Hallå!

Svärmor har fått en ny altandörr installerad och dörrbromsen går skevt i öppna läget. Har hittat att själva plastaxeln mellan spanjoletten och dörrbromsens vridaxel verkar inte gå i friläge helt och det är därför den är rätt så trög.

Går det att justera på något sett? Den ligger ju inte i rätt läge, utan behöver vridas lite till när man skiftar handtaget.

Tacksam för tips!
Dörrmekanism som visar en vit altandörrs regel där en metallstång sitter fast med en plastaxel och metallfäste, mekanismen ser trög ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit altandörrs spanjolettmekanism som visar en plastaxel och en skruv, med en gul trädörr och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte ovanligt att det finns ett mindre motstånd även när dörrbromsen är öppen men det blir ofta lite "bättre" med tiden.
Hur mycket överföringen vrids är inte justerbart.

1 123abc skrev:
Det är inte ovanligt att det finns ett mindre motstånd även när dörrbromsen är öppen men det blir ofta lite "bättre" med tiden.
Hur mycket överföringen vrids är inte justerbart.
Var det jag misstänkte. Dörren har varit på plats sedan slutet april. Men då blir det att byta spanjolett skulle jag misstänka.

A andrem skrev:
Var det jag misstänkte. Dörren har varit på plats sedan slutet april. Men då blir det att byta spanjolett skulle jag misstänka.
Jag tror inte det kommer göra någon skillnad.
Reklamera till den som sålt/installerat dörren om du upplever det som ett problem.
Det är garanti på en så pass ny dörr.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag tror inte det kommer göra någon skillnad.
Reklamera till den som sålt/installerat dörren om du upplever det som ett problem.
Det är garanti på en så pass ny dörr.
Ja, det är vad jag sagt till svärmor. Men är ju troligen för installationen har blivit fel och nu är den där plastaxeln skadad och inte låser upp dörrbromsen helt.

Men men.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.