Hej!
Har köpt en 230v utomhusljusslinga som har plats för 10st e27 led/halogen. Kommer använda led filament ljuskällor i den. Slingan matas från ett vanligt 2 brunns utomhus 220v-eluttag (schuko). Funderar nu över en lösning för att kunna dimma slingan. Denna tråd fokuserar endast på själva problemlösningen - och inte vem som skall utföra arbetet, då det givetvis kommer att utföras av behörig person.
En lösning, som dessvärre inte går att få till pga platsbrist bakom ena uttaget, är att placera en plejd-01 bakom uttaget (och givetvis markera uttaget för endast belysningslast). Det går säkert att klämma in en plejd på centralsidan istället, men eftersom jag inte själv skall utföra arbetet har jag inte kikat hur det ser ut där.
En annan möjlig lösning kanske kan vara att placera en plejd i en kapslad IPX-dosa mellan shuckon och slingan istället och ändå uppnå rätt säkerhetsnivå? Tänker närmast på att gjuta igen dosan med gjutharts likt de dosor som skall grävas ned.
Eller finns det externa fasdimrar för schuko? Låter orimligt dock.
Finns det någon annan smart lösning på hur detta kan lösas? Anledningen till att jag kör 220v e27 och inte 12-24v med inbyggd dimmer (vilket hade varit lättast) är att jag vill kunna dra på rejält med ljus stundtals och enkelt kunna byta ljuskällor.
All input är välkommen!
tack!!