Hej jag bytte nyligen till dimmer i sovrummet, allt fungerar felfritt med den. Däremot fungerar inte eluttaget som är
beläget strax under längre. Det ska väl inte ha något påverkan? Tack på förhand.

Du har troligen missat att ansluta en tråd när du satte dit dimmern

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Så här ser det ut. Är det något som är felkopplat?

• En elektrisk strömbrytare med bruna och svarta kablar anslutna, synlig i en uttagshåla i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aztrill skrev:
Ja det är felkopplat. Gör om, gör rätt.

• Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
nisse123 nisse123 skrev:
Ja det är felkopplat. Gör om, gör rätt.
Det är lättare att göra rätt för den som gjort fel om du också berättar vad som är rätt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det är omöjligt att avgöra från den bilden.

• Gilla
stefan57
  • Laddar…

• Elektrisk dosa med synliga koppartrådar, vägguttag utanför väggen.
    Skapa konto
  • Installationsprocess av en dimmer med sladdar synliga i en elbox, redo för anslutning.
    Skapa konto
  • Wow
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Man måste mäta eller veta hur trådarna går.

Är det korrekta färger enligt ny norm så är brun färg fas och svart tändtråd, men jag kan inte veta utan att mäta.

A Aztrill skrev:
Hej jag bytte nyligen till dimmer i sovrummet, allt fungerar felfritt med den. Däremot fungerar inte eluttaget som är
beläget strax under längre. Det ska väl inte ha något påverkan? Tack på förhand.
Då ställer jag den klassiska frågan. Hur såg det ut innan du bytte till dimmer? För du tog väl en bild på den kopplingen? För där finns svaret på varför det inte fungerar med uttaget nu.

Väldigt vad trådarna spretar, den ena bruna har nästan kontakt med den svarta. Ajabaja syns lång väg att det behöver göras om…

• Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
Måste bara säga, skala kablarna till rätt längd och installera dem korrekt. Hade fått ångest om jag hittade något liknande i mitt hus...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Gissningsvis (jag vet inte) så skall svart vara längst till höger. Rimligen så går den svarta till lampan. Men, att inte mäta är att inte veta. Och när det gäller att inte veta, så är det farligt när det handlar om el.

asdf123
Ser ut som att du behöver dra på lite glidmedel på den vänstra.

Oavsett hur du kopplar, så måste du se till att korta ner kardelerna mera, inte bra elsäkerhetsmässigt att ha så mkt koppar synligt. Finns tom en max uppskalning inprintat på dimmern 6mm.

Frågan är hur du tänkte när du valde att ansluta ledarna till dessa anslutningar utan att veta vilken ledare som är fas eller tändtråd, om kan du svara på den frågan så kan du även skifta så det fungerar, däri ligger ditt problem.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Aztrill skrev:
Varför tror du att kablarna ska sitta som dom gör?

Ja jäklar vilken passiv aggression som vaknade till liv 😘. Kablarna ska självklart kortas ned, det var bara i bildsyfte jag satte dom så. Tack för hjälpen ni som faktiskt hjälpte. Ni andra; 😮‍💨

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.