Kablarna är inte problemet utan de långa synliga kardelerna. Då får du nog skriva att kablarna är inkopplade i visningssyfte, men eftersom du skriver att att allt fungerade utom uttaget så antar man ju att du redan testat med så långt uppskal på ledarna och det är fel i sig redan där.A Aztrill skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Verkligen?A Aztrill skrev:
Vad som syns tydligt på bilderna är två bruna ledare, en som kommer uppifrån och en som går nedåt, tillsammans med nolla och skyddsjord. Där kan man dra en säker slutsats att dessa två är fasledare som ska skarvas vidare ned mot uttaget. Svart är därmed tändtråd till lampan.
I bruksanvisningen som följer med dimmern finns beskrivning över hur man kopplar denna typ av dimmer. Den stöder trappkoppling, Vågen med pil igenom är ingången, eller "L" på en strömbrytare. När man trycker på dimmern så växlar den mellan de två pilarna. Du har gjort en anslutning som ter sig helt tagen ur luften. Men kopplar aldrig på chans.
Terminalerna på dessa dimmerns är ganska usla och går inte att jämföra med en strömbrytare. Som du märker är de bl.a väldigt grunda. Då måste man preparera ledaränden så att den passar i terminalen. Man lämnar aldrig så mycket synlig koppar som du har gjort. Och sedan ska givetvis alla kardeler vara med.
Jag rekommendera att du skarvar fasledarna i en Wago 221, med en tredje tråd till dimmern. Dimmerns terminaler är inte förlåtande för att skarva fasledare, om man inte ser till att det verkligen blir bra. Det innebär att du återigen behöver preparera ledarändarna, i detta fall genom att skala fram ny fin koppar som du inte tvinnar.
De bruna ska väl in på pil in och svart på "vågen". Om nu brun är fas och svart tändtråd. Tkr med att en wago på de bruna sen ifrån wagon en brun till pil in är bra att göra.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det spelar ingen roll, om du inte har en trappkoppling.
Jag kan också irritera mig på mycket här, bland annat tonen hos vissa, men du får ändå acceptera att det är du som ber om hjälp. Och du får hjälp. Från folk som kan väldigt mycket och sitter och svarar dig på sin fritid...A Aztrill skrev:
Klicka här för att svara