En "elektronisk" transformator innehåller en tranformator precis som en traditionell transformator.

Skillnaden är att i den elektroniska så hackar man upp strömmen precis som Tomtebo säger. Finessen med det är att transformatorn då kan göaras väldigt liten. Den energi som överöfrs i en transformator, lagras tillfälligt under varje halvperiod av växelsspänningen som magetiskt flöde i järnkärnan i transformatorn. Efterssom järn inte kan leda hur stora magnetflöden som helst, så behövs det mycket järn (=tung transformator) om det är stora effekter som skall överföras.

Genom att då hacka upp strömmen och skapa en växelström med hög frekvens (kanske 40 000 Hertz istälet för 50 Hetrz) så misnkar man den mängd energi som varje halvperiod behöver lagra i järnet. Det blir istället väldigt många halvperioder.

Det finns inom elektroniken switchar som fungerar utan transformator, med bara en spole. Men då får man inte isolation mellan primär och sekundärsida. Om man gjorde på det viset så skulle man fortfarande kunna få en 230V stöt från sin 12V halogenlampa. Dessa switchar används oftast för omvandling av låga spänningar Ex 48V (som är vanlig inom telekom) till 3.3V som många av de mikroprocessorer som används i telekom sammanhang använder.

Jag tror att poiu vill behålla ordet transformator för de mackapärer som enbart grundar sig på principen elektromagnetisk induktion och kalla de switchade för något annat. Men jag tycker att transformator är ett nog så bra ord för alla enheter som omvandlar spänningsnivåer då transformera betyder just omvandla.

Vilket ord tycker du gemene man skall använda poiu?

Tomtebo skrev:
Jag tror att poiu vill behålla ordet transformator för de mackapärer som enbart grundar sig på principen elektromagnetisk induktion och kalla de switchade för något annat. Men jag tycker att transformator är ett nog så bra ord för alla enheter som omvandlar spänningsnivåer då transformera betyder just omvandla.

Vilket ord tycker du gemene man skall använda poiu?
Ja det vill jag!
Vad sägs om att kalla det för "switchad spänningsomvandlare".

Man bör ha begrepp som inte leder till feltolkningar.
Det finns nämligen dessutom transformatorer som bygger på "ordentlig" (till snyggad sinus) frekvensomriktning före transformering, vad ska de kallas om switchar kallas för elektronisk transformator.

Ett annat problem är att det döljer att det är fråga om högfrekvens. När jag sade till min bror att elektroniska transformatorer inte ska ha längre anslutningskablar än 2 meter så han direkt, "då är det ngt switchat". Och då är kabelländer automatiskt ngt att ta hänsyn till.

För att riktigt reda ut alla feltolkningar; kan du berätta lite mer i detalj om hur det där som du vill kalla "elektronisk transformator" och "som bygger på ordentlig (till snyggad sinus) frekvensomriktning före transformering" fungerar rent tekniskt?

Det är möjligt att jag rört till saker och ting vad gäller transformatorer och att det jag tolkat som frekvensomformade i själva verket är switchade. Det är många årsedan jag läste om dem, men de skulle arbeta vid 20.000 Hz och vara små.

Tittade på ELFAs lilla gröna; de kallade den "elektroniska" transformatorn för switchtransformator på sina faktasidor (gröna). Det namnet säger väl det mesta;
de är switchade och om jag förstått det hela rätt så är de anslutna till en dubbellindad spole som fungerar som transformator och energilager (lite som en tändspole).

Varför ska man dimma switchtransformatorn? Borde det inte gå att styra switchningen i stället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.