P
E Emmet skrev:
Även jag hopper in i denna trådarkeologiska förening. ;)

Har även jag e24 i samband med att diskning ska börja.
Har kollat avloppspumpen, den verkar pumpa på bra enligt min lekmannabedömning. den tömmer maskinen på vatten.
Det är bra fart när den pumpar det rinner undan bra i vasken.
Hade ett e15 nyss och då tömde den inte. Det avhjälptes med att pilla bort lite skit runt impellern.

@electroluxaren du nämner lagren i värmepumpsmotorn. Kan man montera isär och känna på lagren på något sätt innan man beställer en 1400-kronors reservdel till en 11 år gammal maskin?
Något annat test man kan göra?
Jajamensan
Det går att plocka isär och kolla.
Men det brukar inte gå att få ihop det igen
 
  • Gilla
sarakanna2001
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Köp en ny maskin om den är 11 år.
Det är min slutsats också. 1906kr skulle en ny värmepump kosta inkl frakt.

Vi får leva med att öppna luckan under uppstarten tills den är uttjänt.
Den diskar utmärkt fortfarande.
 
P
E Emmet skrev:
Det är min slutsats också. 1906kr skulle en ny värmepump kosta inkl frakt.

Vi får leva med att öppna luckan under uppstarten tills den är uttjänt.
Den diskar utmärkt fortfarande.
du kan ju prova att diska extra smöriga knivar och såsiga tallrikar så smörjs pumpen.
 
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du kan ju prova att diska extra smöriga knivar och såsiga tallrikar så smörjs pumpen.
Det har varit såhär länge - den har fått den rekommenderade behandlingen att inte skölja av disken i alla tider.. Möjligtvis att de tabletter man kör är överdimensionerade och binder fett för bra. ;)
 
Vår 11 år gamla Siemens har liknande problem som beskrivs i tråden. Den tömmer inte ut allt vatten. Stannar i ett läge där den ”brummar”, möjligen att den ska köra en sköljning till då disken inte är helt ren. Detta sker i slutet av programmet.
Nu har jag gett mig på att fixa maskinen.
Pumpen roterar lätt, avloppslangen är inte igensatt, vattenfiltret är rent.

Jag misstänker att det är vatteninloppet (stora plastbehållaren) som är orsaken. Kanalerna ser igensatta ut, så planen är att plocka ned denna och göra rent.

Dock sitter vatteninloppet fast som berget. Vet inte hur jag ska demontera det utan att den går sönder.
Det är utloppet till maskinen som jag inte får loss. Sitter ett grått ”lock” på insidan av maskinen, misstänker att jag ska demontera detta lock för att få bort hela vatteninloppet. Stämmer min teori?
Hur ska jag gå till väga?

Jag har försökt både skruva och dra bort locket, men fungerar inte. Riskerar snart att ha sönder det.
 
  • Öppen diskmaskin som visar ett grått vatteninlopp med synliga kanaler och rör, med misstänkt igensättning markerad med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delen av en diskmaskin med synlig grå plastdel som användaren inte kan demontera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
S Stone_hammer skrev:
Vår 11 år gamla Siemens har liknande problem som beskrivs i tråden. Den tömmer inte ut allt vatten. Stannar i ett läge där den ”brummar”, möjligen att den ska köra en sköljning till då disken inte är helt ren. Detta sker i slutet av programmet.
Nu har jag gett mig på att fixa maskinen.
Pumpen roterar lätt, avloppslangen är inte igensatt, vattenfiltret är rent.

Jag misstänker att det är vatteninloppet (stora plastbehållaren) som är orsaken. Kanalerna ser igensatta ut, så planen är att plocka ned denna och göra rent.

Dock sitter vatteninloppet fast som berget. Vet inte hur jag ska demontera det utan att den går sönder.
Det är utloppet till maskinen som jag inte får loss. Sitter ett grått ”lock” på insidan av maskinen, misstänker att jag ska demontera detta lock för att få bort hela vatteninloppet. Stämmer min teori?
Hur ska jag gå till väga?

Jag har försökt både skruva och dra bort locket, men fungerar inte. Riskerar snart att ha sönder det.
Du skruvar bort locket moturs ta specialverktyget eller en stor tång med90graders käftar
 
electroluxaren skrev:
Du skruvar bort locket moturs ta specialverktyget eller en stor tång med90graders käftar
Tack så jättemycket!! Fungerade med 90 graders
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.