Hej
Någon beräkningskunnig som kan hjälpa mig med vilken dimension jag behöver på bärllinan i mitt golvbjälklag.
Det är alltså bärlinan som kommer gå mitt i huset på bilden nedan jag behöver hjälp med i ett fritidshus 1,5 plan. kommer bli stolpar som bär upp på varje sida om trappen, så fyra upplag totalt.

Ritning av golvbjälklag med dimensioner och position för centralt placerad bärlina i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Berndt Eriksson
  • Laddar…
Med normal bostadsanvändning bör bärlinan vara i limträ 90x315. Då blir nedböjningen mitt på sträckorna som är 3750 mm, L/600. Beställ en hel limträbalk, det blir alltid bäst.

J justusandersson skrev:
Med normal bostadsanvändning bör bärlinan vara i limträ 90x315. Då blir nedböjningen mitt på sträckorna som är 3750 mm, L/600. Beställ en hel limträbalk, det blir alltid bäst.
Ok, tack så mycket, hade hoppats klara mig på 270 mm höjd, men 315 ska väl funka det med :)

K
Kravet är väl en maximal nedböjning på L/300 så i teorin skulle väl en 270x90 fungera.

Men justus är ju experten här. Kanske vill man verkligen undvika svikt?

Själv har jag en 225x90 med ett spann på 2700 som jag fått uträknad från ackrediterad konstruktör som jag tycker ser något nedböjd ut... Det är förhoppningsvis bara i min hjärna. Men en 315x90 hade ju kännts bättre..

• Gilla
mino75
  • Laddar…
Om du går upp i bredd så kan du klara dig med en 140x270, fast den blir dyrare pga större volym. Bärlinan är ett primärbärverk som man måste ställa högre krav på än vanliga golvbjälkar.

• Gilla
mino75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.