P
E:24 är värmepumpsmotorn som är slut i lagren
 
electroluxaren skrev:
E:24 är värmepumpsmotorn som är slut i lagren
Noterar att det är en gammal tråd, men försöker nu lösa samma problem. Du verkar bergsäker på att det är lagren i värmepumpsmotorn @electroluxaren? Går lagren byta eller är det ny pump som gäller?
 
P
O one- skrev:
Noterar att det är en gammal tråd, men försöker nu lösa samma problem. Du verkar bergsäker på att det är lagren i värmepumpsmotorn @electroluxaren? Går lagren byta eller är det ny pump som gäller?
Det mesta tyder onekligen på dessa lager och inte minst pumpaxeln och då är det en ny pump som gäller.
lätt att byta om du inte har zeolittorkning
och för framtiden gör som BSH säger skölj inte disken innan du kör den i maskin utan låt fettet smörja lagren
 
electroluxaren skrev:
Det mesta tyder onekligen på dessa lager och inte minst pumpaxeln och då är det en ny pump som gäller.
lätt att byta om du inte har zeolittorkning
och för framtiden gör som BSH säger skölj inte disken innan du kör den i maskin utan låt fettet smörja lagren
Tack för svar!
Har dock zeolit-torkning på min maskin... jag blir inte klok på varför maskinen inte tömmer!? Har varit lite från o till med felmeddelande e24, men nu går det inte alls. Känner man på pumphjulet snurrar det lätt, men när man sen startar ett diskprogram med vatten kvar i ”pumpgropen” är det som pumpen inte tar överhuvudtaget, låter knappt som pumpen startar som den ska. Det brummar till litegrann 3 gånger, men inget går ut i avloppet.

Har kollat avloppsslangen och avloppet under diskbänken, inget fel där. Kan det sitta nånting mellan avloppsslangen och pumpen?

Nästa steg kanske blir att försöka demontera så att jag kommer åt pumpen så att jag kan ta isär den?
 
P
om avloppspumpen ej tömmer och hjulet går riktigt lätt så är det stopp i slangarna
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
P
E:24 är bara att det finns vatten kvar i maskin, finns det inget vatten så är det värmepumpsmotorn
 
Även jag har problem med en Siemens som inte vill tömma. Pumhjulet snurrar menvattnet försvinner inte, det bara skurat omkring. Se video:

 
  • Gilla
sarakanna2001
  • Laddar…
P
adam7 adam7 skrev:
Även jag har problem med en Siemens som inte vill tömma. Pumhjulet snurrar menvattnet försvinner inte, det bara skurat omkring. Se video:

[video]
Du har slarvat bort locket, den övre pumphalvan
 
electroluxaren skrev:
Du har slarvat bort locket, den övre pumphalvan
Nä, jag skruvade bort det för att försöka se vad som pågick.
 
P
adam7 adam7 skrev:
Nä, jag skruvade bort det för att försöka se vad som pågick.
Och då blir som det du visar på filmen!
Vart vill du komma?
 
  • Gilla
Uffe12
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Och då blir som det du visar på filmen!
Vart vill du komma?
Men asså, den vägrade tömma vatten. Endast ett gurglande ljud hördes. Jag skruvade då av locket för att se vad som pågick. Även med locket på vägrar den.
 
P
adam7 adam7 skrev:
Men asså, den vägrade tömma vatten. Endast ett gurglande ljud hördes. Jag skruvade då av locket för att se vad som pågick. Även med locket på vägrar den.
då tar du bort slangen under diskhon och håller änden nere i en spann/hink och provar igen
 
P
glöm inte att montera tillbaka locket
 
  • Gilla
adam7
  • Laddar…
Även jag hopper in i denna trådarkeologiska förening. ;)

Har även jag e24 i samband med att diskning ska börja.
Har kollat avloppspumpen, den verkar pumpa på bra enligt min lekmannabedömning. den tömmer maskinen på vatten.
Det är bra fart när den pumpar det rinner undan bra i vasken.
Hade ett e15 nyss och då tömde den inte. Det avhjälptes med att pilla bort lite skit runt impellern.

@electroluxaren du nämner lagren i värmepumpsmotorn. Kan man montera isär och känna på lagren på något sätt innan man beställer en 1400-kronors reservdel till en 11 år gammal maskin?
Något annat test man kan göra?
 
Köp en ny maskin om den är 11 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.