Vi har tagit över en gammal golvlampa från mina svärföräldrar ( kan vara från 60-70 talet) som jag tycker är väldigt fin. Enligt min man så har den en inbyggd trestegs dimmer men jag lyckas inte det att fungera med dimbara lampor av olika slag. Vilken lampa går att använda eller minns han fel …
Jag har även svårt att hitta en skärm som passar - det ser ut som att det krävs nån ställning eller lyra som har en större omkrets än standard utbudet. Har någon en liknande lampa och skulle kunna visa hur skärmen ser ut?
 
  • Gammal golvlampa utan lampskärm, med metallstomme och kabeln på basen, står framför en gul randig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lamphållare i metall med dimmerfunktion och en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av undersidan på en gammal golvlampa med synlig kabel och strömbrytare, mot en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns på 60-70 talet glödlampor med dubbla glödtrådar. Tryckte man en gång på brytarknappen, så tändes en av trådarna, nästa tryck tände den andra, som lyste starkare, 3e trycket tände båda.

I så fall har lamphållaren flera kontaktbleck i botten. Tror inte att man kan få tag i den typen av glödlampor idag.
 
  • Gilla
DixiePixie
  • Laddar…
Exempel på fot med skärm:
 
  • Lång golvlampa med svart stativ, mässingsdetaljer och vit lampskärm, placerad på grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DixiePixie
  • Laddar…
Tycker den ser lite farlig ut, den är i metal och ojordad, tveksam den är isolerad. Så pass gammal lampa hade jag öppnat för att se det ser okej ut.
 
  • Gilla
DixiePixie
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det fanns på 60-70 talet glödlampor med dubbla glödtrådar. Tryckte man en gång på brytarknappen, så tändes en av trådarna, nästa tryck tände den andra, som lyste starkare, 3e trycket tände båda.

I så fall har lamphållaren flera kontaktbleck i botten. Tror inte att man kan få tag i den typen av glödlampor idag.
Det förklarar saken - min man påstår att lampan har en trestegs dimmer och det var en speciell glödlampa man hade i det. Dock kunde inte min granne som jobbar i lampaffär att få det trestegs dimning att fungera med diverse dimbara lampor hon hade i affären.
 
Tycker lampan ser helt OK, inget anmärkningsvärt när det gäller kabel, isolering och dragavlastning.
Med SKX-kabeln fås ett dubbelisolerande skydd genom metallstången.

Vissa armaturer med två ljuskällor kunde ha en tryckströmbrytare som kopplade in en eller båda ljuskällorna. Ex. Bumling från Åhus hade en sådan lösning.
Tveksamt om den visade armaturen har någon inbyggd dimmerlösning.

Vill man fixa till något så kan an kolla status för kabeln och ev. byta ut den mot ett nytt kabelställ.
 
lampan har inte använts mycket , allt ser intakt ut och den fungerade när vi testade den Kontakten /sladden måste vi ändå byta -
J Josth skrev:
Exempel på fot med skärm:
ja, troligtvis har det varit en liknande skärm från början. Svärmor hade en av västsveriges fulaste skärmar när hon hade lampan i sin ägo- gul kuppliknande historia med fransar och då hade hon klippt upp ringen på skärmen för att få den på plats. Originalskärm verkar ha haft någon typ av ställning/ lyra med bredare omkrets för att passa lampfoten. Skulle gärna vilja få reda var man kan få tag på en lampskärm med en justerbar ställning
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.