Vår gamla trotjänare som jag lagat flera gånger fungerar inte just nu. Felet förbryllar mig. Började med att den stannade och larmade på tömningsfel. Det stod kvar lite vatten under bottensilen. Startade om och körde nytt program och det fungerade en gång.

Nu går den inte alls. Med vissa intervall gör maskinen en rengöring genom att fylla lite vatten och tömma upprepade gånger innan diskprogrammet startar vilket den försöker göra nu och detta tar sig inte programmet förbi. Den fyller lite vatten och tömningspumpen går med med väldigt låg kapacitet, tömmer väldigt långsamt, sipprar bara något litet genom slangen vilket resulterar i att maskinen stoppar och larmar på tömningsfel. Det som förbryllar mig är att om jag bara öppnar luckan och stänger den igen så tömmer maskinen lika snabbt som vanligt. Men när programmet startar om så inträffar samma sak igen, tömningspumpen går men tömmer obefintligt. Har upprepat detta flera gånger och alltid samma sak. Efter en öppning av diskmaskinsluckan tömmer pumpen snabbt maskinen men inte när programmet nästa gång vill tömma maskinen.

Tacksam för tips om vad jag ska försöka med.

P
Trög pump låter det som eller mer troligt skit i avloppslangen

electroluxaren skrev:
Trög pump låter det som eller mer troligt skit i avloppslangen
Tack för snabbt svar!

Jag var först också inne på denna tanke men det som förbryllar mig som jag också försökte beskriva är att diskmaskinen tömmer snabbt och som jag kan bedöma som vanligt en gång efter varje gång jag öppnat diskmaskinsluckan, men bara en gång. Därefter går det lika långsamt igen tills jag öppnat och stängt luckan igen.

Men det är absolut lönt att göra ett försök att kontrollera slang och pump. Det får bli morgondagens kvällsjobb ;-).

P
Luftningen till diskutrymmet kanske är igensatt

Det låt som en intressant och trolig felorsak. Finns det någon typ av vacuum- eller backventil som tillåter att luft sugs in maskinen?

electroluxaren skrev:
Luftningen till diskutrymmet kanske är igensatt
Ni diskar maskinen så fint igen. Du var på rätt spår, skit i pumpen. Märkligt bara att den gick ibland men huvudsaken att nu fungerar som ny igen :-).

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.