7 906 läst ·
138 svar
8k läst
138 svar
Diverse frågor om mäklare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Nu är du nog totalt ute och cyklar. Tror du på riktigt att man talar om 4 mäklare i hela Stockholms kommun? Eller i hela Huddinge kommun?A555 skrev:
I varje kommun finns det ofta ex ca 4 mäklare som får 'alla kunder' och alltid har på hemsidorna lång lista av objekt, hus mm de säljer.
De andra mäklarna kommer ej upp i samma årsstatisrik och har knappt några bostäder att sälja eller sålt, så valet är enkelt att sålla och hitta mäklare grovt sett.
Bara i villaområdet där vi sålde så var det betydligt fler än 4 aktiva mäklare, det kunde vara mer än en från samma firma till och med.
Kommer du ut på landet kan det stämma.
Den som säljer mest behöver inte vara bäst. Vi har nyttjat både en av de bäst säljande i området och en lite mindre mäklare. Den mindre var överlägsen i hantering av både oss som säljare och för köpare (han var mäklare på några objekt vi tittade på, det var så vi hittade honom). I sitt fall, med total misstro mot allt vad mäklaren gör och stor okunnighet så behöver du en mäklare som kan sitta ner och förklara allt, flera gånger, tills du förstår. Då är troligen inte den med mest försäljningar bäst, generellt.
Trots att du svarade på mitt inlägg som bara hade en fråga så besvarade du inte frågan. Jag ställer den igen: Vad betyder "dock ville han ha 5000 kr även om han säljer."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Återigen så missade du att svara på frågan. Var verkligen flera mäklaren tokdyr? Var det inte du som missuppfattade och trodde att han ville ha den högre procentsatsen på hela försäljnings beloppet?A555 skrev:
Fast tänk på att det finns de som ber mäklaren byta ut bilderna till helt andra hus för att förvirra när huset är sålt eller annonsen återtagen. Kanske har mäklaren bytt bild till ett på ett helt annat kök än det som huset hade? Kanske har nån försökt lägga in falska uppgifter i Booli osv.A555 skrev:
Den drivna mäklaren igår och jag klickade direkt.Fairlane skrev:
Nu är du nog totalt ute och cyklar. Tror du på riktigt att man talar om 4 mäklare i hela Stockholms kommun? Eller i hela Huddinge kommun?
Bara i villaområdet där vi sålde så var det betydligt fler än 4 aktiva mäklare, det kunde vara mer än en från samma firma till och med.
Kommer du ut på landet kan det stämma.
Den som säljer mest behöver inte vara bäst. Vi har nyttjat både en av de bäst säljande i området och en lite mindre mäklare. Den mindre var överlägsen i hantering av både oss som säljare och för köpare (han var mäklare på några objekt vi tittade på, det var så vi hittade honom). I sitt fall, med total misstro mot allt vad mäklaren gör och stor okunnighet så behöver du en mäklare som kan sitta ner och förklara allt, flera gånger, tills du förstår. Då är troligen inte den med mest försäljningar bäst, generellt.
Trots att du svarade på mitt inlägg som bara hade en fråga så besvarade du inte frågan. Jag ställer den igen: Vad betyder "dock ville han ha 5000 kr även om han säljer."
Ett snabbt möte.
Har lärt mig mycket av er på sajten, så ville bara höra om mitt val av känd besiktigare var ok.
Huddinge har ej samma tydliga Power gäng som där jag bor, men mindre kommun har smågäng alla väljer.
5000 kr-
Han vill ha det även om han säljer för utgifter. När jag ev säljer kommer jag nämna han ej tog upp det när vi möttes . Han ringde nu, så ska påpeka det direkt mail att ej godtar 5000
Ja många mäklare vill presentera huset med driftkostnader på deras hemsida osv och då vill man helst ha årsförbrukningen från elleverantören..
Men det är ju precis som du säger så kan det ju finnas 1000 olika orsaker som gör att förra ägaren har skyhög eller jättelåg elräkning som inte är bundet till husets elförbrukning och försvinner när förra ägaren tar med sig sin bitcoin farm eller vad det nu kan vara.
Olika familjer med olika antal personer ,vanor och olika intressen kan ju generera stora elförbrukningar som inte alltid är så lätt att separera från husets förbrukning.
Å andra sidan kan energideklarationer som ofta är rena skrivbordsprodukter som du kan få med att lämna en liten mängd data om ditt hus till nån som beräknar i ett datorprogram av nån som ibland inte ens besökt huset så kan dessa siffror också vara helt felaktiga och så långt från verkligheten att det är helt orelevant..
Att teoretiskt beräkna funkar såklart relativt bra på hus där alla väggar har samma konstruktion och i nästa hus som är utbyggt i 23 olika omgångar där trapphus och hall varit ouppvärmda men sen blivit inklädda vid panelbytet och insidan är utflyttad i linje med övriga väggar men hela trapphusets väggar är tomma och saknar helt isolering men det vet ju den som bor där nu inte ens om .. osv osv
Så ofta handlar det väl om att med en kombination av föregående ägares förbrukning och en energideklaration försöka skapa en så verklig bild av driftskostnader som möjligt och minska risken att en ev felaktig uppgift skulle gå att motbevisa och att man då i förlängningen skulle kunna bli skadestånds skyldig då man lämnat felaktig uppgift
Edit... Blev nåt konstigt inlägget jag svarade verkar inte existera längre och det var tyvärr ingen citering så det ser lite knasigt ut nu....
Men det är ju precis som du säger så kan det ju finnas 1000 olika orsaker som gör att förra ägaren har skyhög eller jättelåg elräkning som inte är bundet till husets elförbrukning och försvinner när förra ägaren tar med sig sin bitcoin farm eller vad det nu kan vara.
Olika familjer med olika antal personer ,vanor och olika intressen kan ju generera stora elförbrukningar som inte alltid är så lätt att separera från husets förbrukning.
Å andra sidan kan energideklarationer som ofta är rena skrivbordsprodukter som du kan få med att lämna en liten mängd data om ditt hus till nån som beräknar i ett datorprogram av nån som ibland inte ens besökt huset så kan dessa siffror också vara helt felaktiga och så långt från verkligheten att det är helt orelevant..
Att teoretiskt beräkna funkar såklart relativt bra på hus där alla väggar har samma konstruktion och i nästa hus som är utbyggt i 23 olika omgångar där trapphus och hall varit ouppvärmda men sen blivit inklädda vid panelbytet och insidan är utflyttad i linje med övriga väggar men hela trapphusets väggar är tomma och saknar helt isolering men det vet ju den som bor där nu inte ens om .. osv osv
Så ofta handlar det väl om att med en kombination av föregående ägares förbrukning och en energideklaration försöka skapa en så verklig bild av driftskostnader som möjligt och minska risken att en ev felaktig uppgift skulle gå att motbevisa och att man då i förlängningen skulle kunna bli skadestånds skyldig då man lämnat felaktig uppgift
Edit... Blev nåt konstigt inlägget jag svarade verkar inte existera längre och det var tyvärr ingen citering så det ser lite knasigt ut nu....
Redigerat:
A555 skrev:
Den drivna mäklaren igår och jag klickade direkt.
Ett snabbt möte.
Har lärt mig mycket av er på sajten, så ville bara höra om mitt val av känd besiktigare var ok.
Huddinge har ej samma tydliga Power gäng som där jag bor, men mindre kommun har smågäng alla väljer.
5000 kr-
Han vill ha det även om han säljer för utgifter. När jag ev säljer kommer jag nämna han ej tog upp det när vi möttes . Han ringde nu, så ska påpeka det direkt mail att ej godtar 5000
Om möte avs provision;
Nämner ej mäklare ang provision i möte han vill ha 5000 kr för utgifter plus tex 1.5 proc, kan han ej senare i avtal plussa på 5000 kr för utgifter plus tex 1.5. (hasa högre procsats)
Härligt. Du har alltså hittat en ny mäklare som du är helt till dig över i en annan tråd där han verkar helt fantastisk. Nu startar du en ny tråd där du ifrågasätter samma mäklare. Aldrig funderat på om problemet kanske inte ligger hos mäklarna?
Vilket november var det du måste ha sålt huset - 2028?
Vilket november var det du måste ha sålt huset - 2028?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Inte för att det blev mycket klarare, men menar du att han utöver provisionen också vill ha 5000 kr för eventuella extra utgifter? Vad är det för utgifter? Annons i lokaltidning? Direktreklam i brevlådor? Anlitande av psykolog för att orka?A555 skrev:
Det är iofs inget ovanligt att man har ett grundpaket för X kronor och vill man utöver det även ha direktreklam, eller annons i lokaltidning eller vad det nu kan vara så kostar det extra. Det borde dock denna fantastiska mäklare klara av att förklara.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
A555 har skapat väldigt många trådar om mäklare, jag slår ihop dem till en.
/Moderator
/Moderator
Håller med till 100%. TS borde fråga 2-3 mäklare om vad de tror om att sälja huset för, om summan som presenteras är rimligt - sikta in sig på att släppa det för detta. Därefter kliva undan och låta mäklaren göra sitt jobb. Generellt tror jag folk blir tokiga på att ha en kund som vill lägga sig i och justera varje detalj. Att överhuvudtaget få tag på en mäklare när man vill förhandla om alla avtal, använda andra fotografer, besiktnignsmän osv är nog en bedrift. Mäklarna jobbar med detta varje dag och även om jag inte har nåt jätteförtroende för mäklare som grupp så finns det många skickliga mäklare därute så får man tag på en sådan är nog ändå bäst att bara sitta still i båten och låta mäklaren köra på det han är van vid. Givetvis värt att kolla om mäklaren är ute efter att sälja snabbt och mindre fokus på att få högt pris eller om det är en mäklare som får upp priset. Men en viktig faktor är ju faktiskt i dessa tider att överhuvudtaget få objekten sålda.BirgitS skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 904 inlägg
Kanske dags för en paus, någon mår uppenbarligen inte så bra🤔
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Och ändå är du inte nöjd med det jobb hen brukar göra utan ska hitta på andra sätt att göra mycket.A555 skrev:
Varför inte lita på att mäklaren vet vad som gör att det går att sälja huset på snabbast och bästa sätt?A555 skrev:
Varför inte lita på att mäklaren vet vad som gör att det går att sälja huset på snabbast och bästa sätt i stället för att krångla till det för mäklaren?A555 skrev:
Besiktningsmän anslutna till SBR (byggingenjörernas yrkesförbund) är ju oftast de kunnigaste, jämfört med kedjor som Anticimex.
Nej, man kan inte bedöma skicket på t.ex. målning från mäklarbilderna. Det vet jag därför att när vi sålde huset så såg de vitmålade väggarna och köket väldigt fina ut på bilderna men i verkligheten var de rejält slitna.A555 skrev: