É
Ok får kolla om de har någon installationsanvisning. En extra brytare vill man ju inte ha. Kanske finns andra armaturer annars.

Såg att shelly-pucken kräver att 10V kommer från armaturen, den ger inte ut 10V själv. Är detta den vanligaste varianten som armaturer brukar styras? ”Sjunkande” kallar dem det med lite info i fet text i länk:
https://www.ledgrossisten.se/smarta-hem-smarthome-c-61/shelly-c-68/shelly-plus-0-10v-dimmer-p-2524

Hur brukar man praktiskt lösa när puckar ska avsäkras enligt bild nedan? Har sett det på andra z-wave prylar med.
Produktmanual för Shelly 0-10V Dimmer med schema, säkerhetsvarningar och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Alltså att det är ynka 2A man måste säkra ner med. Ska man hålla på pilla in glassäkringar i apparatdosorna? 3st i mitt fall då allt kommer från olika håll. En per styrsignal och en för matning?

Oj, en sådan säkring sätter man inte IMHO, man köper en annan puck som inte har detta krav, t.ex Plejd, som också stöder strömbrytarfunktionen ifall lampan inte skulle slockna i lägsta läget. Ja, jag är ingen vän av Shelly, eller några installationsprodukter öht från USA som ska användas i vårt elsystem. Men jag förstår det är en prisfråga, valet mellan RENÅ och MERCEDES.

Det fanns en annan puck, Qubino tror jag som hade samma krav. Den finns väl inte kvar på marknaden?

Och antingen stöder pucken 0-10V eller 1-10V eller både och. Denna standard är visserligen inte jättetydlig, men jag finner det märkligt att en elektronisk puck stöder 1-10V (extern strömkälla) men inte 0-10V (egen strömkälla). Det är något som inte stämmer. Antagligen har de blandat ihop detta. Men alla(?) mottagare stöder 1-10V så det ska ju funka, på papperet.

É
Om Plejd funkar utan gateway och ställs in via bluetooth tar jag hellre en sån då istället. Extra plus med strömbrytarfunktion.

Ja det var just Qubino jag tänkte på angående andra prylar jag sett. Har ett par liggande hemma samt en inkopplad och såg nyligen detta med separat säkring. Inget att ha kanske.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
É
Det var inte jättestor utbud på 0-10V led armaturer tycker jag. Angående Dali så såg jag Plejd Broadcast DAL-01:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/DAL-01

Tolkar jag det rätt att detta är allt som krävs, det är inte så avancerat som jag trodde? Sen är det bara koppla bussen till en armaturs plus och minus på bussen? Samma princip som med 0-10V dimmern? Men med lite mer moderna möjligheter.

É ÉlPon skrev:
Det var inte jättestor utbud på 0-10V led armaturer tycker jag. Angående Dali så såg jag Plejd Broadcast DAL-01:
[länk]

Tolkar jag det rätt att detta är allt som krävs, det är inte så avancerat som jag trodde? Sen är det bara koppla bussen till en armaturs plus och minus på bussen? Samma princip som med 0-10V dimmern? Men med lite mer moderna möjligheter.
Ja det är ok för det du tänkt dig inga finesser går som du ser via broadcast. Om du inte har något emot Plejd kommer det funka fint.

É
GK100 GK100 skrev:
Ja det är ok för det du tänkt dig inga finesser går som du ser via broadcast. Om du inte har något emot Plejd kommer det funka fint.
Jag använder zigbee/zwave för vanlig hemautomation så föredrar inte Plejd specifikt, men för källaren måste jag inte ha nåt specifikt om det inte finns. Vet du andra produkter som har liknande funktion? Matning och styrning/dimmer i samma. Är som sagt ute efter dimmer av ett antal armaturer bara.
Plejd känns i alla fall som mer kvalité än annat. Men kanske bara är en designsak. Men också en sån sak som Plejd vs Shelly som togs upp tidigare med avsäkring.

É ÉlPon skrev:
Jag använder zigbee/zwave för vanlig hemautomation så föredrar inte Plejd specifikt, men för källaren måste jag inte ha nåt specifikt om det inte finns. Vet du andra produkter som har liknande funktion? Matning och styrning/dimmer i samma. Är som sagt ute efter dimmer av ett antal armaturer bara.
Plejd känns i alla fall som mer kvalité än annat. Men kanske bara är en designsak. Men också en sån sak som Plejd vs Shelly som togs upp tidigare med avsäkring.
Jag tror det blir bra för dig med den. Har sett några i användning och ser inget som talar emot för den användningen.

É
GK100 GK100 skrev:
Jag tror det blir bra för dig med den. Har sett några i användning och ser inget som talar emot för den användningen.
Bästa hade varit med vriddimmer t.ex. Exxakt dali så blir utseende som resten av bygget har, men då ska man ju ha två st vilket blir dyrt. Med en dosa blir det bara en som också är lägre i pris (måste visserligen ha två strömbrytare). Så blir nog Plejd om jag kan hitta någorlunda prisvärd armaturer.

Namrond som Bo.Siltberg länkade till är de billigaste jag sett hittills, men kanske onödigt hög effekt på dem, hade räckt med 2x18W men verkar inte säljas även om de finns.
https://www.elbutik.se/product.html/namron-lysrorsarmatur-storm-ii-led-dali-2x18w-ip66-4320lm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.