Platon+isolering funkar alldeles utmärkt, nackdelen jämfört med Isodrän/Pordrän är att du får 2 arbetsmoment istället för "allt i ett".
Ang dimensionering så räcker 19 blocken men du får bättre isolering i 25. Du får max ha 5 m vägg utan kontrefor / väggstöd.
Du kan ju antingen mura upp ett sidostöd samtidigt som du bygger väggen, alternativt ställa en järnbalk på insidan av väggen. Om du ska gjuta platta är det en enkel sak att gjuta in några stålplattor som du kan svetsa jordtrycksbalkarna i, sen spänner du fast dem i bjälklaget i ovankant. Tar liten plats invändigt.