leda backspolningsvattnet till någon annan väg och inte rinner till minireningsverket.

I reningsverket har du bananfacket i mitten där vattnet skall ha lugn och ro och slammet sedimenterar, i röret i bananfacket i mitten som leder ut vatten från brunnen fins det en strypbricka på ca 3 liter i minuten och går det över kanten för att det stigit för mycket och det rinner över i översvämmningsskyddet så har det hällts i för mycket vatten under för kort tid. Fyller det dessutom på 300-400 liter i brunnen på kort tid så trycks hela klarvattenpelaren i bananfacket i mitten ut genom utloppet och det kommer aktiv slam underifrån och lite av det trycks med sedan vidare mot din pump som skickar vattnet vidare mot diket.

Även med en vanlig 3-kammarbrunn med så mycket vatten på kort tid som 300 - 400 liter så hade det riskerat att en del av dess slam hade tryckts in i infiltreringen/markbädden och gjort att de hade behövt grävas om inom ganska kort tid mot förväntat.

Hur är det med din kvarnpump, hur mycket vatten skickar den var gång den startar - dvs hur stor är den brunnen - typ 50 liter i stöten bör inte vara något problem, men är det 200 liter per pumpomgång är det annan sak. För just denna reningsverksmodell behövs det normalt inte någon kvarnpump, men gissar att ni har nivåskillnader som är ogynnsamt för att det skall fungera med fritt fall hela vägen

Gråa röret i 'hinken' där du har luftpumpen är där du förmodligen skall hälla i flockmedlet. själv gillar jag inte alls att man placerar sådan nere i brunnen av just översvämningsskäl som redan erfarit. vilken flockmedel som används beror på pH i verkets kammrar, jobbar det under pH 7 så är järnbaserad flockmedel (PIX xxx) att föredra, men är det över pH 7 så är det bättre med aluminiumbaserade (PAX xxx),

En sak till att hålla koll på är pH i kamrarna (räcker mäta i en av dessa) om ni har mjukt vatten - går den under 5,5 i pH så bör man kalka kamrarna med ett par kilo kalkgranulat/trädgårdskalk - strö jämt ut över kamrarna. Detta gäller alla minireningsverk att det blir problem om pH går för låg och en av tecknen är kraftigt ökad slamtillväxt, en annan att nitraterna skenar och mäter man mer än 160 mg/l NO3 med en nitrattest så fungerar denitrifieringen knappt alls och beror på att pH är för låg och bakterierna som gör jobbet har dött bort.

Jag brukar alltid kolla fosforn utgående vatten med en fosfortestkit man köper i akvarieaffärerna eller på Hornbach och sedan justera nivån/mängden flockmedel efter detta (inte över 3 mg/l PO4). - dock får man vänta en vecka - 14 dagar för att se om en ändring går rätt, och mycket riktigt är det personer på besök mer än tillfälligt enstaka dygn så bör man ställa upp tillsatsen av flockmedel.

Enklast är den nuvarande gångtiden delat i antal personer normalt i hushållet (dvs x antal sekunder per person) och sedan räknar fram den nya gångtiden med antalet personer med besökaren inräknat, och när personen lämnar hushållet så får man ställa ned tiden igen.

När det gäller serviceavtal är det precis som jag befarar - att det det är sämre än när man sköter det hela själv efter proper utbildning och bra underlag.
Hej

Tack för ditt informativa svar. Den gav mycket. Jag hade några ytterligare funderingar.

Vi hade aldrig misstänkt att det kunde vara backspolningen då våra grannar har inte sådana problem och har också filter, de har däremot ecoboxar för flera hushåll. Dessa verkar klara av den belastningen eftersom ingen har haft problem...

Vi har tyvärr hamnat i en rävsax då husleverantören gick i konkurs, där vi kunde ha hävdat att de borde ha förvarnat hos att förbereda grunden med något separat utgång för eventuell vattenfilter. Alltså, de som bygger hus borde veta vad som behövs mm. Samtidigt har inte markägaren eller hans entreprenörer frågat om vi hade vattenfilter: alltså att de indirekt har gjort en felinstallation...Frågan är hur man avleder en separat slang bara för filtret med en färdiggjuten grund...

