A555 A555 skrev:
Han var helt ok på frågan om jag väljer välkänd besiktigare och inte hans SBR.
Såg mäklaren får bara typ cirka 200 kr på låneförmedling enl hand avtal

BirgitS
A555 A555 skrev:
Träffat nu en helt ny mäklare,säljare ut i fingerspetsarna, högsäljande
Vad innebär ordet högsäljande för dig?
Är det något som säljer ovanligt många objekt eller en som säljer till ovanligt högt pris?
I det första fallet kan man ju anta att mäklaren inte gör så mycket av jobbet själv utan låter assistenter utföra det mesta för att hinna med.
A555 A555 skrev:
Han frågade mig vilken provision JAG ville kräva
Konstig fråga, varför ska du kräva någon provision när det bästa för dig är så låg provision som möjligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej
Energiförbrukn framgår i energideklaration.
Varför vill mäklare i avtal få fullmakt ta reda på min energiförbrukning? Det står ju i energideklarationer.?
Mäklare framförde att han gör om räkningar på nåt sätt , för siffran i deklarationen få jag undrade varför min siffra hos tex Vattenfall per år duggade avs deklarationen. Därför är Vattenfalls års siffra för el inte den som min energideklaration visar, därför är det för spekulant irrelevant vad min årssiffra är för el hos Vattenfall.

Förra mäklaren höll med, vid avtal tog han bort fullmakt för att kolla min el. Flera pers hade bott i huset, under åren, ibland ingen, ingen tar hänsyn till om.jaghaft 25 grader eller 15 grader per år, antal boende etc vid varför min el kommer upp i viss kilowatt per år. Därför för spekulant är min el faktura irrelevant att mäklaren ska ha fullmakt på, likaså vattenförbrukning. Kommun tanten på vattenavd, höll med mig i frågan .

BirgitS BirgitS skrev:
Vad innebär ordet högsäljande för dig?
Är det något som säljer ovanligt många objekt eller en som säljer till ovanligt högt pris?
I det första fallet kan man ju anta att mäklaren inte gör så mycket av jobbet själv utan låter assistenter utföra det mesta för att hinna med.

Konstig fråga, varför ska du kräva någon provision när det bästa för dig är så låg provision som möjligt.
Han ville höra vad jag ansåg var rimlig provision, fint lyssna in kunden först.
Jag kollar alltid in hur många hus och villor, pris uppnått per villa tex som mäklaren lyckats få.
Tex bara 10 lägenheter a 2.5 säger mig inget ., utan mer hur högt pris varje villa har, kollar även in bilder, referens försäljningar på bild, Booli mm

BirgitS
A555 A555 skrev:
Han ville höra vad jag ansåg var rimlig provision, fint lyssna in kunden först.
Får man mindre säljjobb utfört om man vill ha en provision i det lägre spannet än om man är villig att betala en hög provision? Eller innebär svaret en hög provision att mäklaren ser chansen till lättförtjänta pengar utan så mycket jobb?
A555 A555 skrev:
Jag kollar alltid in hur många hus och villor, pris uppnått per villa tex som mäklaren lyckats få.
Tex bara 10 lägenheter a 2.5 säger mig inget ., utan mer hur högt pris varje villa har, kollar även in bilder, referens försäljningar på bild, Booli mm
Du kan ju omöjligen se skicket på husen på mäklarbilder.
Så en bra mäklare för dig är en mäklare som väljer att inte sälja hus i dåligt skick utan bara välja de som är i bäst skick och lättast att sälja?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A555 A555 skrev:
Vet ej när jag säljer , ev nästa år, men han skiljer sig frånalla jag mött, dock ville han ha 5000 kr även om han säljer..i avtalsförslag.
Vad menas med ovanstående?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
A555 A555 skrev:
Såg mäklaren får bara typ cirka 200 kr på låneförmedling enl hand avtal
Låneförmedling?
Du ska väl inte låna?

Fairlane
A555 A555 skrev:
väljer välkänd besiktagarr
Vilken tänker du då?
OBM är väl välkända?

