Och samtidigt vid köp, ska det inte lukta färg i huset, är då kosmetiskt pålägg för att det ska se fint ut på ytan. Vid sälj måla inte.

J
J jonaserik skrev:
Och samtidigt vid köp, ska det inte lukta färg i huset, är då kosmetiskt pålägg för att det ska se fint ut på ytan. Vid sälj måla inte.
Om man kan planera i förväg är det nog inte fel att måla i neutrala färger när man planerar sälja, det gör väldigt mycket om det är slitet eller halvrenoverat...

Fairlane
Jag önskar den stackars mäklaren lycka till.

• Gilla
  • Haha
Karin Svensson5 och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast tänk på att det finns de som ber mäklaren byta ut bilderna till helt andra hus för att förvirra när huset är sålt eller annonsen återtagen. Kanske har mäklaren bytt bild till ett på ett helt annat kök än det som huset hade? Kanske har nån försökt lägga in falska uppgifter i Booli osv.

P polaris78 skrev:
Ja många mäklare vill presentera huset med driftkostnader på deras hemsida osv och då vill man helst ha årsförbrukningen från elleverantören..

Men det är ju precis som du säger så kan det ju finnas 1000 olika orsaker som gör att förra ägaren har skyhög eller jättelåg elräkning som inte är bundet till husets elförbrukning och försvinner när förra ägaren tar med sig sin bitcoin farm eller vad det nu kan vara.

Olika familjer med olika antal personer ,vanor och olika intressen kan ju generera stora elförbrukningar som inte alltid är så lätt att separera från husets förbrukning.

Å andra sidan kan energideklarationer som ofta är rena skrivbordsprodukter som du kan få med att lämna en liten mängd data om ditt hus till nån som beräknar i ett datorprogram av nån som ibland inte ens besökt huset så kan dessa siffror också vara helt felaktiga och så långt från verkligheten att det är helt orelevant..
Att teoretiskt beräkna funkar såklart relativt bra på hus där alla väggar har samma konstruktion och i nästa hus som är utbyggt i 23 olika omgångar där trapphus och hall varit ouppvärmda men sen blivit inklädda vid panelbytet och insidan är utflyttad i linje med övriga väggar men hela trapphusets väggar är tomma och saknar helt isolering men det vet ju den som bor där nu inte ens om .. osv osv

Så ofta handlar det väl om att med en kombination av föregående ägares förbrukning och en energideklaration försöka skapa en så verklig bild av driftskostnader som möjligt och minska risken att en ev felaktig uppgift skulle gå att motbevisa och att man då i förlängningen skulle kunna bli skadestånds skyldig då man lämnat felaktig uppgift

Edit... Blev nåt konstigt inlägget jag svarade verkar inte existera längre och det var tyvärr ingen citering så det ser lite knasigt ut nu....
;) :D

Ha+n har jagn
Fairlane Fairlane skrev:
Jag önskar den stacka
P polaris78 skrev:
Ja många mäklare vill presentera huset med driftkostnader på deras hemsida osv och då vill man helst ha årsförbrukningen från elleverantören..

Men det är ju precis som du säger så kan det ju finnas 1000 olika orsaker som gör att förra ägaren har skyhög eller jättelåg elräkning som inte är bundet till husets elförbrukning och försvinner när förra ägaren tar med sig sin bitcoin farm eller vad det nu kan vara.

Olika familjer med olika antal personer ,vanor och olika intressen kan ju generera stora elförbrukningar som inte alltid är så lätt att separera från husets förbrukning.

