Någon här som kan hjälpa mig med dimensionering av bärlinor/hammarband? Hur kraftig regel ska jag använda till bärlinor på bilden? Vad är bästa konstruktionen, en regel (45x220) eller två (45x170) parallella regler? Stolparna tänker jag fästa i betongplintar. Förrådet är tänkt arr vara 5 x 7.5 m

• Ritning av träkonstruktion med två parallella reglar (45x170) och ett avstånd på 1,5 m mellan stolpar, del av byggprojekt för förråd (5x7,5 m).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion med bärlina (regel 45x220) och vertikala stolpar, diagram för dimensionering av bärlinor och hammarband för förrådsbygge, 5 x 7,5 m.
    Skapa konto
  • Illustration av konstruktion för ett förråd med stolpar och bärlinor. Stolparna är 2,7 m höga, med 5 m avstånd mellan yttersta stolparna.
    Skapa konto
E el_palpo skrev:
Du kan kolla på: [länk] o trycka in snözon, storlek, mm, så räknas det ut hur du ska dimensionera bygget. Kanske passar en annan modell bättre, då väljer du den av de som finns listade.
Jag hittar ingen modell där som motsvarar förrådet jag vill bygga. Just bredvid på 5 m verkar vara problematisk. Jag har tänkt bygga det med pulpettak.

Tomture61
Ska förrådet isoleras eller ej ?
Är inget svar på din dimensioneringsfråga .Men ser avstånd mellan stående reglar .
1,5 m är ett mycket udda mått .
Varför , hammarband (bärande vågräta virket) blir kraftigt och dyrt .
En vägg med 600 mm mellan stående reglar blir billigare ang virkesval .
Beroende på vart i detta avlånga land byggnaden ska bo så är detta en stor avgörande parameter att ta hänsyn till .
Annars är https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/forrad/
passande för din beräkning .
Glöm helt och hållet virket du vill använda , räknar jag Sthlm som snözon så är det limträ som gäller .
Ang nyttjandegrad , 100% = max nyttjande av vald dimension , 10% = för dyrt / kraftigt virke .

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska förrådet isoleras eller ej ?
Är inget svar på din dimensioneringsfråga .Men ser avstånd mellan stående reglar .
1,5 m är ett mycket udda mått .
Varför , hammarband (bärande vågräta virket) blir kraftigt och dyrt .
En vägg med 600 mm mellan stående reglar blir billigare ang virkesval .
Beroende på vart i detta avlånga land byggnaden ska bo så är detta en stor avgörande parameter att ta hänsyn till .
Annars är [länk]
passande för din beräkning .
Glöm helt och hållet virket du vill använda , räknar jag Sthlm som snözon så är det limträ som gäller .
Ang nyttjandegrad , 100% = max nyttjande av vald dimension , 10% = för dyrt / kraftigt virke .
Nej, ingen isolation. Jag ska använda det för cyklar, släpvagn och gräsklippare. Det blir grus som golv. Jag bor utanför Västerås, snözon 2-2.5

Tomture61
se tr se tr skrev:
Nej, ingen isolation. Jag ska använda det för cyklar, släpvagn och gräsklippare. Det blir grus som golv. Jag bor utanför Västerås, snözon 2-2.5
Extremt stort förråd för det du ska förvara , som ett stort bilgarage .
Du kan ju se mina andra råd / hänvisningar .

se tr se tr skrev:
Jag hittar ingen modell där som motsvarar förrådet jag vill bygga. Just bredvid på 5 m verkar vara problematisk. Jag har tänkt bygga det med pulpettak.
Hammarbanden håller nog oavsett vilken av dimensionerna du väljer om du sätter takreglarna rakt över stolparna. Vad tänker du dej för dimension på takreglar med ca 4,5 -5m spännvidd?

F fribygg skrev:
Hammarbanden håller nog oavsett vilken av dimensionerna du väljer om du sätter takreglarna rakt över stolparna. Vad tänker du dej för dimension på takreglar med ca 4,5 -5m spännvidd?
Jag har tänkt mig pulpettak med fackverkstakstol. På Träguiden.se står det att de klarar 5 m spännvidd. https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/pulpettak/

Takstolarna tänkte jag göra med 45x145 regel. Som på bilderna. Tänker jag rätt?

• Illustration av en pulpettakstol i fackverkskonstruktion med 45x145 reglar, som avsedd för 5 m spännvidd enligt guiden.
  • Pulpettakskonstruktion med fackverkstakstolar av 45x145 reglar, visande ramverk och stöd.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett pulpettak med fackverkstakstol, byggd med 45x145 timmer, visar takets spännvidd och konstruktion.
    Skapa konto
Tomture61
se tr se tr skrev:
Jag har tänkt mig pulpettak med fackverkstakstol. På Träguiden.se står det att de klarar 5 m spännvidd. [länk]

För att dimensionera takstolar så är det 1200 mm cc mellan dessa .
Din ritning visar säkert detta .
Problemet uppstår med valet att ej ha en stolpe vid dessa takstolar .
Blir mycket kraftiga dimensioner (limträ) till hammarband .

Tomture61 Tomture61 skrev:
För att dimensionera takstolar så är det 1200 mm cc mellan dessa .
Din ritning visar säkert detta .
Problemet uppstår med valet att ej ha en stolpe vid dessa takstolar .
Blir mycket kraftiga dimensioner (limträ) till hammarband .
Precis 1200 mm cc för takstolar. Skulle konstruktionen vara ok om jag flyttar stolparna så att det även där avtåndet blir 1200 mm cc?

Tomture61
se tr se tr skrev:
Precis 1200 mm cc för takstolar. Skulle konstruktionen vara ok om jag flyttar stolparna så att det även där avtåndet blir 1200 mm cc?
Om du använder länken jag tipsade om så får du alla svar du söker .
Man kan även ange snölast via en karta 👍
Men ja , mycket bättre förutsättningar .

Det är enklare att bygga väggarna liggande och sedan resa dem. Då har du redan en regel i överkant och behöver en något mindre som hammarband.

Karrock
Är takstolen egen design? Det är vanligare att de små strävorna är åt andra hållet, så de inte verkar i drag. Åtminstone den i höga facket. Koppla ihop övre och undre regeln på mer jämna avstånd kanske. Innerbitarna kan nog gott vara 95-regel istället.

Redigerat:
Karrock Karrock skrev:
Är takstolen egen design? Det är vanligare att de små strävorna är åt andra hållet, så de inte verkar i drag. Åtminstone den i höga facket. Koppla ihop övre och undre regeln på mer jämna avstånd kanske. Innerbitarna kan nog gott vara 95-regel istället.
Jag utgick från bilden här

• Tabell över pulpettak med illustrationer av takstolar, inkl. taklutning och spannvidd för olika taktyper.
    Skapa konto
se tr se tr skrev:
Jag har tänkt mig pulpettak med fackverkstakstol. På Träguiden.se står det att de klarar 5 m spännvidd. [länk]

Ställ takstolarna eller takreglarna på stolparna så behöver du inte så grova hammarband

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.