cheetah1 skrev:
Förstår inte alls.. ?
euuuu... asså det är viktigt att man håller ihop klabben hela tiden med bägge händerna tills den är klyven i 4 delar.

Frusen asp är också ganska "explosivt".

Protte

C
Snorunge skrev:
euuuu... asså det är viktigt att man håller ihop klabben hela tiden med bägge händerna tills den är klyven i 4 delar.
Alltså, jag förstod överhuvud taget inte vad du menade, haha.
Jag gör så här: Lägg vedbiten på klyven. Tryck spaken/spakarna till klyvläge. Invänta klyvning.
Släpp tillbaka spaken/spakarna. Rinse and repeat.

Alltså, vadå 1,2,3 sekunder, vrida och vända, kolven kommer farandes och yxan är där den är..?

cheetah1 skrev:
Alltså, jag förstod överhuvud taget inte vad du menade, haha.
Jag gör så här: Lägg vedbiten på klyven. Tryck spaken/spakarna till klyvläge. Invänta klyvning.
Släpp tillbaka spaken/spakarna. Rinse and repeat.

Alltså, vadå 1,2,3 sekunder, vrida och vända, kolven kommer farandes och yxan är där den är..?
Tror vi pratar om olika typer av klyvar. Du om hydraul och jag om den med svänghjul.:D

C
Snorunge skrev:
Tror vi pratar om olika typer av klyvar. Du om hydraul och jag om den med svänghjul.:D
Jaha, då klarnade det. Tror du eventuellt citerade fel inlägg?
Fyfan, den såg ju fullkomligt livsfarlig ut..

Ja är det ngn gång man är nära att förlora fingrar mm så är det väl när man ska pilla undan felkonstruerade klingskydd och liknande, klart säkerhet är bra men ibland kan det ge motsatt verkan tyvärr

Ingen kritik så men man rör inte klingsskydd medan maskinen är igång.

/Kent

Dåligt utformade säkerhetsdetaljer tycker jag är en större fara än verktyg utan säkerhetsdetaljer. Så länge skydd fungerar smidigt och på det vis det är tänkt är det bra att dom finns, men när dom är ogenomtänkta så blir det bara en massa försök till att koppla bort eller modifiera. Har man en farlig maskin tänker man förhoppningsvis efter litegrann innan man gör något dumt, finns det skyddsanordningar som inte funkar optimalt är det lätt hänt att man gör saker utan att tänka efter.

Har sett en hemmagjord svänghjulsklyv på ett stort ekrat stålhjul med kanske två meters diameter som de svetsat fast två stycken yxhuvuden på. Nej, det är inget jag skulle pröva på. Vi hade en skruvklyv för säg 20 år sen, och den var också farlig. På hydraulklyven har inget skjutits iväg för min del ännu, men det kanske kommer.

Förresten kan man väl tillägga att andra maskiner förr i tiden var uppbyggda på det sättet; att maskinen gick och gick och sen fick man lägga in sakerna i den.

Har sett (på film) stenklyv, stångjärnshammare och skrotklipp på svänghjul som vägde ett par ton. Den senare hade en käft som gick på svänghjulet som en koppelstång på ett ånglok.

snickarboden skrev:
Ingen kritik så men man rör inte klingsskydd medan maskinen är igång.

/Kent
Håller fullständigt med dig.. i teorin men tyvärr är inte alltid verkligheten sådan att det går att undvika.
En eloge till Skil för deras finess med en "spak" att öppna klingskyddet med från rätt sida av sågen vid tex doppsågning.
Varför har inte alla denna? patentskydd kke? isf verkar det skumt att man får patentskydda en säkerhetsgrej, känns lite som ett patentskydd på jordkabel :/

Nu har jag hittat en sunkigare modell av min klyv, men principen och säkerheten är densamma.:o

Tycker dock han saknar timing. Ibland stoppar han in samtidigt som yxan kommer. FARLIGT FARLIGT!!!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.