Har inte varit så aktiv här den sista tiden, men tänkte att jag borde skapa en tråd gällande mitt poolhus jag avser att bygga.
Både för att skapa inspiration men också för att ställa frågor som kommer att dyka upp.
Kommer starta lite lätt med takstomme och tak i år för att vid ett senare tillfälle sätta skjutpartier och fönster för att få det helt väderbeständigt!
Det kommer inte att isoleras utan endast användas sommartid.
Altandelen med tillhörande stolpar är redan byggd så det blir till att fortsätta på det bygget. Pool/altanbygget finns redan som en annan tråd här på Byggahus.
Här kommer lite bilder så ni ser hur förutsättningarna ser ut idag. Jag kommer snart lägga in lite vad bilder på hur tanken är att det ska se ut så får ni komma med lite input!
Tanken är då att denna hörnan skall byggas in helt, det blir 4x4m stort.
Både för att skapa inspiration men också för att ställa frågor som kommer att dyka upp.
Kommer starta lite lätt med takstomme och tak i år för att vid ett senare tillfälle sätta skjutpartier och fönster för att få det helt väderbeständigt!
Altandelen med tillhörande stolpar är redan byggd så det blir till att fortsätta på det bygget. Pool/altanbygget finns redan som en annan tråd här på Byggahus.
Här kommer lite bilder så ni ser hur förutsättningarna ser ut idag. Jag kommer snart lägga in lite vad bilder på hur tanken är att det ska se ut så får ni komma med lite input!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Här kommer lite cad bilder på hur tankarna ligger just nu. Inte riktigt bestämt vad jag vill ha för stil ännu dock, om jag ska ha långt överhäng fram eller hålla det lite nättare och stilrenare med minimalt med uthäng. Vad tycker ni?
Vad ser ni för nackdelar med att göra takstommen ”nerfälld” ist för att lägga ribborna ovanpå? Vill hålla den så låg och nätt som möjligt även där.
Vad ser ni för nackdelar med att göra takstommen ”nerfälld” ist för att lägga ribborna ovanpå? Vill hålla den så låg och nätt som möjligt även där.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Såhär kanske? Stående ribbor i form av 45x28 staketribba? 🤔 Har ju stående ribbor runt poolen, kanske vore snyggt att följa samma tema?
Ska det vara liggande eller stående längst ner? Följa samma stil som staketet dvs?
Ska det vara liggande eller stående längst ner? Följa samma stil som staketet dvs?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är så alltså? Jag är själv kluven… när jag jämför bilderna så tycker jag den med liggande ribbor gör att soldäcket känns mer inhägnat som en hel enhet och att poolhuset känns mer inbyggt i det andra.T Trafikverket1 skrev:
Men samtidigt som du säger, så sätter man stående så blir istället själva poolhuset en egen enhet.
Svårt! 😋
Det händer lite för mycket på fasaden med att ha 3 olika typer av panel tycker jag, bättre i mitt tycke när det är mer som en enhet som du skriver 🙂C crazytok skrev:Det är så alltså? Jag är själv kluven… när jag jämför bilderna så tycker jag den med liggande ribbor gör att soldäcket känns mer inhägnat som en hel enhet och att poolhuset känns mer inbyggt i det andra.
Men samtidigt som du säger, så sätter man stående så blir istället själva poolhuset en egen enhet.
Svårt! 😋
Du har inte funderat på att från början förbereda taket för solceller eller solfångare som värmer poolen ?
C crazytok skrev:Har inte varit så aktiv här den sista tiden, men tänkte att jag borde skapa en tråd gällande mitt poolhus jag avser att bygga.
[bild][bild][bild]
Varför inte glas runt båda sidor som kan öppnas för det kommer bli varmt där inne.C crazytok skrev:Såhär kanske? Stående ribbor i form av 45x28 staketribba? 🤔 Har ju stående ribbor runt poolen, kanske vore snyggt att följa samma tema?
[bild]
[bild]
[bild]
Solceller har jag redan på hus/garage, sedan är det skog bakom taket så det blir nog delvis skuggat. Men ja solfångare för att värma poolen har jag faktiskt funderat på, men är nog inte så mycket jag behöver ”förbereda” för det va?Charlie Olofsson skrev:
Tänker att jag tar det vid ett senare tillfälle isf och eftermonterar. Vet inte ens vad det kostar? Men hade helt klart varit intressant för att få ner uppvärmningskostnad på poolen.