15 302 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Diskmaskin electrolux esl68040 värmer ej vattnet
Har en electrolux esl 68040 som inte vill värma vattnet ibland, har läst tråden med standardfelet och plockade glad isär maskinen för att lösa lite på kretskortet kring rejält.
Det visade sig dock att denna maskin inte har något relä, blev konfunderad... någon som har tips på vad som kan vara fel då? Fungerar ibland.
Det visade sig dock att denna maskin inte har något relä, blev konfunderad... någon som har tips på vad som kan vara fel då? Fungerar ibland.
Nu har jag tagit tag i detta och testar. Elementet visar rimliga ohm värden. Tachton fungerar. Relä ser visuellt ok ut ( kretskortet). Det blir varmt i röret till spolarmen då jag kör programmet.
Det jag inte fattar är hur den ska kunna torka disk om pumpen måste gå, då spolar den ju vatten över disken... är det så att vattnet värms under sköljning och sedan står varmt i botten? Finns det fler element?
Det jag inte fattar är hur den ska kunna torka disk om pumpen måste gå, då spolar den ju vatten över disken... är det så att vattnet värms under sköljning och sedan står varmt i botten? Finns det fler element?
Tack för svar , visst kan det vara den- en slump att den fungerade då jag mätte den? Känns som en simpel konstruktion som inte ska strula...
Går det att lura maskinen genom att koppla loss den på något sätt?
Edit: vad ska den förresten visa då jag mäter den? Då jag snurrar för hand på pumpen så får jag lägre resistans flera gånger per varv, typisk magnetgivare. Ska den generera någon spänning på höga varv?
Går det att lura maskinen genom att koppla loss den på något sätt?
Edit: vad ska den förresten visa då jag mäter den? Då jag snurrar för hand på pumpen så får jag lägre resistans flera gånger per varv, typisk magnetgivare. Ska den generera någon spänning på höga varv?
Redigerat:
du kan mäta resistansen den är beroende på modell ca 140ohm
den genererar en spänning som en generator vid varv
varvtalet övervakas för att maskinen vid olika tillfällen ändrar trycket/flödet på det cirkulerande vattnet
den används oxå som verifiering att pumpen går över huvud taget. tror elektroniken att pumpen står stilla avbryts bla värmen för att undvika torrkokning. därför kan du inte lura systemet.
det betyder att i ditt fall har den intermittent avbrott, vilket brukar dyka upp när tachon blir varm, det är svårt att mäta.
om det inte är tachon kan det vara torrkokningsskyddet i pressostaten som är slitet det är då den inre av de två pressostaterna ta bort och blås i den för att höra de två klicken och blås i slangen mot brunnen för att kolla att det är fritt.
den genererar en spänning som en generator vid varv
varvtalet övervakas för att maskinen vid olika tillfällen ändrar trycket/flödet på det cirkulerande vattnet
den används oxå som verifiering att pumpen går över huvud taget. tror elektroniken att pumpen står stilla avbryts bla värmen för att undvika torrkokning. därför kan du inte lura systemet.
det betyder att i ditt fall har den intermittent avbrott, vilket brukar dyka upp när tachon blir varm, det är svårt att mäta.
om det inte är tachon kan det vara torrkokningsskyddet i pressostaten som är slitet det är då den inre av de två pressostaterna ta bort och blås i den för att höra de två klicken och blås i slangen mot brunnen för att kolla att det är fritt.
jag hade samma problem med min gamla Electrolux diskmaskin ESL68040. Löste det genom att byta Tacho coil. Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara