Vi har tagit över en gammal golvlampa från mina svärföräldrar ( kan vara från 60-70 talet) som jag tycker är väldigt fin. Enligt min man så har den en inbyggd trestegs dimmer men jag lyckas inte det att fungera med dimbara lampor av olika slag. Vilken lampa går att använda eller minns han fel …
Jag har även svårt att hitta en skärm som passar - det ser ut som att det krävs nån ställning eller lyra som har en större omkrets än standard utbudet. Har någon en liknande lampa och skulle kunna visa hur skärmen ser ut?
Jag har även svårt att hitta en skärm som passar - det ser ut som att det krävs nån ställning eller lyra som har en större omkrets än standard utbudet. Har någon en liknande lampa och skulle kunna visa hur skärmen ser ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det fanns på 60-70 talet glödlampor med dubbla glödtrådar. Tryckte man en gång på brytarknappen, så tändes en av trådarna, nästa tryck tände den andra, som lyste starkare, 3e trycket tände båda.
I så fall har lamphållaren flera kontaktbleck i botten. Tror inte att man kan få tag i den typen av glödlampor idag.
I så fall har lamphållaren flera kontaktbleck i botten. Tror inte att man kan få tag i den typen av glödlampor idag.
Det förklarar saken - min man påstår att lampan har en trestegs dimmer och det var en speciell glödlampa man hade i det. Dock kunde inte min granne som jobbar i lampaffär att få det trestegs dimning att fungera med diverse dimbara lampor hon hade i affären.H hempularen skrev:Det fanns på 60-70 talet glödlampor med dubbla glödtrådar. Tryckte man en gång på brytarknappen, så tändes en av trådarna, nästa tryck tände den andra, som lyste starkare, 3e trycket tände båda.
I så fall har lamphållaren flera kontaktbleck i botten. Tror inte att man kan få tag i den typen av glödlampor idag.
Man får bygga om armaturen till dubbelisolerat utförande så kan man sätta på en sladdimmer på anslutningssladden. https://www.clasohlson.com/se/Sladdimmer-universal/p/36-6440 Lampfoten ser gediget gjord så det borde inte vara så svårt att få till dubbelisolerat utförande.
Tycker lampan ser helt OK, inget anmärkningsvärt när det gäller kabel, isolering och dragavlastning.
Med SKX-kabeln fås ett dubbelisolerande skydd genom metallstången.
Vissa armaturer med två ljuskällor kunde ha en tryckströmbrytare som kopplade in en eller båda ljuskällorna. Ex. Bumling från Åhus hade en sådan lösning.
Tveksamt om den visade armaturen har någon inbyggd dimmerlösning.
Vill man fixa till något så kan an kolla status för kabeln och ev. byta ut den mot ett nytt kabelställ.
Med SKX-kabeln fås ett dubbelisolerande skydd genom metallstången.
Vissa armaturer med två ljuskällor kunde ha en tryckströmbrytare som kopplade in en eller båda ljuskällorna. Ex. Bumling från Åhus hade en sådan lösning.
Tveksamt om den visade armaturen har någon inbyggd dimmerlösning.
Vill man fixa till något så kan an kolla status för kabeln och ev. byta ut den mot ett nytt kabelställ.
lampan har inte använts mycket , allt ser intakt ut och den fungerade när vi testade den Kontakten /sladden måste vi ändå byta -
ja, troligtvis har det varit en liknande skärm från början. Svärmor hade en av västsveriges fulaste skärmar när hon hade lampan i sin ägo- gul kuppliknande historia med fransar och då hade hon klippt upp ringen på skärmen för att få den på plats. Originalskärm verkar ha haft någon typ av ställning/ lyra med bredare omkrets för att passa lampfoten. Skulle gärna vilja få reda var man kan få tag på en lampskärm med en justerbar ställningJ Josth skrev:
Man behöver också undersöka hur isoleringen ser ut inne i lamphållaren. Om den är godkänt dubbelisolerad eller behöver justeras.
Här finns t.ex. en sajt med många skärmar; https://www.ljustema.se/438-cylinder-lampskaermar?q=Diameter+(cm)-35+cm Brukar också finnas olika adaptrar om skärmen inte direkt kan monteras på lamphållaren.
Här finns t.ex. en sajt med många skärmar; https://www.ljustema.se/438-cylinder-lampskaermar?q=Diameter+(cm)-35+cm Brukar också finnas olika adaptrar om skärmen inte direkt kan monteras på lamphållaren.
Klicka här för att svara




