4 270 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Dimmer före eller efter transformatorn?
Har nu legat sömnlös ännu en natt och stört mig på alla transformatorhål som kommer bli i paneltaket. Kommer därför att investera i trafo som klarar längre ledning. Då de är litet dyrare och jag är djäkligt snål så uppkommer diverse funderingar.
Ska driva sammanlagt 11 stycken 20 W spottar på en trafo, 220W borde det väl bli. Åtta av dem ska styras av en dimmer och övriga tre av en annan, allrum på övervåning, högt i tak i mitten och en kupa, (8-3). Går det att koppla dimmern efter transformatorn och lösa detta eller måste jag köpa två dyra transformatorer, ibland är det jobbigt att vara snål. Elektrikern kommer och förhandsgranskar i veckan och vet säkert svar men jag vill veta nu.
Tackar!
Ska driva sammanlagt 11 stycken 20 W spottar på en trafo, 220W borde det väl bli. Åtta av dem ska styras av en dimmer och övriga tre av en annan, allrum på övervåning, högt i tak i mitten och en kupa, (8-3). Går det att koppla dimmern efter transformatorn och lösa detta eller måste jag köpa två dyra transformatorer, ibland är det jobbigt att vara snål. Elektrikern kommer och förhandsgranskar i veckan och vet säkert svar men jag vill veta nu.
Tackar!
Dimmern sitter före trafon
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Transformatorer är väl inte dyra?
Protte
Protte
Klicka här för att svara