Å andra sidan kan energideklarationer som ofta är rena skrivbordsprodukter som du kan få med att lämna en liten mängd data om ditt hus till nån som beräknar i ett datorprogram av nån som ibland inte ens besökt huset så kan dessa siffror också vara helt felaktiga och så långt från verkligheten att det är helt orelevant..
Att teoretiskt beräkna funkar såklart relativt bra på hus där alla väggar har samma konstruktion och i nästa hus som är utbyggt i 23 olika omgångar där trapphus och hall varit ouppvärmda men sen blivit inklädda vid panelbytet och insidan är utflyttad i linje med övriga väggar men hela trapphusets väggar är tomma och saknar helt isolering men det vet ju den som bor där nu inte ens om .. osv osv

Så ofta handlar det väl om att med en kombination av föregående ägares förbrukning och en energideklaration försöka skapa en så verklig bild av driftskostnader som möjligt och minska risken att en ev felaktig uppgift skulle gå att motbevisa och att man då i förlängningen skulle kunna bli skadestånds skyldig då man lämnat felaktig uppgift

Edit... Blev nåt konstigt inlägget jag svarade verkar inte existera längre och det var tyvärr ingen citering så det ser lite knasigt ut nu....
Jag svarar samlat på svaren:

Jag skrev tydligt att killen som gjorde energideklarationen svarade till mäklare
att en omslagsräkning görs av honom (ingen förklarade vad det innebär men medför
att siffran på årsförbrukning räknas som av honom ang energiklass - samt fler än en person
bott i bostaden av och till - därför kan bara köpare veta om en person bottt i bostaden att mina
sifforar är relevanta.

Mäklaren höll med om detta ang han ville ha fullmakt på att se min el, vatten mm.

Foton från bostäder som sålts:

Jag skrev tydligt att jag har koll och sett hur rummen sett ut i de ca 10 hus som
sålts de senaste 5 månadernai min kommun och kollat vad priset blev - det har aldrig bytts
ut bilder inifrån som ni påstår utan grund. Jag har besökt mina 2 grannar mittemot som har samma storlek på hus, de bekräftar när de köpte husen var de i 50 tals skicki kök, vardagsrum mm precis som foton från google visar - påstå då inte något annat, att bilderna bytts ut om ni själv inte kan styrka detta.

Kommer inte sälja i år - mäklaren jag nyss träffade har jagat mig för att vilja sälja det., vore allt
så `hemskt`är jag säker han hade avböjt.

Ingen har besvarat om ni skulle gilla att mäklaren efter nämnt sin provision han vill ha vid möte,
att han sedan i i avtalsförslag vill ha 5000 krför utgifter även om han säljer. Ingen mäklare är perfekt.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Fairlane
A555 A555 skrev:
Jag skrev tydligt att jag har koll och sett hur rummen sett ut i de ca 10 hus som
sålts de senaste 5 månadernai min kommun
Säljs det 10 hus på 5 månader i kommunen, dvs cirka i månaden?
Då får du nog slå till när du hittar en köpare.

Jag trodde huset låg i närheten av Stockholm iallafall. Tittar jag på Booli på försäljningar av villor i Stockholms län från 1 augusti i år till nu, dvs cirka 2 månader så har det sålts 2441 hus. Det finns 26 kommuner i Stockholms län, så drygt 90 per kommun om man slår ut det någorlunda jämnt. I snitt så har det i varje kommun alltså sålts drygt 45 bostäder men i sin kommun bara 2? Är du säker på att du menar kommun och inte kommundel eller liknande? Bara i lilla Mälarhöjden har det sålts 11, dvs 5 ggr fler än i hela sin kommun?

A555 A555 skrev:
Ingen har besvarat om ni skulle gilla att mäklaren efter nämnt sin provision han vill ha vid möte,
att han sedan i i avtalsförslag vill ha 5000 krför utgifter även om han säljer. Ingen mäklare är perfekt.
Jo, det är besvarat. Bland annat har jag frågat om vad som ingår i dessa 5000 kronor, men du brukar ju gärna låta bli att besvara frågor så då kanske du hoppar över alla svar som ber om mer information?

Omkostnader. U
Fairlane Fairlane skrev:
Säljs det 10 hus på 5 månader i kommunen, dvs cirka i månaden?
Då får du nog slå till när du hittar en köpare.

