Byggahus.se

Dimmer och dygnstimer på inbyggda spotlights

3k läst  5 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag planerar att sätta upp ett antal infällda led-spotlights och vill att de alltid ska vara tända på kvällen antingen med hjälp av en dygnstimer eller alternativt en ljussensor. Jag vill även ha dimmerfunktion för att ställa in lagom ljusstyrka och vill att den inställningen ska hållas inställd utan att jag behöver dimma till rätt nivå efter varje tillslag (Så här långt låter den här tråden antagligen som att den hör hemma under hemautomation men jag kommer till elbiten.) Min tanke var först att använda en Nexa 1-10V M-Spot LED för att driva min led-converter och sedan sätta timer via Nexas TMT-918 fjärrkontrol eller använda deras ljussensor men efter att ha läst på har det visat sig att varken timerfunktion eller ljussensor rekommenderas att användas tillsammans med deras trådlösa dimmers (står i instruktionerna till TMT-918 och deras ljussensor). Anledningen ska vara att de enheterna kan skicka ut dubbla signaler vilket kan trigga dimning.

Min nästa tanke var då att koppla in en vanlig "vriddimmer" till LED-convertern och sedan bakom den koppla in en Nexa ON/OFF brytare som jag kan styra via deras fjärrkontroll (med timerfunktion) eller via ljussensor. Min tanke var att när jag ställt in rätt styrka via vriddimmern så ska den hålla den inställningen oavsett om strömmen till den bryts eller inte. Jag har pratat med två olika elektriker angående om det här bör funka och fått två olika besked. Den ena menade på att det bör funka fint medan den andra sa att dimmern kommer tappa minnet då jag slår ifrån den trådlösa strömbrytaren. Kan någon hjälpa mig med vilket svar som är rätt? Innehåller dagens dimmers bara elektroniska potentiometrar som tappar minnet när strömmen till dem bryts eller finns det dimmers som kan funka så som jag tänkt?

Om min tilltänkta lösning inte fungerar - har någon ett förslag på hur jag kan lösa det här problemet?

Jag tar tacksamt emot hjälp och förslag.

Mvh,
    Henrik

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Hej och välkommen till forumet!

Själva dimningsfunktionen kommer fungera bra om du använder 1-10V-ingången på ditt drivdon och kopplar in en potentiometer till den. Då kommer inställd nivå behållas mellan tänd och släck. Nackdelen är att du måste vrida på potentiometern fysiskt för att ändra ljusnivån, men det kanske inte är ett problem?

Angående styrningen så räcker det med att bryta matningen till drivdonet. Detta skulle jag göra med ett astrour och fast inkoppling i centralen. Att hålla på med trådlösa grejer, speciellt nexa som är envägs, är att be om problem med lampor som inte tänds/släcks när de ska.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Tack för snabbt svar tommib!

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstår och att det kommer funka som jag tänkt. Jag vill alltså inte behöva skruva på dimmern för att ställa in den varenda gång timern brutit strömmen. Den ena elektrikern påstod att en modern vriddimmer kommer nollställas när strömmen till den slås ifrån medan den andra påstod att den behålls. Jag är inte direkt någon expert på det här och blir dessutom lite komfunderad över att vissa drivdon innehåller minne till dimmern. Jag trodde att dimmerinställningen förhoppningsvis sparades i vriddimmern och inte själva drivdonet.

Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt mig:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Timer och dimmer.jpg

Kommer dimmernivån vara sparad efter att timern brutit strömmen och till nästa tillslag eller kommer jag vara tvungen att vrida på dimmern varenda gång? Jag är alltså rädd att dimmern nollställs.

Än en gång - väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh,
    Henrik

4. S
    Medlem Nivå 1
  5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det ska funka bra som du tänkt dig, dimmern är i det fallet bara ett variabelt motstånd, en tvåbent potentiometer och står kvar där du lämnat den. Sen används tryckströmbrytaren i knappen för att tända/släcka direkt på fasen till drivdonet, och där ligger ju även din timer före också.

(Du behöver alltså inte gå genom C-L1 om du inte vill ha möjligheten att bryta med tryckknappen i dimmern, den delen har inte med dimningen att göra).

Redigerat 11 nov 2015 21:57
  6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Att skriva begripliga beskrivningar verkar vara en utdöende konstform. Det minne för inställt värde de skriver om har med push-styrningen i att göra. Din 1-10V-potentiometer är ju fysiskt inställd på ett visst värde.

Dock finns vanligen ofta ett minne med i spelet här i alla fall, och det är minnet ifall drivdonet senast dimrades med push eller 1-10V. Detta för att drivdonet ska veta ifall den ska tända vid spänningssättning. Detta minne ska den dock behålla, annars fungerar ju inte en vanlig 1-10V-dimmer med inbyggd tryckknapp.

Detta kan givetvis variera mellan olika fabrikat. Du får fråga din elektriker mer specifikt vilka moderna vriddimmers han har erfarenheter av.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka