7 906 läst ·
138 svar
8k läst
138 svar
Diverse frågor om mäklare
Under de år det var massor av människor på en visning så fanns det ofta en värd/värdinna som tog emot vid dörren, skrev upp namn och delade ut prospekt. Mäklaren fanns då tillgänglig för frågor och samtal inne i huset, vilket annars inte hade hunnits med.
I dessa tider kan jag tänka mig att det blir flera extra enstaka visningar per objekt med 1-2 kunder i taget och då hinner inte mäklaren vara på plats på alla om det är flera visningar samma kväll.
På trådstarten låter det som att mäklaren sagt att hon kommer vara på plats vid visningarna men att det skulle kunna inträffa att hon inte hinner och att det då blir någon annan från firman som visar.
Jag säger som flera andra, antingen litar du på mäklaren och låter henne göra sitt jobb eller så säljer du själv utan mäklare.
I dessa tider kan jag tänka mig att det blir flera extra enstaka visningar per objekt med 1-2 kunder i taget och då hinner inte mäklaren vara på plats på alla om det är flera visningar samma kväll.
På trådstarten låter det som att mäklaren sagt att hon kommer vara på plats vid visningarna men att det skulle kunna inträffa att hon inte hinner och att det då blir någon annan från firman som visar.
Jag säger som flera andra, antingen litar du på mäklaren och låter henne göra sitt jobb eller så säljer du själv utan mäklare.
Om man inte besiktar innan visning så har man ingen aning om det finns något fel som man själv har koll på.Bönhas skrev:
Sannolikheten är stor att köparen gör en egen besiktning efter att kontraktet är skrivet. Hittar de då något oförutsett så kommer de vilja backa från köpet eller dra av en större summa på priset. Och om det är nervösa köpare så kan de ha fått stora skälvan efter att skrivit på och risken är att de skyller på något i besiktningen och hoppar av.
Som säljare ser jag på besiktningen som ett sätt att kunna sova bättre under försäljningsprocessen.
Det ej ej längre stort utbud villor där jag bor,ser nån enstaka med visning framåt ungefärK Karin Svensson5 skrev:Under de år det var massor av människor på en visning så fanns det ofta en värd/värdinna som tog emot vid dörren, skrev upp namn och delade ut prospekt. Mäklaren fanns då tillgänglig för frågor och samtal inne i huset, vilket annars inte hade hunnits med.
Mäklaren, hon, sa marknaden är slut i december som om ingen ide fortsätta efter jul. Hon sa ordet slut. Hon sa det är ej visningar varje helg av samma hus, och numera idag fylls ej hus av stora mängder kunder, på hösten om man ej har stort fint hus, det har inte jag . Hon sa det krävs mera för att visa er hus, än lägenhet om visningatjej gör det .
Mäklaren och andra vabbar,små barn när jag ringde somsp många andra vabbar
Den franchise jag hade har ej värdinnor, trots de säljer många bostäder, precis som den kvinna jag nu visat bostaden för, de klarar sig utan värdinnor.
Kommer med ny fråga i ny tråd nu om helt annat avs mäklare .
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Folk har inte tid att gå på visningar i december, så på det sättet tar marknaden slut i december, men naturligtvis återkommer intresset efter alla helgerna och då är marknaden igång igen.A555 skrev:
Hade jag varit mäklare och det saknats gränsmarkering hade jag hänvisat till LM-karta, inte alls gissat ute i skogen! Och är värdinnan en mäklarassistent så fixas det säkert.A555 skrev:
Vem ska man som säljare ta diskussioner och eventuella frågor som uppstår?H HighFidelity skrev:Har du tänkt på att det kanske är för att hon har en skicklig visningsvärdinna som hon säljer bättre än sina kollegor? Något gör hon uppenbarligen rätt så om du nu prompt ska ha den toppsäljande mäklaren ska du såklart anlita henne.
Någonstans måste du göra ett val. Antingen låter du mäklaren sköta sitt och litar på att det blir till det bästa. Eller så säljer du huset själv via t ex hemverket. Om du ska ifrågasätta allt hela tiden kommer du aldrig få det sålt.
Är det ingen mening att mäklare ska vara delaktig i säljprocessen?
Jo jag skulle inte ha valt en sådan mäklare. Men vår TS är ju väldigt om sig och kring sig. Nu skulle hon ha toppmäklaren i sitt område. Då blir det konstigt att börja med att ifrågasätta hennes säljprocess som uppenbarligen fungerar.A A-Man_08 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Klarade de sig verkligen bra. Såldes huset?A555 skrev:
Jag som precis hade för mig att det var klagomål på att han inte hade tid att visa, inte hade tid att ...
Tänk om han hade haft en mäklarassistent..
JippiA555 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Menar du köpare eller säljare? I förra inlägget var det säljare, nu köpare.A A-Man_08 skrev:
Jag har väl varit på 100 visningar eller så och för mig har mäklarens närvaro på själva visningen varit mindre intressant. Då vill jag göra mig en bild av huset, tomten, omgivningen etc. Sen kan det kanske finnas någon fråga men oftast vill mäklaren ändå återkomma.
Både och oavsett om jag är köpare eller säljare så är det en affär.Fairlane skrev:
Menar du köpare eller säljare? I förra inlägget var det säljare, nu köpare.
Jag har väl varit på 100 visningar eller så och för mig har mäklarens närvaro på själva visningen varit mindre intressant. Då vill jag göra mig en bild av huset, tomten, omgivningen etc. Sen kan det kanske finnas någon fråga men oftast vill mäklaren ändå återkomma.