Byggahus.se

Dimmer med trappfunktion?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har lite frågetecken om dimmrar.... Har aldrig funderat på det nått förr så nu kommer alla frågor... Jag har surfat lite men när man hittar nått så förutsätts det ofta att man har lite baskunskaper om dimmers vilket jag verkar sakna :(

Om man köper en vanlig dimmer som man kan köra som trappkopplad, dvs med en dimmer i ena ändan och trappbrytaren i den andra, betyder det att man kan tända och släcka lampan från båda sidor men bara reglera ljusstyrkan från dimmersidan? Hur blir då ljuset när man tänder från trappsidan? Blir det full sprutt eller kanske som dimmern var inställd på sist?

Kopplas alla dim
    Sen finns det visst dos dimmrar som styrs från en återfjädrande tryckknapp. Kan man paralellkoppla flera trycknappar för att få trapp och kors funktion till så sådan dimmer? Då kan man altså tända och släcka samt ljustera ljusstyrkan från alla brytare till den lampan?

Jag håller på att planera belysningen till mitt nybygge :)

En annan grej, det finns dimmrar som "brummar" och sådanna som är tysta (eller förr fanns det brummande i alla fall). Är det så idag ochså och isåfall, vilken typ ska man köpa för att få en tyst funktion? Eller hänger det på vilken typ av last man kör?

:)

2. O
    Medlem Nivå 3
    Hej jakim.
    Kör med infällda då kan du koppla på hur många knappar som helst (nästan).
    Snabbt tryck stänger av /på med minne för senaste inställda styrkan, håll knappen intryckt och den dimmar upp-ner-upp-ner.......

Kolla denna länk för med info. http://www.elbutik.se

/Ola

3. E
    Medlem Nivå 6
    Infällda e fel att säga, finns många man kan fälla in.

men eljo har en bra dimmer där du kan enligt dom koppla in upp till fem stycken bi apparater, alltså sex stycken knappar totalt.
    du köper själva dimmern som sitter i en av dosorna, sen finns dessa biapparater som är dyra! men då tar man en vanlig brytare och sätter en fjäder som finns som tillbehör, så den blir återfjädrande. då kan du tända och dimmra som du vill på alla platser.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Med en vanlig dimmer i ena "ändan" och trappkoppling så får du samma ljusstyrka när du tänder med trappbrytaren som den du har när du släcker.
    Brummar dimmern kan det bero i huvudsak på två saker
    1 man har en dålig/billig dimmer
    2 man har fel dimmertyp till den aktuella förbrukaren, det är ganska många olika typer av belastningar man kan ha och dom kräver olika sorters dimmrar, och inte bara olika effekter.
    Och sist men inte minst, INNAN du planerar för mycket, prata med den elektriker som du tänker anlita om vad du vill ha och hur det ska lösas. Då kan han ge dig lite råd och du kommer inte att behöva öppna upp färdiga väggar för att få det som du vill ha det.
    Jag har (trots att många försökt) ännu inte sett nån "amatör" som haft "kunskapen" att kunna planera/rita elen sitt hus så att ALLT fungerar som dom tänkt ( det är mer än vart knappar och uttag ska sitta) därför säger jag än en gång prata med elektrikern FÖRST, lycka till.

5. J
    Medlem Nivå 9
    Bra, tack :)

En annan grej, är alla märkes dimmrar "bra" dimmrar eller måste det vara en dyr märkesdimmer för att vara tyst?

6. F
    Medlem Nivå 7
    Alla är bra om de används till rätt typ av lampor

7. P
    Medlem Nivå 1
    Biltema har en för ca 350 som har samma design som eljo trend. Jag har köpt 7 st sådana och dom är kanon någon tysk tillverkare... fungerar även till elektrisk trafo....Dom har även en billigare så var noga med att kolla artikel nummret...

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Eljo ingår ju numer i den tyska koncernen Schneider Elektric, där ingår även "lågprisfabrikatet" Merlin Gerin, kanske nått samband??

