Hej!

Vi skall ha stående falsad (spontad) väggpanel. Frågan är bara dimension?? 12x125mm eller 28x125?
 
Hrm.. Tryckte sänd för tidigt :( Det är ett 1,5 planshus, men med full takhöjd i övre våningen. Längsta panelbräderna blir 8m ungefär och vi har ingen skarv mellan våningarna. Se:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Husritning1.jpg
 
Och jag menar givetvis 23x125mm eller 28x125?
 
Arkitekt och byggövervakare är rädda att det skall slå sig coh liknande. Längsta väggbräda blir ca 8 m. Tror nog att det blir den grövre dimensionen. Skillnaden blir bara ca ?1000 och det skall man ju slå ut på husets livslängd.
 
Hittade nyss en suverän skrift om panelering på:
http://www.puuinfo.fi/

Tyvärr är bara bilderna på svenska, men de anger 28mm som minimitjocklek på panel. Fanns en massa bra där på svenska oxå för nedladdning (pdf) bla spikningsguider ;)

Klicka på "kuluttajat" och sedan "tee se itse"
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.