B blork skrev:
Alright! För att förtydliga.
Det förändrar inget, ser bra ut.

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
GK100 GK100 skrev:
Det förändrar inget, ser bra ut.
Super!

Jag tycker att din rörmokare var snål med dimensioneringen av radiatorn givet de data du har angett (yta, isolering och värmeeffekt).
Du kommer att märka en bra skillnad efter att du har satt in en radiator till. Du kommer också att få en betydligt jämnare värmefördelning i de två utrymmena utöver en bättre kapacitet och en värmereserv vid mer extrema kölddagar.
Återkoppla gärna efter att systemet ha varit i drift några veckor efter installationen!

• Gilla
blork
  • Laddar…
B
Nu har jag fått en större radiator på 1000x500x100, 1472w och en i hallen bredvid på 600x500x100, 871w och nu håller ytan i princip samma temp som i huset +-0.5 grader så det är toppen!

Enda jag funderar på nu är om man skulle skaffat "smart" termostater istället. Rummet används egentligen bara måndag, onsdag och fredagar, så med en smartare termostat kunde man ha fullt öppet dessa dagar och övrigt tid typ 17 grader? Hade man gjort en stor besparing på det tro?

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
B blork skrev:
Nu har jag fått en större radiator på 1000x500x100, 1472w och en i hallen bredvid på 600x500x100, 871w och nu håller ytan i princip samma temp som i huset +-0.5 grader så det är toppen!

Enda jag funderar på nu är om man skulle skaffat "smart" termostater istället. Rummet används egentligen bara måndag, onsdag och fredagar, så med en smartare termostat kunde man ha fullt öppet dessa dagar och övrigt tid typ 17 grader? Hade man gjort en stor besparing på det tro?
Det låter som att den extra radiatorn löste problemet.
Sedan har du ytterlige en fundering, smarta termostater på individuella radiatorer för vattenburen värme.
De är inte billiga, min rekommendation är att köra med det du har installerat i ett år eller så och känn efter hur det känns och om du märker någon skillnad i uppvärmningskostnad. Besparingen med en (2 st i ditt fall) smarta termostater blir inte stor och kostnaden väger knappas upp det då det uppvärmda utrymmer är litet.

B
G Gillar att bygga skrev:
Det låter som att den extra radiatorn löste problemet.
Sedan har du ytterlige en fundering, smarta termostater på individuella radiatorer för vattenburen värme.
De är inte billiga, min rekommendation är att köra med det du har installerat i ett år eller så och känn efter hur det känns och om du märker någon skillnad i uppvärmningskostnad. Besparingen med en (2 st i ditt fall) smarta termostater blir inte stor och kostnaden väger knappas upp det då det uppvärmda utrymmer är litet.
Finns ju för 500-1000kr st så 2 st är ju inte jättedyrt men kanske inte någon större skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.