Hej på er,

Den har hållit i 15 år men nu tror jag att sista sucken är tagen för min trotjänare. Ja, jag har förvisso fått rengöra den vart annat år (jag har skrivit om det här https://www.byggahus.se/forum/posts/3056985/) men den har ändå tjänat mig väl.

Idag när jag kom hem från jobbet så stod maskinen (en Bosch LogiXX, SHV59A03/21) och försökte att pumpa ut vatten. Oj, oj oj... Inte ett bra tecken.
Dags att dra fram maskinen igen och skruva bort den vänstra plåten. Jodå, det var lite vatten i baljan. Men var tusan läckte det? Inget vatten hade ens kommit in i maskinen sedan timerstarten för drygt två timmar sen. Skumt.
Jag började kika runt vattenpaketet och såg några små konstiga droppar högt upp. Inga mängder men lagom mycket för att vara obehagligt.
Efter att ha suttit och stirrat på ett helt diskprogram så upptäckte jag att det började läcka lite från, vad som såg ut att vara bakom vattenpaketet, när maskinen var varm och hade fyllt paketet. När jag tog loss paketet så började det läcka i snabbare takt.
Min tes är att "filmen", som är på baksidan av vattenpaketet, har börjat släppa i svetsningen en smula (svårt att se var) och när jag började släppa på spännena som håller fast vattenpaketet så minskade trycket mot maskinens sida vilket gjorde att läckaget ökade.
Nå, long story short så tror jag nog att det är dags att köpa en ny maskin. Det känns inte lönt att försöka köpa ett nytt vattenpaket som reservdel väl? Eller har jag fel? Den har trots allt (som rubriken antyder) stått till tjänst i 15 år.

Då är frågan, vilken maskin ska man köpa?
@electroluxaren tipsade för länge sedan om maskiner enligt följande lista

• Bosch serie 8
  • Siemens IQ 700
  • Vissa Miele
  • Andra Asko

Min fråga till er (och @electroluxaren såklart) är om den listan fortfarande gäller eller är det något annat jag bör hålla ögonen öppna efter? Frugan undrade om vi behövde vara smartare än 500 (dvs. IQ 500 serien) och jag hade svårt att säga varken bu eller bä på det.

Som sagt, tips på bra maskiner som jag ska kika på. De behöver inte vara svindyra (det är ju såklart personligt och relativt) men hellre en dyrare och bättre maskin som håller länge än en billigare (som gissningsvis är mindre bra)

Stort tack på förhand för alla era tips !

Mvh
Magnus

P
Jag hade reparerat det är enkelt och billigt och maskinen kommer nog hålla längre än en ny.
IQ500 räcker troligen tillverkas i Turkiet och är klenare i bla korgarna jmf med IQ700 som görs i Tyskland fast den serien finns nog bara i integrerat utförande numera

electroluxaren skrev:
Jag hade reparerat det är enkelt och billigt och maskinen kommer nog hålla längre än en ny.
IQ500 räcker troligen tillverkas i Turkiet och är klenare i bla korgarna jmf med IQ700 som görs i Tyskland fast den serien finns nog bara i integrerat utförande numera
Det menar du inte?
Jag vet att jag såg någonstans att du skrev att "allt äldre än 15 år" men jag trodde nog att jag hade fått det om bakfoten.

Jag har ju förvisso inte kollat vad ett nytt vattenpaket kan kosta men om det inte är för dyrt så ger det ju lite nytt liv åt tvn som de säger....

Kollade priset på vad jag kallar vattenpaket (och vad Bosch verkar kalla värmeväxlare)
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00215761

Priset är 1870 spänn och det är ju såklart mycket billigare än en ny maskin. Dessutom slipper man ju åbäket att kånka ut en gammal maskin och kånka in en ny vilket är lite jobbigt när man bor på tredje våningen utan hiss...

Dock känns det lite märkligt att lägga kanske 20% av kostnaden för en ny maskin på en som är minst 15 år gammal.
Dock är det ju miljövänligt att tänka så och om maskinen tänker hålla i 15 år till (vilket jag förvisso har svårt att tro) så är det ju en lysande investering...

Något jag saknar på vår nya helintegrerade diskmaskin är lampa som visar att maskinen är igång eller inte. Många maskiner har lampa som lyser grönt eller rött mot golvet.Här hemma öppnas maskinen ofta under gång och det känns lite onödigt. Praktisk detalj.

P
M MagnusJonsson skrev:
Det menar du inte?
Jag vet att jag såg någonstans att du skrev att "allt äldre än 15 år" men jag trodde nog att jag hade fått det om bakfoten.

Jag har ju förvisso inte kollat vad ett nytt vattenpaket kan kosta men om det inte är för dyrt så ger det ju lite nytt liv åt tvn som de säger....
Jag antydde nog att allt under 15-år är inte lönt att reparera men den gränsen är ju flytande

electroluxaren skrev:
Jag antydde nog att allt under 15-år är inte lönt att reparera men den gränsen är ju flytande
@electroluxaren, jag tolkar det som att du hade satsat 1800 spänn på att reparera maskinen? Att byta vattenpaketet är ju förvisso enkelt nu när den är isärplockad.

P
M MagnusJonsson skrev:
Så @electroluxaren, jag tolkar det som att du hade satsat 1800 spänn på att reparera maskinen? Att byta vattenpaketet är ju förvisso enkelt nu när den är isärplockad.
ja absolut reparera om resten av maskinen är fräsch

• Gilla
MagnusJonsson
  • Laddar…
Har du haft Bosch i 15 år och varit nöjd , så har du svaret på din fråga där vilket märke du skall ha

P
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har du haft Bosch i 15 år och varit nöjd , så har du svaret på din fråga där vilket märke du skall ha
tyvärr är inte märket i sig så intressant då det tillverkas på 4st olika plattformar där serie 2 är sämst och serie 8 bäst

Jag har lagat en läcka i ett värmepaket med en smältlimspistol, det var ca 4 år sedan och vad jag vet så fungerar den än...(y) Den är ju inte trycksatt så det behövs inte mycket för att bli tätt.

• Gilla
MagnusJonsson
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har lagat en läcka i ett värmepaket med en smältlimspistol, det var ca 4 år sedan och vad jag vet så fungerar den än...(y) Den är ju inte trycksatt så det behövs inte mycket för att bli tätt.
En klart intressant tanke och kanske värd att testa.
Jag kanske ska försöka att övervinna min rädsla för vatten i icke våtutrymmen.
Jag utgår från att konstruktionen är sådan att även om hela vattenpaketets innehåll rinner ut så ska bottenbaljan rymma innehållet utan att det vatten kommer ut på parketten.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja absolut reparera om resten av maskinen är fräsch
(y)

Ja, den är nog så fräsch som en 15 år gammal maskin kan vara i en familj utan småbarn och diskning typ max två gånger per vecka.... ;)

M MagnusJonsson skrev:
(y)

Ja, den är nog så fräsch som en 15 år gammal maskin kan vara i en familj utan småbarn och diskning typ max två gånger per vecka.... ;)
Vafan äter ni inget hemma eller ?

Vonelffors Vonelffors skrev:
Vafan äter ni inget hemma eller ?
Du menar förutom att muddra direkt från kylen när man är vrålhungrig? :crysmile:

Jo, men vi diskar nog grytor och större saker för hand och fyller maskinen mest med tallrikar, bestick och glas.

Men okej, jag erkänner att jag inte har statistik på hur ofta vi kör. Det kanske är tre gånger per vecka ibland.... :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.