Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Både och oavsett om jag är köpare eller säljare så är det en affär.
Ja förvisso, men som säljare vill du väl inte ställa frågor till mäklaren under visning?

Det var ju inte frågan om att mäklaren skulle släppa ärendet utan att mäklaren eventuellt inte kunde närvara vid visning, men om så blev fallet så fanns det en assistent som kunde hantera det. Personligen tycker jag det låter bättre än att ställa in en visning om mäklaren får plötsligt förhinder.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A555 A555 skrev:
Hej
Ser en 25 årig tjej har många positiva omdömen, mer än dubbelt såånga som andra mäklare på orten , med bostadsadress på varje omdöme, så tror ej påhittade omdömen på hitta mäklare.se.

Man ser vad de sålt senaste 6 mån.

Varför erbjuder då ingen henne att sälja villa? Hon säljer bara många lägenheter till snitt värde 2.5 enl sajten.

Är det svårare mäkla villor eller vad?
Vissa kontor har objektspecika mäklare som bara säljer bostadsrätt respektive villa vi slutade med det upplägget för många år sedan men många kontor har det så.

• Gilla
A555
  • Laddar…
Fråga:

Har förstått att numera vill
mäklare ha betalt för omkostnader förutom provision upp till 5000 kr.även om köpeavtal tecknas.

Trodde provisionen täckte kostnader för
bilturer, visningavärdinnor mm vid husvisningar.?

har träffat 2 mäklare som nämnt det .. ...

• Wow
  • Haha
  • Arg
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Det är lite tufft nu för mäklarna att sälja hus/lägenheter när priserna generellt sjunker i Sverige, mäklarna har inga "självsäljande" objekt längre, dom måste jobba för att sälja nu. Så det är väl deras sätt att kompensera för all tid man lägger ner på osålda objekt.

MEN!
Det innebär inte att du ska gå med på det villkoret, tala bara om för dom att ska dom sälja ditt objekt är det normal provision som gäller, ingenting mer. Alternativt så avslutas er kontakt nu, som man även säger "its either my way or the highway" 😉
Din position som köpare av deras tjänster är ganska stark nu.

• Älska
A555
  • Laddar…
Jag är ju inte förvånad att mäklarna vill ha något annat än provisoonsbaserad ersättning. Provison är bra när det är lätt att sälja.

Men vill de ha delvis fast pris, så får de ju skära ned provisionen avsevärt. Kan de skära bort ex. 1/4 del av provisionen, så kan man väl överväga att stå för en mindre del av omkostnaderna.

Men jag skulle inte våga anlita en mäklare till fast ersättning, som faller ut även om det inte blir försäljning. För stor risk att inget arbete utförs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det är lite tufft nu för mäklarna att sälja hus/lägenheter när priserna generellt sjunker i Sverige, mäklarna har inga "självsäljande" objekt längre, dom måste jobba för att sälja nu. Så det är väl deras sätt att kompensera för all tid man lägger ner på osålda objekt.

MEN!
Det innebär inte att du ska gå med på det villkoret, tala bara om för dom att ska dom sälja ditt objekt är det normal provision som gäller, ingenting mer. Alternativt så avslutas er kontakt nu, som man även säger "its either my way or the highway" 😉
Din position som köpare av deras tjänster är ganska stark nu.
Hej.
Hade möte igår med hög säljande mäklare
som ej nämnde på min fråga om provision
han tar 5000 extra om han får huset sålt.

H hempularen skrev:
Jag är ju inte förvånad att mäklarna vill ha något annat än provisoonsbaserad ersättning. Provison är bra när det är lätt att sälja.

Men vill de ha delvis fast pris, så får de ju skära ned provisionen avsevärt. Kan de skära bort ex. 1/4 del av provisionen, så kan man väl överväga att stå för en mindre del av omkostnaderna.

Men jag skulle inte våga anlita en mäklare till fast ersättning, som faller ut även om det inte blir försäljning. För stor risk att inget arbete utförs.
Kräver endast procent provision dååste de jobba

Ryktet i branchen kanske har läckt att det behövs en "krångelskatt" för att ta dig som kund.

Det som talar mot detta är att beloppet är aldeles för lågt.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja förvisso, men som säljare vill du väl inte ställa frågor till mäklaren under visning?

Det var ju inte frågan om att mäklaren skulle släppa ärendet utan att mäklaren eventuellt inte kunde närvara vid visning, men om så blev fallet så fanns det en assistent som kunde hantera det. Personligen tycker jag det låter bättre än att ställa in en visning om mäklaren får plötsligt förhinder.
Jag har nu positiv info om
assistent på visning-
Träffat nu en helt ny mäklare,säljare ut i
fingerspetsarna, högsäljande
Han frågade mig vilken provision JAG ville kräva, och drevs av goda rekommendationer inte hög provision. Han sa han tränat upp en assistent.
100 proc nöjd om.assistenten är som honom, vilket jag gissar hen är.
Han finns i annan kommun.
Vet ej när jag säljer , ev nästa år, men han skiljer sig frånalla jag mött, dock ville han ha 5000 kr även om han säljer..i avtalsförslag.
Kul träffa nån som var otroligt driven positiv och inte satt knäpptyst butter min som den andre vid 1sta mötet högsäljande, kände ingen uppbackning under mötet eller positiv drivenhet av förra mäklaren jag nu tänkte ev skulle sälja huset

Bönhas Bönhas skrev:
Men det finns inget som hindrar dig att välja en annan försäkring än den som mäklaren vill sälja på dig. Som alltid är det klokt att jämföra försäkringar innan man tecknar en.

Det finns olika villkor. Ibland upptäcker man att det man är orolig för inte täcks in och att försäkringen är helt meningslös. Ibland händer det motsatta att något man vill ha ingår trots att man inte trodde det.
Vet redan detta, struntar i mäklares påtryckningar att välja deras besiktn paket/firmor , väljer välkänd besiktagarr. I framtiden

J
Om säljarens förväntningar på pris är högre än vad mäklaren tror han kan sälja för känns det helt rimligt att debitera kostnader även om det inte säljer. Om mäklaren lyckas hitta spekulant som vill köpa för indikerat pris / budstart men säljaren backar ut är det också rimligt mäklaren får betalt.

Problematiken har väl uppkommit när säljarna har högre förväntningar än marknaden är villig att betala. Då förblir mycket osålt och kanske provar man med en annan mäklare.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på om t.ex. Skandiamäklarna centralt får en kickback på årsbasis från besiktnings/försäkringsfirman eller om pengarna betalas till det lokala franchisebolaget och direkt ger provisionsbaserad lön till mäklaren. Men det är riktigt att mäklaren bara får en del av arvodet, mycket går ju till fasta kostnader som lokal, datorsystem, marknadsföring etc.

Det finns ju mäklare som är medlemmar i forumet och lite då och då avslöjar en del om hur det går till.
Mäklare sa provisionen är småpotatis för paket försäkring, 800 kr , minns ej
Mäklare träffade igår redovisade vad han fått per produkt, lån, mm o provision. Han har privat SBR besiktigare

BirgitS
Och där är vi igen med att inte lita på mäklaren utan ska krångla till försäljningen med egna påfund.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och där är vi igen med att inte lita på mäklaren utan ska krångla till försäljningen med egna påfund.
Han var helt ok på frågan om jag väljer välkänd besiktigare och inte hans SBR.

BirgitS
Det kan så vara men det innebär i alla fall att du krånglar till försäljningen i stället för att lita på att mäklarens sätt att sälja fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.