19 922 läst · 155 svar
20k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Håller med tidigare svar men går det mot förmodan inte att rädda så kan jag rekommendera Tanum från NorDan. Tidigare ägare hade bytt fem redan så vi köpte fem lika dana vid fasadbytet. Glöm inte att beställa med spaltventiler!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
PVC kommer inte sänka värdet på huset. Det spelar i praktiken ingen roll, det är bara några purister som fått för sig att det "ska vara trä"
Byter du stil på fönstren se till att det blir en snygg helhet. Det kan ju vara trevligt att titta ut genom stora obrutna fönster utan spröjs etc. Men måste samtidigt se snyggt ut.
Jag pushar för ett val av energisnåla fönster! U=0,8 eller lägre. Nordiska fönster och Nordan har fina bra träfönster
Byter du stil på fönstren se till att det blir en snygg helhet. Det kan ju vara trevligt att titta ut genom stora obrutna fönster utan spröjs etc. Men måste samtidigt se snyggt ut.
Jag pushar för ett val av energisnåla fönster! U=0,8 eller lägre. Nordiska fönster och Nordan har fina bra träfönster
Så kan man ju inte heller säga.Rabbithole skrev:
PVC kommer inte sänka värdet på huset. Det spelar i praktiken ingen roll, det är bara några purister som fått för sig att det "ska vara trä"
Jag skulle tacka nej till ett hus med plastfönster. Det går inte ihop.
Alt skulle jag räkna in fönsterbyte. Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att byta ut mot plast. Det rimmar så dåligt och passar inte in i någon tidsepok.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Det är bara en fix idé att det inte ska vara bara för att. PVC fönster är objektivt bättre än träfönster. På bra fönster är skillnaden minimal.Dr Benz skrev:

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 577 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 577 inlägg
Mina träfönster är 100+ år gamla, en del behöver lite underhåll, en del är omkittade och ommålade (15-20 år sedan)
Pvc kommer aldrig att hålla så länge
En till nackdel är att ljusinsläppet minskar med pvcfönster
Så jag rekommenderar inte plast
I vilket fall så kolla med kommunen, det kan behövas bygglov oavsett materialval
Pvc kommer aldrig att hålla så länge
En till nackdel är att ljusinsläppet minskar med pvcfönster
Så jag rekommenderar inte plast
I vilket fall så kolla med kommunen, det kan behövas bygglov oavsett materialval
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det är en kostnadsfråga. Om du har obegränsat med pengar kan du renovera de gamla fönstren om du vill hålla det autentiskt eller byta till nya träfönster med aluminium utåt. Jag själv tycker att det är överdrivet att man alltid ska reparera gamla fönster oavsett hur ruttna, sneda och otäta de är. Dessutom måste man göra om det efter några år.
Plastfönster är en billigare lösning men de är energieffektiva, formstabila och de behöver inte renoveras. Hela kontinentaleuropa använder plastfönster. Tänk bara på att ramen är tjockare på plastfönster så själva rutan blir mindre. Det gör att de släpper in något mindre ljus och kan se lite klumpiga ut.
Plastfönster är en billigare lösning men de är energieffektiva, formstabila och de behöver inte renoveras. Hela kontinentaleuropa använder plastfönster. Tänk bara på att ramen är tjockare på plastfönster så själva rutan blir mindre. Det gör att de släpper in något mindre ljus och kan se lite klumpiga ut.