Jag har en dörrbroms på ytterdörren (se bild). Den knorrar så mycket att jag drar mig för att öppna dörren varje gång jag ska ut och in. Att smörja den utgår jag från att jag inte ska göra? Den lär väl ha sin funktion genom friktion? Är felet att den är av dålig kvalité? Något jag kan göra?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 367 inlägg
Man justerar väl friktionen genom att vrida på den korta tjocka delen. Det har du provat?
Så tänkte jag med men tröttnade tillslut och skruva upp allt och körde med wd40 och det blev kanon. Rätt eller fel vet ej men det funkade iallafall 
Har justerat den båda upp och ner, och den delen fungerar väl som den ska med att bromsa mycket eller lite allt eftersom hur jag justerar. Knorrar gör sen så det räcker i vilket fall.Stefan Bengtsson skrev:
Jag är på, följer ditt exempelK Kvarnapajken skrev:
Jag gjorde samma - skruvade upp och smorde men med symaskinsolja. Det funkade i två veckor sedan lät den lika illa igen. PTFE, litiumfett eller molybdenpulver, vad finns det för alternativ som funkar långsiktigt? Jag har ingen aning. Nån som vet?
Vet inte vad som är bäst men mina 2 har funkat ljudlöst i några månader hitils iallafall.J JPW skrev:
Jag körde silikonspray på min. Har varit tyst i typ 1 år (men lät det inte lite i morse när jag öppnade?)
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Är fönsterputsmaskin värt det?
Fönster & Dörrar -
Nyinstallerad dörr skevar - vad är acceptabelt?
Fönster & Dörrar -
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Fönster & Dörrar -
Lumi skjutdörr i hallen som tar i varann när man skjuter dem
Fönster & Dörrar -
3 år gammalt Assa Abloy lås till entrédörren har plötsligt problem
Fönster & Dörrar