anders07 skrev:
Nu är det ju för sent för dig men jag köpte tidigare en badrumshylla i glas som har rätt diskreta "klossar" som monteras på väggen. Jag skruvade klossarna upp-och-ner så de gömdes bakom högtalaren.
Den hyllan skulle klara 20 kg har jag för mig. Köpte den på Hornbach eller Bauhaus (minns inte vilket).
Du får gärna visa montaget på en bild :)

För sent kanske, men jag satte sådana här i en tegelvägg. Körde med sån där 2-komp cement i tub, sitter sjukt bra. https://www.svenssons.se/p/hyllor-sk%C3%A5p-och-f%C3%B6rvaring/hyllsystem/exilis-aluminium-118-cm/45308004001

Finns väl "nyckelhål" att skruva på högtalaren annars?

Jag har (försökt) montera hyllor med liknande beslag som visats innan i tråden, men de var för veka så jag fick sätta en annan variant (jag drog alltså av den gängade delen innan den hade bottnat).
Testade: http://www.theofils.se/produkt/Konsol-32014--22978.aspx
24706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutade med: http://www.theofils.se/produkt/Konsol-33904--22976.aspx
24702.jpg
Skapa konto

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Många bra uppslag!

Men det verkar som att ni har små fjuttiga centrar allihopa ;)

Jag har en B&W LCR600 som är 31cm djup och väger typ lite för mycket (12,5kg). Fast just nu överväger jag starkt att köpa en mindre center, det är nog bästa vägen framåt....

• Gilla
Zune01
  • Laddar…
Ser snyggt ut men det finns ett par problem, själva hållaren tar upp plats på hyllplanen där högtalaren ska vara. Det ser ut som att man måste använda sig av en hylla där man lägger högtalaren?

Hade tyvärr inte kunnat lita på lim och dessutom om det verkligen hållit bra så lär inte väggen bli särskilt fin sen. Däremot, kan man sätta den med 2-4 skruvar så hade det inte varit dumt men jag hittar ingen beskrivning så ingen aning om hur det fungerar.

13th Marine, de sissta du pekar ut ser inte så dumma ut, visst lite mycket gods kanske men är det stabilt kan man säkert leva med det. Kanske det kan vara något för det andra rummet där jag har gips, får titta sen när sidan du länkade till är online igen.

De fina med de du pekar ut är att de går att justera vilket är ett plus om de ska sitta i betong för där vandrar gärna borret en del.

13th Marine skrev:
Finns väl "nyckelhål" att skruva på högtalaren annars?

Jag har (försökt) montera hyllor med liknande beslag som visats innan i tråden, men de var för veka så jag fick sätta en annan variant (jag drog alltså av den gängade delen innan den hade bottnat).
Testade: [länk]
[bild]

Slutade med: [länk]
[bild]
Ser nu att den sista är på tok för kort tyvärr annars såg den ut att vara bästa alternativet för mig. Nu funderar jag på en sådan som denna istället(30x30 cm):

7547.jpg
Skapa konto

http://www.harald-nyborg.se/bygg-fa...enor-konsol/konsol-u-profil-300x300-galv.html

Den ska klara 155 kg och kostar 80 kr st, inte det finaste men den lär hålla bra.

Missat att svara här,

Jag har borrat hål i mina hyllor så beslagen syns ej.

Kan du förklara?

Jag tror inte på att manipulera själva högtalarkabinett, dels förlorar de väldigt mycket värde(speciellt om de är finare) och dels så måste det troligen till ganska grova skruvar för att fästa upphängning som pallar med vikten.

Har du bilder på det du gjort så man förstår bättre?

Kan kolla ikväll och se om jag har några bilder.

Annars så är det samma koncept som IKEAs Lack, man trär hyllan "runt" pinnarna.
Jag har alltså borrat i hyllan på sidan som sitter mot väggen.

