Hej hej :)
Vi har en Siemens golvdiskmaskin (SN46M281SK) som är ett par år gammal.
Den fanns i huset när vi köpte det i höstas och den har fungerat utmärkt sen dess, men igår vägrade den plötsligt att tömma diskvattnet. Den visar även felkod E:24.
Jag har lyft bort det lilla plastlocket till pumpen under silen och konstaterat att det inte satt nåt där som blockerade och impellern (eller vad det nu kallas) kunde också rotera fritt.

Finns det nåt annat jag kan kolla själv eller är det bara att ringa på service, och vad skulle det isåfall kunna kosta?
 
Jag hadde en liknande problem med min diskmaskin. Det jag gjorde var att jag tog ut diskmaskinen och rensade och tvättade alla slangar. Det var massa skit som satt i en gummislang. Efter det fungerar den som en klocka
 
Micro skrev:
Hej vaargen77... här kommer en sida med felkoder [länk] hoppas detta hjälper dig något :)
Tack, men felkoderna kan jag redan, de står i bruksen :)

Celox: Menar du slangar inuti maskinen? Hur fasen kommer man åt dem isåfall?
 
Googla på "siemens felkod E24" så verkar det som om felkoden betyder: "(E24) Avloppsslangen är igentäppt eller vikt."

Edit: Såg nu att du hade dom.
 
Ta loss avloppsslangen där den sitter i vaskavloppet.
Därefter för du slangen mot din mun och blåser en ordentlig salut så lossnar skiten
 
  • Gilla
Bertil789
  • Laddar…
Kloge skrev:
Ta loss avloppsslangen där den sitter i vaskavloppet.
Därefter för du slangen mot din mun och blåser en ordentlig salut så lossnar skiten
Låter småäckligt, men ska prova :D

Edit: Efter lite pillande och hårt blåsande i slangen så lossnade proppen, så nu diskar vi ikapp senaste veckans diskberg :)
 
Redigerat:
vaargen77 skrev:
Efter lite pillande och hårt blåsande i slangen så lossnade proppen
Nu när du fått igång den skulle jag rekommendera att du kör en omgång på värsta programmet med några matskedar citronsyra. Maskinen blir nästan som ny och risken för nya proppar minskar!
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Låter som en bra idé :)
 
Alfredo skrev:
Nu när du fått igång den skulle jag rekommendera att du kör en omgång på värsta programmet med några matskedar citronsyra. Maskinen blir nästan som ny och risken för nya proppar minskar!
Jag har också hört att detta är att rekommendera.
 
Fairlane
Hej,

Jag lyfter en gammal tråd eftersom vi har samma problem, E24 med en Siemens diskmaskin.
Först undrar jag lite, om jag blåser loss skiten, som rekommenderats ovan, kommer det inte åka in i maskinen då?
Min tanke var att montera bort avloppsröret och skölja igenom det (om nu proppen ens sitter där). Jag vet dock inte om det är en bra idé eller hur man går till väga.

Jag har skruvat bort sidoplåtar och hittat var avloppsslangen är ansluten, men hur får man bort den?
Som synes av den bifogade bilden är det vatten, hela vägen upp på sidan. Är det normalt?
helsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vänster sida, i mitten höjdmässigt ser det ut som något är rejält skitigt. Kan det vara mitt problem?
skitigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något förslag hur jag går vidare?
 
P
Ja det är normalt med vatten i värmeväxlaren
slangarna i underkant drar man bara ut.
geggan i sista bilden är luftningen till avlopps låset spelar ingen roll.

i böjen kan man se om det pumpar vatten när den tömmer
händer det inget där så är pumpen fast vilket enklast fixas inneifrån.
händer det lite så är stoppet i vattenlåset under diskbänken.
 
Fairlane
electroluxaren skrev:
Ja det är normalt med vatten i värmeväxlaren
slangarna i underkant drar man bara ut.
geggan i sista bilden är luftningen till avlopps låset spelar ingen roll.
Tack för bra kommentarer. Det är alltid skönt att veta att man kan släppa några bitar som man varit osäker på.

i böjen kan man se om det pumpar vatten när den tömmer
händer det inget där så är pumpen fast vilket enklast fixas inneifrån.
händer det lite så är stoppet i vattenlåset under diskbänken.
igår funkade maskinen två gånger i rad så jag har inte gett mig på att kolla mer än, men nästa gång den strular så ska jag kolla mer noggrant på det.

Följande saker har jag redan noterat:
* Häller jag vatten i diskhon så rinner det iväg med bra fart, vilket gör att jag misstänker att det inte kan vara stopp i avloppet.
* När maskinen strular så stannar den oftast inom några minuter och säger "klart" och E24. Inget synligt vatten i maskinen.
* Lyfter jag bort filtret så ligger det litet vatten under. Doppar jag en scotch-brite-svamp 5 ggr ooch vrider ur så har jag fått bort det mesta och då startar maskinen alltid (hittills iallafall), sen kör den och allt ser bra ut, men den avslutar med E24 (efter att disken torkats)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tack för bra kommentarer. Det är alltid skönt att veta att man kan släppa några bitar som man varit osäker på.


igår funkade maskinen två gånger i rad så jag har inte gett mig på att kolla mer än, men nästa gång den strular så ska jag kolla mer noggrant på det.

Följande saker har jag redan noterat:
* Häller jag vatten i diskhon så rinner det iväg med bra fart, vilket gör att jag misstänker att det inte kan vara stopp i avloppet.
* När maskinen strular så stannar den oftast inom några minuter och säger "klart" och E24. Inget synligt vatten i maskinen.
* Lyfter jag bort filtret så ligger det litet vatten under. Doppar jag en scotch-brite-svamp 5 ggr ooch vrider ur så har jag fått bort det mesta och då startar maskinen alltid (hittills iallafall), sen kör den och allt ser bra ut, men den avslutar med E24 (efter att disken torkats)

Hitta du felet? Har problem med min diskmaskin, den får inte pumpat ut allt vatten. Hade loss avloppsröret idag, å spola igenom det, så där var det fritt.
har kollat inne i hålet men känner inte något där. Så börjar fundera på om man behöver skruva bort pumpen och göra rent de. Men osäker på hur man får bort den. Hur den sitter monterad
 
  • Gilla
m.l_82
  • Laddar…
Fairlane
Nej maskinen fungerade ibland och ibland inte. Jag fick ingen ordning på det så jag köpte en ny maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.