156 läst ·
2 svar
156 läst
2 svar
Rätt till tillgång av dokumentation gällande entreprenadåtgärder?
Styrelsen i min bostadsrättsföreningen har vidtagit kostsamma åtgärder i vår bostadsrättsförening på senare tid. Vad jag kan bedöma finns inget stämmobeslut för åtgärderna. Har förtroende för styrelsen. Vill ändå bilda mig en egen uppfattning.
Har jag som medlem rätt att ta del av allt underlag som är kopplat till entreprenadåtgärderna? Tror ni att detta är en väldigt ovanlig förfrågan från en medlem?
Har jag som medlem rätt att ta del av allt underlag som är kopplat till entreprenadåtgärderna? Tror ni att detta är en väldigt ovanlig förfrågan från en medlem?
Fråga kan man alltid, men troligen är det inte lämpligt att lämna ut underlag som gäller styrelsens arbete, så förmodligen får du nej till en begäran. Underlagen granskas av föreningens revisor. Du skriver inget om vad åtgärderna gäller. Stämmobeslut krävs för väsentliga förändringar medan underhåll beslutas av styrelsen. Det är inte kopplat till kostnaden för åtgärderna. Så har anges det i Bostadsrättslagen,L ljuvaliv skrev:Styrelsen i min bostadsrättsföreningen har vidtagit kostsamma åtgärder i vår bostadsrättsförening på senare tid. Vad jag kan bedöma finns inget stämmobeslut för åtgärderna. Har förtroende för styrelsen. Vill ändå bilda mig en egen uppfattning.
”15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.”
Om du och andra medlemmar är tveksamma kan man begära en extra stämma, det anges i stadgarna hur många medlemmar som krävs för en sådan begäran.
Moderator
· Stockholm
· 57 888 inlägg
Som sagt normalt så skall styrelsen inte lämna ut vare sig styrelseprotokoll eller andra interna gandlingar till enskilda medlemmar. Revisorerna skall granska styrelsens arbete.
Nu skriver du inte vad det handlar om för typ av arbeten, men styrelsen skall som sagt sköta underhåll, utan inblandning från föreningsstämma.
Nu skriver du inte vad det handlar om för typ av arbeten, men styrelsen skall som sagt sköta underhåll, utan inblandning från föreningsstämma.
Klicka här för att svara