BirgitS BirgitS skrev:
Får man mindre säljjobb utfört om man vill ha en provision i det lägre spannet än om man är villig att betala en hög provision? Eller innebär svaret en hög provision att mäklaren ser chansen till lättförtjänta pengar utan så mycket jobb?

Så en bra mäklare för dig är en mäklare som väljer att inte sälja hus i dåligt skick utan bara välja de som är i bäst skick och lättast att sälja?
Jo,det kan jag.
Jag har 2 hus mittemot som såldes,samma yta som mitt. Även för 10 år sedan
Gamla foton från i hus nsidan kan ofta googlas, kök, vardagsrum, mm,. tomt. Byggår syns.kag söker på adressen på Google. Pga tex säljfoton från Svensk fast, mycket sparas på Google, avs hus.

BirgitS BirgitS skrev:

Frågade mäklaren vad han ville ha, och hans procent var det jag gissade på han ville ha innan, ej tokhögt som den förra mäklaren

A555 A555 skrev:
Jo,det kan jag.
Jag har 2 hus mittemot som såldes,samma yta som mitt. Även för 10 år sedan
Gamla foton från i hus nsidan kan ofta googlas, kök, vardagsrum, mm,. tomt. Byggår syns.kag söker på adressen på Google. Pga tex säljfoton från Svensk fast, mycket sparas på Google, avs hus.
Jag vet hur 10 hus nära mig ser ut inuti från annonser från svensk fast mfl och ser sedan om de fick bra pris eller på Booli avs kvm yta mm

Fairlane Fairlane skrev:
Vad menas med ovanstående?
I varje kommun finns det ofta ex ca 4 mäklare som får 'alla kunder' och alltid har på hemsidorna lång lista av objekt, hus mm de säljer.
De andra mäklarna kommer ej upp i samma årsstatisrik och har knappt några bostäder att sälja eller sålt, så valet är enkelt att sålla och hitta mäklare grovt sett.

Fairlane
A555 A555 skrev:
Frågade mäklaren vad han ville ha, och hans procent var det jag gissade på han ville ha innan, ej tokhögt som den förra mäklaren
Hade förra mäklaren en tokhög avgift?
Var det inte så att du hade missuppfattat den och trott att den hamnade på över 10% på hela köpeskillingen, när det egentligen bara var 10% på det som översteg ett visst belopp?

Jag har pratat med rätt många mäklare i samband med olika försäljningar och det brukar inte skilja särskilt mycket i pris mellan dem. De uppskattar försäljningspriset och tittar sen i en tabell, vilken procentsats de ska ta. Det hela utmynnar egentligen att de vill ha ett visst belopp så ett hus som är dubbelt så dyrt får halva %-satsen.
I vårt fall vid senaste försäljningen (7 år sen?) så sa flera mäklare att de uppskattade priset på fastigheten till cirka 7 miljoner. En föreslog fastpris på 70', en annan mäklare föreslog 1%, en tredje 0,9%+10% på allt över 6,9 miljoner eller något i den stilen.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade förra mäklaren en tokhög avgift?
Var det inte så att du hade missuppfattat den och trott att den hamnade på över 10% på hela köpeskillingen, när det egentligen bara var 10% på det som översteg ett visst belopp?

Jag har pratat med rätt många mäklare i samband med olika försäljningar och det brukar inte skilja särskilt mycket i pris mellan dem. De uppskattar försäljningspriset och tittar sen i en tabell, vilken procentsats de ska ta. Det hela utmynnar egentligen att de vill ha ett visst belopp så ett hus som är dubbelt så dyrt får halva %-satsen.
I vårt fall vid senaste försäljningen (7 år sen?) så sa flera mäklare att de uppskattade priset på fastigheten till cirka 7 miljoner. En föreslog fastpris på 70', en annan mäklare föreslog 1%, en tredje 0,9%+10% på allt över 6,9 miljoner eller något i den stilen.
Om man är småsnål så vill man ej ge dom 0.2 proc
extra i onödan... Mäklaren igår var driven kändes bra så frågade vad han ville ha i prov, helt ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.