Hej! Jag har en Cylinda Sverigedisken 06 som jag inte blir riktigt klok på. Fick felkod (=för mycket vatten i maskinen) och avloppspumpen surrade och gick ända tills jag drog ur kontakten. Däremot sög den inte ut vattnet, som täckte hela botten. Rev fram maskinen och fann även bottenplåten täckt av säkert ett par liter vatten och översvämningskyddet hade löst ut. Har gjort följande:

* Gjort rent filtren inne i maskinen
* Känt så att avloppspumpen snurrar (vilket den gör, det fanns lite skit där men det fick jag bort)
* Kopplat loss avloppsslangen och hällt igenom hett vatten samt blåst tills detta dyker upp i maskinen
* Låtit vattnet torka upp och provkört kortprogram med maskinen utdragen och avloppsslangen ner i en hink. Detta funkade bra, programmet gick klart, allt vatten pumpades ut och inget på bottenplåten

Efter den sista åtgärden trodde jag verkligen att jag mirakulöst hade löst problemet, kopplade glatt in maskinen och körde en vanlig disk. Det gick bra nästan hela programmet men vips: samma felkod igen, pumpen går men suger inte ut och bottenplåten återigen översvämmad. Suck!

Innan jag kryper till korset och ringer service, är det någon där ute dom har en idé om vad felet kan vara?

Tack på förhand

A
Rinner det bra i avloppet från diskhon? (Antar att du har diskmaskinen där) I slutet av ett program är det ju som mest vatten som ska pumpas ur, är det då någon "flaskhals" på avloppet så pallar det inte med allt vatten. Ta helt loss avlopssslangen på maskinen och spola igenom den ordentligt så du ser att du har bra flöde i slangen.

jag hade samma problem. Var en glasbit som hade stoppat igen just vid pumpen som gjorde att det stockade, inte synligt för ögat men efter lite pill fick jag ut den och vips har den gått sen dess....
Du kan ju kolla iaf..
/
M

Jag hade samma problem som du. För mig var det den runda plastringen där silen sitter som spruckit. Jag såg det när maskinen tagit in vatten och det rann ner på plåten under.

Tusen tack för svaren. Emil K fick mig att inse det självklara, nämligen att jag helt glömt kontrollera avloppet från diskhon. Mycket riktigt så var det rejält igensatt. Efter rengöring så blir det nypremiär ikväll, håll tummarna...

Fånig grej, men det är iaf bättre att känna sig dum här på nätet än när reparatören hade kommit och debiterat 500 kr för ingenting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.