Jag trodde huset låg i närheten av Stockholm iallafall. Tittar jag på Booli på försäljningar av villor i Stockholms län från 1 augusti i år till nu, dvs cirka 2 månader så har det sålts 2441 hus. Det finns 26 kommuner i Stockholms län, så drygt 90 per kommun om man slår ut det någorlunda jämnt. I snitt så har det i varje kommun alltså sålts drygt 45 bostäder men i sin kommun bara 2? Är du säker på att du menar kommun och inte kommundel eller liknande? Bara i lilla Mälarhöjden har det sålts 11, dvs 5 ggr fler än i hela sin kommun?

Jo, det är besvarat. Bland annat har jag frågat om vad som ingår i dessa 5000 kronor, men du brukar ju gärna låta bli att besvara frågor så då kanske du hoppar över alla svar som ber om mer information?
[/QUOTE

Omkostnader upp till 5000 kr vill han ha i avtal om villa säljs eller ej,

förra mäklaren ville oxå ha det baserat på om jag ej hittar säljare vilket fattar, hon bor granne med mig nästan.

När det skrivs så vet jag 5000 kommer tas rakt av, bättre med du hantverkare som tar X kronor per timme/iinkl körning av arbetstid
Kommer säljer nästa år så ej gett feedback på avtalet.

Tror ni tar mig ordagrant på allt,
har de senaste 5 månaderna haft koll på villor i kommunen och hur de ser u iuti baserat på at flera hus har äldre skick typ 60 tal mm.

Har aldrig påstått Sthlm och Huddinge har ett mindre powergäng av mäklare folk väljer, i min kommun finns 4-5 mäklare som ligger långt före de andra mäklarna som säljer lyxvillor, vanliga hus mm som har ändlösa sidor av objekt, de andra mäklarna ligger långt efter på hemsidorna på vadde säljer och sålt med referens foton.

Fairlane
A555 A555 skrev:
Omkostnader. U
Det säger ju ingenting.
Går det att specificera?

Hej

Sajten är fruktansvärt slö och bryter tekniskt upp meningar när
publiceras, oavseätt viketn "device" jag väljer att skriva på.

Jag har aldrig skrivit Sthlm och Huddinge har en klick mäklare alla väljer,
så är det i min kommun somjag nämnde. de 4-5 mäklarna får
nästan alla lyxvillor hus mm och har enorma mängder objekt på sina hemsidor
inkl matchningar , REDO mm

Frågan var ju om 5000 kr förutom provision:

även om mäklaren säljer så vill han ha det i avtal för omkostnader.

Därför frågade jag er om detta.

Fattar 5000 kr om huset ej säljs. dock boren mäklare 5 min bort från
mig och 5000 kr då för tex 3 -4 visningar oskäligt känner jag ifall
huset inte säljs. en timkostnad för mäklare inkl körning borde vara bätte.
Om du nånsin anlitat advokat är formulering upp till 5000 kr tex,
då dras det rakt av - då du accpeterat beloppet . oavsett om det är 10 000 kr.
ville bara höra er åsikt, man kan inte plussa på mer efter man sagt sin provision i
procent och komma med det senare i avtal.

Min kille bor i område som betraktas som högattraktivt med "lyxigare villor",
sjöutsikt,
där väljer nästan alla 2 mäklare, inkls den jag hade när de säljer i franchise.

A555 A555 skrev:
Hej

ville bara höra er åsikt, man kan inte plussa på mer efter man sagt sin provision i

sjöutsikt,
Menar du att det är byggahus sajten som krånglar?
Märkligt att ingen annan lider av samma problem då...
Lite undrande varför du ställer så många frågor, när du så uppenbart inte litar på någon annans svar...
Jag är nog övertygad om att du inte kommer hitta en mäklare som du blir nöjd med..
Använd en nättjänst och lös det mesta själv.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Admin fixade det f
plåtrickard plåtrickard skrev:
Menar du att det är byggahus sajten som krånglar?
Märkligt att ingen annan lider av samma problem då...
Lite undrande varför du ställer så många frågor, när du så uppenbart inte litar på någon annans svar...
Jag är nog övertygad om att du inte kommer hitta en mäklare som du blir nöjd med..
Använd en nättjänst och lös det mesta själv.
Jag ser att du skriver du är besserwisser - känns det bättre nu efter att
du skrivit i negativ nedvärderande ton i svar till mig, känner du att du blir
sedd eller starkare av att skriva i nedvärderande ton? Har du det jobbigt hemma ? och känner du kan
hävda dig här eftersom ingen lägger märke till dig hemma?
Lyckliga människor använder inte den ton du skriver med till mig -
hioppas du finner bot för dina problem hemma....

