Hej! Har problem med diskmaskinen. Det läker ut vatten någonstans så översvämningsskyddet löser ut. Försöker hitta problemet men har en fråga.
Den här vatten tanken som sitter på sidan av diskmaskinen. ska den verkligen va helt fylld med vatten när diskmaskinen kört klart sitt program?

Diskmaskinens sidopanel avlägsnad, visar full vattentank och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet ej svaret på din fråga. Ser dock märkligt ut.

Jag har själv haft problem med läcka 2 ggr från får maskin (Husqvarna från 2005). Båda gångerna har det varit röret/slangen som på baksidan går upp till anslutningen för övre spolarmen. Båda gångerna har gummit slitits på exakt samma ställe och blivit väldigt tunnt, för sedan få en liten spricka. När jag har köpt ny slang från Elux reserdelsshop, har jag sett att samma slang verkar ingå i väldigt många olika maskiner. Så felet borde vara vanligt på alla modeller med samma slang.

P
Är det en miele?

electroluxaren skrev:
Är det en miele?
Faktiskt! En miele G 638 SC plus

Den där tanken på sidan ingår väl i systemet för att minimera elförbrukningen. Den tar in vatten där som i sin tur värms upp av diskmaskinens inre, så vid nästa disk startar man inte med vatten som håller +5 grader. Kanske har det också betydelse för torkningen för om diskmaskinens vägg kyls ner så kondenserar vattnet där från diskgodset.

Suttit och kollat nu i en timme medans diskmaskinen körde sitt program och till slut så hittar jag vart vattnet kommer ifrån.

Interiör av diskmaskin med fokus på en vit anordning där en vattendroppe syns, möjlig läcka vid pump eller packning.
Skapa konto

Man ser vart droppen är på den där vita mackapären. Gissar på någon slags pump?
Kanske bara en packning som behöver bytas måntro?

P
Jag misstänkte det
Det är pumpen som läcker i halvorna
Prova bara att dra åt skruvarna det kan hjäpa

electroluxaren skrev:
Jag misstänkte det
Det är pumpen som läcker i halvorna
Prova bara att dra åt skruvarna det kan hjäpa
Felsökt lite mer och verkar som de läker där pilen pekar. Verkar vara efter flänsen för pumpen. Går de att täta eller måste man köpa ny pump?
Maskinkomponenter med slangar och ledningar, röd pil pekar på en potentiell läcka vid pumpfläns.
Skapa konto

Med andra ord bakom detta huvud.
La flytande packning för att hjälpa till mellan delarna så ignorera detta.

Pumpfläns med flytande packning applicerad; läcka indikeras där pilen pekar.
Skapa konto

P
Läcker det där så är det axeltätningen
Då får du leta efter ett rep-kit eller ny pump om inte det finns

Japp, axeltätningen är det definitivt..
Men den där måste ju fan gå att köpa lös någonstans.

Axeltätning på maskindel med synlig skada och slitage samt text "MO 734".
Skapa konto
Axeltätning i svart gummi som hålls i handen, synliga slitage och möjlig defekt.
Skapa konto
Hand håller en gammal och sliten axeltätning som behöver ersättas.
Skapa konto

P
Nä men själva pumphalvan kanske

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.