Varför det är just en kvarnpump är för att vi skulle ha kopplats till en stor ecobox (för flera hushåll) och de kräver att allt mals ner innan det skickas in. Eftersom det var dyrt för markägaren att kopplas oss till detta reningsverk, pga berg, var det billigare att ge oss ett eget på vår tomt. Och som du mycket riktigt gissar rätt så är det ogynnsamma förhållanden för att ha självfall.

En av åtgärderna som jag hade glömt nämna i tidigare inlägg är att entreprenörerna hade justerat kvarnpumpen så att den skickar iväg "lite" vatten hela tiden istället för att den fylls till en högre volym och sedan pumpar iväg en stor mängd vatten till reningsverket. Tanken var god men som du påpekar, om det skickas 300-400 liter så blir det ändå mycket vatten som pumpas iväg.

Vi har mjukt vatten men de fyra rapporter vi har fått från den servicepartnern (som vi inte har längre) har legat runt 7-7,5 pH. Utifrån det du skriver låter det som att boven är fortfarande backspolningen (som har inget salt) eftersom pH värdet inte är låg och dödar bakteriefloran i reningsverket.

Om jag tolkar dig rätt så är PO4 program 4 i reningsverket. Servicepartner har haft program 2, för ett hushåll med 2 vuxna och 2 barn under 5 år. Jag vet inte om det är något att anmärka på servicepartnern men med tanke på hur mycket man tvättar som småbarnsfamilj kanske programmet borde vara högre? Jag vet inte hur man justerar flockmedelnivån? Är det via programmen i styrboxen? Kanske, nu gissar jag, självaste slangen som är i fack fem?

Räknar jag rätt om vi är 2 vuxna och 2 småbarn. Kanske räknar grovt att barnen är en vuxen tillsammans. 3 PE i hushållet. Gångtiden är hur mycket luft det syresätts? Då delar jag 3 PE/ x sekunder = X ? Sedan om det kommer 3 vuxna på besök tar jag det värdet jag får för X gånge 6 PE för att veta gångtiden?

Vet du var jag kan få utbildning och underlag?

God fortsättning.

Reningsverk som är dimensionerad för flera hushåll tål en större flöde vatten på en gång utan att det blir för fullt och då märks inte problemet så mycket, så länge 1 hushåll i taget gör sin spolning och det inte blir fler som är igång exakt samtidigt.

Men generellt iden dålig att låta backspolningsvatten gå ut i den ordinarie avloppet bl.a just för att det är stor mängd på kort tid, och i förekommande fall har hög salthalt när jonbytarmassa skall laddas om med salt, och som tidigare skrivet att inte ens en klassisk 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd överlever mängder om 300-400 lite på kort tid i längden då det kommer att spola ut en del slam var gång med den stora mängden vatten vid backspolning på kort tid - det kallas slamflykt när slam följer med vattnet i brunnens utlopp oavsett om det är 3-kammarbrunn eller en minireningsverk.

---

Bara snabbt svar på det sista frågan - var oklar med gångtiden - den avsåg pumpen för tillsatsen av flockmedel.

Jag har annan lösning som inte är lika med eran och jag justerar tillsatsen efter den faktiska PO4-nivån mätt på utgående vatten med testkit för PO4 som kan köpas i akvarieaffären, i mitt fall JBL PRO Aquatest PO4 och ett kit håller för ca 50 tester.

För högre krav på avloppet så får det inte överstiga 3 mg/l (motsvarar 1 mg/l tot-P) och man bör ligga på 1,5 mg/l PO4 för att ha reserv upp och ned.

Man behöver ofta späda ut provet med 1 del vatten från utgången av minireningsverket (vatten ur mittenfack med röret som leder ut vattnet) med 4 delar vatten (batterivatten om man är osäker på sin egna dricksvatten i avseende fosfor) och sedan när man har avläst provet mot färgskalan så tar man resultatet gånger 5 för rätt värde.

• Gilla
Vascao
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.