och ja -
kommentar om gru++boende mm är redan taget i tråden,
så kom gärna med nägot mer fantasieggande, kan inte sluta
skratta ännu - fann det verkligen roligt med kommentar
om god man mm hihi

A555 A555 skrev:
Admin fixade det f

Jag ser att du skriver du är besserwisser - känns det bättre nu efter att
du skrivit i negativ nedvärderande ton i svar till mig, känner du att du blir
sedd eller starkare av att skriva i nedvärderande ton? Har du det jobbigt hemma ? och känner du kan
hävda dig här eftersom ingen lägger märke till dig hemma?
Lyckliga människor använder inte den ton du skriver med till mig -
hioppas du finner bot för dina problem hemma....
Njaa.. Har väldigt sällan behov av att hävda mig...
Men sett till hur många trådar du startar i samma ämne så är väldigt tydligt för många av oss här inne vart problemet sitter...
Du litar inte på att dom du tar in gör sitt jobb.
Så varför tar du inte ett annat alternativ där du får bestämma helt hur försäljningen ska läggas upp?

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A555 A555 skrev:
och ja -
kommentar om gru++boende mm är redan taget i tråden,
så kom gärna med nägot mer fantasieggande, kan inte sluta
skratta ännu - fann det verkligen roligt med kommentar
om god man mm hihi
Det här inlägget förstår jag dessvärre inte vad du menar

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A555 A555 skrev:
Hej

Det tror jag ärligt talat inte på. Jag använder själv 2 olika telefoner och två olika datorer utan problem.

Det är inte sajtens fel att du skriver "oavseätt viketn". Det är du som skriver slarvigt och inte läser igenom. Jag tror att alla ibland får med något konstigt ord, men du får det i nästan varje mening.
A555 A555 skrev:
Jo det har du skrivit. Du skrev att i varje kommun finns 4-5 mäklare som säljer nästan allt. Jag har svårt att tro det om det inte är frågan om en liten kommun i Norrlands inland med långt till allt.
A555 A555 skrev:

Då får du väl be mäklaren specificera vad han avser för omkostnader? Är det för att visa huset så håller jag med dig, det ska ingå i arvodet. Är det för extratjänster, ja då är det kanske annorlunda.
De gånger jag har varit i kontakt med mäklare inför försäljning så har det varit ett arvode för en normal försäljning, vill man ha något extra, exempelvis direktreklam i brevlådor i området, så kostar det extra.

Det kan också vara så att mäklaren har fått en känsla av att du är väldigt knepig och därför vill inte mäklaren riskera att arbeta helt utan ersättning.

Du måste helt enkelt ställa frågan till mäklaren, vad är det för omkostnader som han syftar på, det kan inget här på forumet veta.
A555 A555 skrev:
sjöutsikt,
Ok, är det en egen kommun eller ett eget område?

Det är kul att du känner att du lär dig mycket av forumet och av de svar du får, men personligen får jag inte riktigt det intrycket. Det tog en evighet för dig att förstå att klausulen du ville ha in i kontraktet var dålig för dig, trots att minst 10 personer skrev det flera gånger. Du har heller inte lärt dig det kanske viktigaste av allt som vi skriver här, ta en mäklare du litar på, en som kan förklara så du förstår. Istället envisas du med att ta en mäklare som säljer mest, och sen ifrågasätter du allt hen gör.

Vad säger pojkvännen? Kan han inte förklara för dig?

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.