Jag har bärlinor 45x195 i mitt golv, och ovanpå detta golvreglar i samma dim.
Men på ett par ställen i grunden finns inte höjd nog och jag behöver en så låg konstruktions som möjligt.

Om jag behåller alla förutsättningar men lägger ihop 2x45x??
År det då bara att halvera höjden på bärlinan för samma hållfastighet?

(Förr låg ju ofta liksidiga stolpar som bärlinor, visserligen homogena)

Nej, det är inte alls samma sak att köra till exempel två 45x95 bredvid varandra, som en 45x195. Det blir mycket svagare. Men å andra sidan har du väl alla möjligheter att göra extra upplag för bärlinorna om du har mark under? Så kör du med 45x95 om det behövs, och gör några extra upplag under.

Det är just sträckninge och töjningen som ger styrka och dessa krafter är ju starkare ju längre ut från bjälkens centrum man kommer. Det är därför en 195 blir betydligt böjstyvare än 2X95

jon_h skrev:
Nej, det är inte alls samma sak att köra till exempel två 45x95 bredvid varandra, som en 45x195. Det blir mycket svagare. Men å andra sidan har du väl alla möjligheter att göra extra upplag för bärlinorna om du har mark under? Så kör du med 45x95 om det behövs, och gör några extra upplag under.

Ok som jag misstänkte då..synd.

Nu har jag djävlats nog med att få ner ordentliga plintar, men extra upplag i form av sten/block bör iofs. duga.. med viss risk för sättningar framöver eller?

Jo, en viss risk för sättningar finns det ju alltid.

Men du, hur långa är själva golvreglarna sen? För de hänger väl i väggarna också, så bärlinorna fungerar som extra upplag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.