I InsidersUnited skrev:
Jag har lagat en läcka i ett värmepaket med en smältlimspistol, det var ca 4 år sedan och vad jag vet så fungerar den än...(y) Den är ju inte trycksatt så det behövs inte mycket för att bli tätt.
En kort uppdatering av läget. Jag plockade bort vattenpaketet och med hjälp av frugan så fyllde jag det i badrummet och jodå, vid ett av de "blinda hålen" så sprutade vattnet ut i en liten fin stråle.
Fram med lite T-Röd och smältlimpistolen och 30 minuter senare var skadan fixad.

Just nu (vad gör man inte på en lördagskväll för att slippa diska för hand efter kvällens middag) så testkör jag maskinen och peppar peppar så ser det bra ut. Inget läckage när maskinen fyller på vatten i vattenpaketet i alla fall. Håller smältlim även när maskinen blir typ 70 grader varm (grytdisk)? Och hur länge det håller får framtiden utvisa men förhoppningsvis har @InsidersUnited rätt med åtminstone fyra år. Åter tack till @electroluxaren och er andra för att ni tyckte att jag skulle reparera.
Jag får erkänna att jag blev rätt motiverad när jag kollade vad Bosch Serie 8 kostade : Listpris helt galna 18 tusen spänn.... Men visst, kul med belysning inuti, anslutning till mitt hemautomationssystem och zeolit torkning... Men ändå... 18 tusen..... :geek::geek:

Om detta fungerar så har jag spenderat 2 kr på två limpatroner... :p:cool:

Närbild av vattenpaket med markerat litet hål där vatten strilar ut, illustrerande en läcka som upptäcktes under test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparerat vattenpaket med synlig smältlim runt ett hål, text markerar fixat läckage.
Skapa konto

Genomskinligt vattenpaket med reparation av smältlim synlig, i ett kaklat badrumsutrymme.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare en kort uppdatering:

Nej, smältlim var inte en bra idé i mitt fall. Rent teoretiskt sett så kanske det fungerar, men jag tror att lösningen i mitt fall var behäftad med två problem :

1) Smältlimmet fäste inte särskilt bra på den lite glatta plasten i vattenpaketet.
2) Det blir runt 70 grader på maskinens utsida efter att man har kört grytdiskprogrammet. Förvisso har smältlim en högre smälttemperatur än så men det kanske påverkar hållbarheten.

Resultat blev hur som helst att smältlimmet lossnade (men mekaniskt sett satt det ju såklart kvar) och gjorde att c:a två liter vatten kunde läcka ut ur ut ur vattenpaketet när maskinen inte kördes. (Gissningsvis nattetid när alla sov gott)
Det är fortfarande oklart hur det kunde ske, men detta vatten lyckades med konststycket att både undvika maskinens balja och även krångla sig runt plastunderlägget under maskinen. Det hade dessvärre till följd att vattnet rann ner i en spånskiva under parkettgolvet. Man kan kort sammanfatta detta med orden icke optimalt resultat av lagningen. :cry:

Självhärdande smältlim som lossnat i form av en kaka på ett träunderlag.
Skapa konto

Smältlimmet lossnade nämligen som en kaka

Nå, nu när parkettgolvet redan hade fått sig en kyss så tänkte jag att jag ger detta projekt en sista chans innan maskinen åker ut. (I sådant fall blir det nog en serie 6 av Bosch och inte serie 8: Ledsen @electroluxaren , men de maskinerna är för dyra för mig)
Jag köpte därför transparent gaffatejp och Biltemas gummilagning. Ett nytt försök till att laga hålet och denna gång kändes lagningen mer gedigen än den med smältlimmet.

Grön plast med misslyckad smältlimsreparation markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Maskinen har nu stått på köksgolvet och testkörts i två dagar och inga tendenser till läckage har noterats denna gång.

Förhoppningsvis är detta lösningen på mina problem. Annars blir det en ny maskin och ett nytt parkettgolv.... :p

Redigerat:
Snyggt, finns packningssilikon också som tål värme(y)

• Gilla
MagnusJonsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.