102 913 läst ·
36 svar
103k läst
36 svar
Diskmaskinen (Siemens) har slutat tömma diskvattnet, tips?
Noterar att det är en gammal tråd, men försöker nu lösa samma problem. Du verkar bergsäker på att det är lagren i värmepumpsmotorn @electroluxaren? Går lagren byta eller är det ny pump som gäller?electroluxaren skrev:
Det mesta tyder onekligen på dessa lager och inte minst pumpaxeln och då är det en ny pump som gäller.O one- skrev:
lätt att byta om du inte har zeolittorkning
och för framtiden gör som BSH säger skölj inte disken innan du kör den i maskin utan låt fettet smörja lagren
Tack för svar!electroluxaren skrev:
Har dock zeolit-torkning på min maskin... jag blir inte klok på varför maskinen inte tömmer!? Har varit lite från o till med felmeddelande e24, men nu går det inte alls. Känner man på pumphjulet snurrar det lätt, men när man sen startar ett diskprogram med vatten kvar i ”pumpgropen” är det som pumpen inte tar överhuvudtaget, låter knappt som pumpen startar som den ska. Det brummar till litegrann 3 gånger, men inget går ut i avloppet.
Har kollat avloppsslangen och avloppet under diskbänken, inget fel där. Kan det sitta nånting mellan avloppsslangen och pumpen?
Nästa steg kanske blir att försöka demontera så att jag kommer åt pumpen så att jag kan ta isär den?
Även jag hopper in i denna trådarkeologiska förening. 
Har även jag e24 i samband med att diskning ska börja.
Har kollat avloppspumpen, den verkar pumpa på bra enligt min lekmannabedömning. den tömmer maskinen på vatten.
Det är bra fart när den pumpar det rinner undan bra i vasken.
Hade ett e15 nyss och då tömde den inte. Det avhjälptes med att pilla bort lite skit runt impellern.
@electroluxaren du nämner lagren i värmepumpsmotorn. Kan man montera isär och känna på lagren på något sätt innan man beställer en 1400-kronors reservdel till en 11 år gammal maskin?
Något annat test man kan göra?
Har även jag e24 i samband med att diskning ska börja.
Har kollat avloppspumpen, den verkar pumpa på bra enligt min lekmannabedömning. den tömmer maskinen på vatten.
Det är bra fart när den pumpar det rinner undan bra i vasken.
Hade ett e15 nyss och då tömde den inte. Det avhjälptes med att pilla bort lite skit runt impellern.
@electroluxaren du nämner lagren i värmepumpsmotorn. Kan man montera isär och känna på lagren på något sätt innan man beställer en 1400-kronors reservdel till en 11 år gammal maskin?
Något annat test man kan göra?
Köp en ny maskin om den är 11 år.