9. R
    Medlem Nivå 7
    Schneider Electric är i allra högsta grad ett Franskt bolag och har alltid varit så, Merlin-Gerin är och har aldrig varit ett lågprisfabrikat utan har högkvalitativa produkter främst riktat mot industrin där dom också är stora och har mej veteligt aldrig marknadsfört sig mot det vanliga installatörsledet med sina produkter. Kanske skulle läsas på lite när man ändå är i "branschen" och skall ge råd om saker och ting.
    Eljo, Elko och numera även Merten ingår ju nu i Schneiderkoncernen och har likvärdig hög kvalitèt på sin prylar, Mertens program är också prisvärda grejor och dom har även mycket designprylar i sitt sortiment, dom ligger i framkant med sina bussystem därav Schneiders uppköp av dom.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Det må så vara att bolaget är franskt, men jag hävdar att och dom (både Merten och Merlin Gerin) är och så varet, åtminstone när det gäller "vanligt instalationsmatr. av "lågpris" märken. Bägge fabrikaten har under lång tid förekommet i hos elinstallatörer som just ett lite billigare alternativ.
    Att Elko skulle ingå i samma koncern betvivlar jag, jag tycker att jag borde ha hört nått om det och det står inget om det på elko as hemsida ej hellre på Schneiders hemsida. Så det kanske är flera som bör läsa på.
    Merten kan kanske vara prisvärda men det säger INGET om ev kvalitet däremot ligger dom längre fram när det gäller disign.
    Och jag tror att deras köp av Eljo var ett försök att höja sin kvalitetsstatus med ett kännt kvalitetsnamn.

11. R
    Medlem Nivå 7
    Sedan flera år ingår ELKO i Schneidergruppen även om det inte skyltas ut officiellt, det är ju enkelt att kolla med ett telefonsamtal. Att det inte skyltas ut är ju ganska givet, 2 så stora märken i Sverige som är under samma flagga ser ju inte så bra ut när det kommer till prissättning av produkterna gentemot installatörer, grossisterna däremot vet ju om detta men snackar tyst om det dom också, om du tittar närmare på detta faktum så ser du ganska snart att priserna inte skiljer många ören mellan dom olika prylarna. Kan för upplysnings skull också säga att WIBE kabelstegar också ingår i Schneidergruppen även om du inte hittar något på deras hemsida om detta.

Merten och Eljo har sedan många år samarbetat även innan samgåendet, insatser till brytare och vägguttag har varit Mertens tillverkning, ljusrelä 1903251 hette tidigare 1903250 och var då Mertens "eget" men för 7-8 år sen bytte det E-nummer på asken till 51 på slutet och logon blev istället ELJO:s men med samma innehåll osv osv.

Merten är tyskt början och som många andra fabrikat som försökt slå sig in på Svenska marknaden där ELJO och ELKO så totalt dominerar så har man fått göra detta genom att försöka prisa in sig, det i sig behöver ju inte betyda att deras produkter är sämre på något vis, tvärtom, men Sverigemarknaden är ganska konservativ och att slå sig in här kostar så många har gett upp genom åren. Tror knappast Schneider köper ett "lågprismärke" utan dom vill åt vissa bitar i Mertens sortiment där dom är helt i framkant.

Det Merlin-Gerin har i sitt sortiment av "konsumentprodukter" är aut.säkringar, inget annat utan deras sortiment riktar sig helt och hållet på industrin, Merlin är mycket populära där med sina prylar som håller dokumenterat hög kvalitèt och bra priser, hade det varit det motsatta tror jag nog deras kundsegment d.v.s industrin slutat handla ganska fort då produktionen knappast får stå stilla på grund av usla komponenter.

12. P
    Medlem Nivå 1
    Jo det stämmer stod nagot at det hallet schneider-merten pa instruktionen som följde med.. Vet dock inte om den gar att koppla trapp koppling med..

13. J
    Medlem Nivå 9
    Jag kan bekräfta att Merlin Gerin inte är billigt. Jag handlade en 300mA jfb med 2 hjälpkontakter till jobbet och jag blev chockad över priset... Tror det var 350 euro + moms, dryga 3000kr + moms. (Fast det kanske var ett bra pris? Fast jämfört med konsument produkter är det dyrt)

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Om det är dyrt eller billigt beror på VAD som du köpte, jag kan ju nämna att Siemens JFB 300 mA E2168250 har ett katalogpris på 9105:- + hjäpkontakter c:a 400:- och en E2168252 ligger på över 17 000:- + hjälpkontakter.
    Det beror naturligtvis på att det inte är så enkelt att den en jordfelsbrytaren är den andra lik, utan att dom kan ha stora olikheter i funktion.
    Mest som upplysning till er alla som tror att dom är i stort lika och att det bara är priset som skiljer