Byggahus.se

Dimmer till LED

1. L
    Husägare · Nivå 14
    Varför krångla till det lampan har en inbyggd driver!
    Den består av 20 st. 1W LED 4 st. i varje ring.
    Kan dimmas med valfri dimmer!

2. J
    Husägare · Nivå 9
    Leif i Skåne, läs tråden. Drivdonet går inte att ljusreglera och armaturens effekt är 20W.

Denna typ av drivdon har jag aldrig sett, så små, dimbara och med så hög effekt som 20W. Lägg där till 300mA vilket är mkt ovanligt.

Hur stor är koppen?

Som jag ser det har du några alternativ.

1. Placera 2st Jolly maxi don ”på annan plats” du får sedan dra ledningar från sekundärsidan dina drivdon till armaturerna. Det kan bli svårt med plats i rören. Dessutom, var kan du gömma två drivdon?

2. Placera drivdon typ jolly maxi i armaturen, men får de plats? Du kan också bygga en takrosett ovanför varje armatur för att placera drivdon.

Knivigt problem.

3. L
    Husägare · Nivå 14
    Vad pratar du om???
    Lampan har inbyggt drivdon!
    Koppla in den på 230 V och den lyser med full effekt.
    Sätt en PLED före så kan den regleras 5-100%
    Så har jag det.
    Kolla på inlägg #78
    https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6

Så här fungerar dimmning när det är ett drivdon för 230V till 350 mA används det som är original i lampan.
    Se inlägg #11
    https://www.byggahus.se/forum/threads/dimra-led-belysning.320016/#post-3016360

Redigerat 9 okt 22:07
  4. J
    Husägare · Nivå 9
    Att ljusreglera LED fungerar inte på samma vis som halogen. Normalt är drivdon som går att ljusreglera märkta med just detta. På donet står primärspänning 100-250V. Det en vanlig bakkantsdimmer gör är ju att sänka spänningens effektivvärde. Detta don ger dock troligtvis samma sekundärström, 300mA. Jag kan naturligtvis ha fel men långt ifrån alla LED-drivers går att ljusreglera med bakkant- eller framkantsdimmer. Denna kommer troligtvis bara flimmra.

5. L
    Husägare · Nivå 14
    Du har inte kollat i länken med inlägg #11

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
  7. J
    Husägare · Nivå 9
    jodå, men det säger mig ingenting, du har lyckats ljusreglera LED, grattis! Med ett icke dimbart drivdon är det osäkert hur bra det blir, om ens alls. Man kan ju prova såklart.

det är ärligt talat sällan man får ner en armatur till 5%.

8. L
    Husägare · Nivå 14
    Klart man kan dimma ner till noll/ helt släkt! Utan problem. Jag gör det i barnbarns rummet med en IKEA armatur med diverse GU10 Led lampor för test.
    Snyggast är OSRAM som ändrar färgtemperatur vid neddimmning och set ur som halogen i färgtemperaturen.

Visst det finns det leddrivers i GU10 som inte går att dimma (ICA) dom flimrar, samtidigt har jag hittat led på RUSTA som går att dimma mjukt ner till helt släkt och sedan dimma upp helt mjukt från 0-100% dessa har 10 Led i en ring.

Visserligen står det inte på TS drivdon att det är dimbara men jag kollade på alla mina drivdon och hittade bara ett som det stod dimbar men alla andra fungerar ändå utan problem. Men att primärsidan är märkt 100~250V och sekundär 18-24st. LED 350mA bör det inte vara något problem att ljusregelera 0-100% med PLEJD Dim 01.
    Men du har kanske aldrig använt en PLEJD dimmer.

9. J
    Husägare · Nivå 9
    jag har använt Plejddimmer. Funkar helt ok, men kommer inte ner under 17%. Har bara provat plejd på två olika ställen, slutade som elektriker precis när den kom. Men jag har installerat rätt många dimmrar mm. Däremot har jag ju aldrig i yrket köpt ett drivdon som inte är märkt med att det kan ljusregleras.

10. N
    Medlem Nivå 1
    Oj, har har det hänt grejer.

Jag ska se hur jag kan lösa det på bästa sätt, men en dimbar driver är huvudspåret, fast helst utan att behöva bygga något...