Hittade dessa på Biltema idag

87-867_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Hyllkonsol-2-st-2000023515/

De påminner en hel del om de som bauhaus säljer från Habo och som heter Duraline

19f1cbec-bc15-449d-8bda-d8f6c0e7b301.jpg

Egentligen hade jag hellre köpt Habo´s men de finns tyvärr inte här i stan.

Efter att ha packat upp Biltemas version så kan man konstatera att det faktiskt är metall, men det är ändå inte särskilt solid, trycker man ihop så sviktar det något, d.v.s väggarna är relativt tunna. Dock så ska hyllan ligga ovanpå och då blir trycket på andra hållet vilket lär hålla bättre. Kan även konstatera att det är simpela plast brickor som trycka mot själva hyllplanet men det bör inte spela någon större roll. På Duraline ser det ut som gummi av en klart grövre dimension.

Efter som dessa ska sättas i gipsvägg så blir det expanderskruver(istället för de träskruvar som medföljde) och i detta fallet Biltemas M6 eller som de egentligen heter E6. Dessa går faktiskt precis in i hålet på fästet men det är precis, de måste gängas igenom. Jag hoppas att dessa expanders gör att konsolerna faktiskt klarar mer än den angivna vikten på 20 KG om katten skulle få för sig att hoppa upp där.

Jag har även köp till ett hyllplan från biltema enligt följande :

Hyllplan med limfog(AV OBEHANDLAD FURU) = 800 x 200 x 18
2000021929
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Forvaring-Hyllor/Hyllplan-med-limfog-2000018835/

Denna hylla är sågad på mitten då konsolerna anger max 400x200 hyllplan och jag har även hunnit måla ett lager med matt takfärg.

Tyvärr uppmärksammade jag inte förrens nu att det faktiskt är limfogat trä, undra om det verkligen håller? Någon som vet? Måste jag kanske köpa en solid hylla istället?

Jag har iallafall räknat ut att högtalaren kommer hamna ca 3.5 cm från väggen på grund av hur konsolerna ser ut, när hyllan är 20 cm bred så betyder det att hyllplanet slutar ca 3.5 cm innan högtalaren. På sidorna blir det ca 5 cm på var sida. Det är alltså min tanke att hyllplanet är något mindre än själva högtalaren.

Har nu monterat hyllan och så här blev det :

nolLVli.jpg
xwS3ST5.jpg
o0bGRe5.jpg
Det ser ut som att hyllan lutar MYCKET här men tänk på att fotot i sig är ganska snett.
fbE6oWq.jpg
Man kan se här att fästets underläpp ligger inte helt mot brädan trotts att den sitter väl skruvan i väggen. Antingen beror detta på att expanderfästet har en ring som skjuter ut fästet någon mm eller så är konsolen från Biltema av sämre passform(vilket inte skulle vara förvånande)
SUkFWp2.jpg
6Pn3tA1.jpg
7Yh9Ppw.jpg
ip65uMx.jpg
Man kan se här att de 2 som sitter men expander sitter en liten bit ifrån väggen. Ett alternativ är kanske att banka in expanderfästet mer men man vill samtidigt inte spräcka gips väggen där en stor TV hänger.
kjYtX1P.jpg

Själva hyllplanet sitter bra, det går inte rycka ut, däremot så sviktar det en del när man lägger centern på den. En del av svikten är att läppen under plattan diffar med par mm och när tyngden läggs på så kommer brädan ner till läppen. Man kan se här att vattenpasset säger att det lutar en hel del .
HnHV17j.jpg
tBN608f.jpg
B6dUWCr.jpg

Det jag funderar på är metall expanders, de jag använda var från 13-26, de var gjorda för dubbel gips. I mitt fall har jag 16 mm vilket troligen medför att benen inte lägger sig platt mot gipset utan spettsarna i "knäna" borror sig in lite istället? Vad jag vet så finns det inga exanders gjorda för just 16mm ustan enbart 13 eller 25 d.v.s enkel eller dubbel. Hade jag fått tag i passande expanders så hade det troligen inte sviktat alls och man hade inte häller hört att den kräver sig in i gipset.

Vad tror ni, håller detta? Eller måste jag se över infästningen mer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.