Hej!
Jag skulle vilja byta min strömbrytare mot dimmer men den ser lite komplicerad ut. Jag är så dålig på namn i det här området så om Ni ska hjälpa mig så får Ni skriva svart sladd i dimmer fack 1 annars fattar jag ingenting!:) Strömbrytaren har två knappar men jag använde bara en av dem. Problemet är att två sladdar sitter på varandra och jag vet inte hur man ska koppla det. Bifogar bilder här.

H/Maryam

• Dubbelknappad strömbrytare med exponerade sladdar i oputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelknappsströmbrytare med öppnad väggdosa som exponerar anslutna sladdar.
    Skapa konto
  • Öppen eldosa med en gammal, dubbel strömbrytare och synliga sladdar mot en grå vägg.
    Skapa konto
  • Svart strömbrytare av märket CoTech med två knappplaceringshål och teknisk information.
    Skapa konto
J
Är en kronbrytare för att tända två lampor eller en med lampa med flera tändningar till, svarta dubbla är fas varav den ena säkert går ner till ett vägguttag , dom andra är tändtrådar, svarta in på någon pil och den med dimmarkeringen ut till lampa, men den dimmern ska ha en nolla för att fungera, ryck i den blå så rör det sig nog i vägguttaget som troligtvis sitter nere vid golvet, den blå ska även den gå till dimmerns N = noll

Din dimmern vill ha nolla, det har du inte i den gamla kronbrytaren.

Eventuellt har du det i dosan, det ser ut att vara någon kabel som passerar förbi.

Annars är de kablarna som är skarvade i brytaren fas, skarvas lämpligtvis i en wago-toppklämma med en liten stump till fas på dimmern. Den tändtråd du använder sätter du på vågpilen på dimmer. Den andra tändtråden får du isolera.

Men. Det låter som att du inte har nödvändig kunskap för att få detta bra på säkert sätt. Sannolikt behövs en elektriker för detta.

J jesper33 skrev:
Är en kronbrytare för att tända två lampor eller en med lampa med flera tändningar till, svarta dubbla är fas varav den ena säkert går ner till ett vägguttag , dom andra är tändtrådar, svarta in på någon pil och den med dimmarkeringen ut till lampa, men den dimmern ska ha en nolla för att fungera, ryck i den blå så rör det sig nog i vägguttaget som troligtvis sitter nere vid golvet, den blå ska även den gå till dimmerns N = noll
Jag tror att man kan tända två lampor eftersom det sitter två vägguttag här i vardagsrummet i 4 meters avstånd mellan men jag använder bara en av dem.

• Elkabel löper längs väggen till ett oanvänt vägguttag i ett vardagsrum.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.