Jag behöver er expertis.
Jag planerar en pergola som börjar vid gavel på vårt fritidshus på Gotland och går 4 meter ut.
För att inte störa utsikten så vill jag ha inte ha ngn stolpe i mitten, spannet blir då 5 meter.
Av estetiska skäl vill jag hålla ner dimensioner så har landat i att stål är det mest lämpliga valet.
Jag tror att en HEB120(5m) är lämplig som balk och VKR70/70/5 som pelare, men skulle vilja räkna på det.
Har ni några tips på (enklare) beräkningsprogram eller former för att få ett ungefärligt svar vilken last det tål? Någon kommer ju garanterat hoppa upp och hänga i balken..
Från fasaden och ut till balken kommer jag sätta 6-7 45*145. Inget tak utan bara en duk att dra över vid behov.
Alla tips tas tacksamt emot!
mvh
Johan
Jag planerar en pergola som börjar vid gavel på vårt fritidshus på Gotland och går 4 meter ut.
För att inte störa utsikten så vill jag ha inte ha ngn stolpe i mitten, spannet blir då 5 meter.
Av estetiska skäl vill jag hålla ner dimensioner så har landat i att stål är det mest lämpliga valet.
Jag tror att en HEB120(5m) är lämplig som balk och VKR70/70/5 som pelare, men skulle vilja räkna på det.
Har ni några tips på (enklare) beräkningsprogram eller former för att få ett ungefärligt svar vilken last det tål? Någon kommer ju garanterat hoppa upp och hänga i balken..
Från fasaden och ut till balken kommer jag sätta 6-7 45*145. Inget tak utan bara en duk att dra över vid behov.
Alla tips tas tacksamt emot!
mvh
Johan
En HEB120 på 5m väger ca 125kg. Om man sen lägger på ytterligare 75 kg för de tryckade reglarna samt räknar med att tre personer på 100 kg vardera hoppar upp och hänger mitt på balken samtidigt så skulle allt detta tillsammans ge en nedböjning runt 5mm.
Dvs du kan sova lugnt.
Dvs du kan sova lugnt.
Jag har byggt en balkong med samma mått, istället för stålbalk har jag två limmade 45x220 reglar och stolpar är 90x90. Det håller oxå... varför två limmade kan man undra? Det gungade lite väl mycket med en
Som Gabbe nämnde är det inga problem med nedböjningen. Jag gjorde en beräkning och det ska inte vara några problem med moment-eller tvärkraftskapaciteten (utnyttjandegrad: 20% resp. 1.3%) för HEB balken heller. Inga problem för tryckhållfastheten när det kommer till pelarna (utnyttjandegrad: 0.6%). Inte heller är det några problem för knäckningsrisken (du angav aldrig höjden på dem men jag räknade med 5 m på säkra sidan)
Balkarna som går ut från fasaden blir inte heller några problem.
Du kan med andra ord gå ner väsentligt i dimensioner också men antar att det är snyggare med lite kraftigare dimensioner.
Balkarna som går ut från fasaden blir inte heller några problem.
Du kan med andra ord gå ner väsentligt i dimensioner också men antar att det är snyggare med lite kraftigare dimensioner.
Stort tack för att ni tagit er tid att svara! Och räkna!
Hej, jag skulle beställa HEB120 balken från Tibnor men under diskussion så fick jag informationen (från en återförsäljare) om att de utan att räkna tyckte det räckte med en HEA120.
Ni som hjälpte mig att räkna, vad tror ni?
mvh
Johan
Ni som hjälpte mig att räkna, vad tror ni?
mvh
Johan
Klicka här för att svara