Har en äldre dimmer som genom att hålla in knappen domnar upp eller ner. Den har tidigare alltid kommit ihåg sista nivån och startat igång den när man sätter på lampan igen.
Nu startar den på max varje gång, oberoende vad den stod på när man stängde av.
Möjligt att justera eller det att köpa ny som gäller?
tack för input
tack för input
Vilken sorts dimmer?W willeewonka skrev:Har en äldre dimmer som genom att hålla in knappen domnar upp eller ner. Den har tidigare alltid kommit ihåg sista nivån och startat igång den när man sätter på lampan igen.
tack för input
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Du säger "stängde av". Du menar när du släcker med dimmern (kort tryck)?
Eller har du en separat brytare som bryter strömmen till dimmern/lampan?
Eller har du en separat brytare som bryter strömmen till dimmern/lampan?
Vi har haft en sådan dimmer, det roliga med den var att minnet kom tillbaka efter ett par år igen.
Vår hade dock en finess att om man när man skulle tända höll in knappen någon sekund startade den istället på låg ljusstyrka.
Vår hade dock en finess att om man när man skulle tända höll in knappen någon sekund startade den istället på låg ljusstyrka.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Jag har en känsla av att jag läst om någon dimmer där det var programmerbart att ha eller inte ha minnet. I så fall troligen programmerbart via någon konstig kombination av korta tryckningar eller så.
Men en sak du kan prova är att bryta strömmen till dimmern, bryt ex. med säkringen i centralen. Det skulle kunna ge en "master reset". Låt strömmen vara avstängd i en eller ett par minuter.
Men en sak du kan prova är att bryta strömmen till dimmern, bryt ex. med säkringen i centralen. Det skulle kunna ge en "master reset". Låt strömmen vara avstängd i en eller ett par minuter.
Klart att ”dra-ur-och-sätta-i-sladden” trixet fungerade! Tack för detH hempularen skrev:Jag har en känsla av att jag läst om någon dimmer där det var programmerbart att ha eller inte ha minnet. I så fall troligen programmerbart via någon konstig kombination av korta tryckningar eller så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spotlights till badrumstak lyser inte, bytt dimmer - Vad kan vara fel?
El -
Bänkbelysning med IKEAs dimmer (som jag inte vill ha). Plejd?
Belysning -
Avloppsvatten kommer inte ut i brunnen
Vatten & Avlopp -
Bordssåg hackar och kommer inte upp i varv
Verktyg & Maskiner -
Led i dimmer som (troligtvis) inte är designad för led, någon fara?
Belysning