B
Jag har 1 rum på gjuten platta, 16 kvadrat. 2 ytterväggar med ganska tunn isolering, 100mm. En vägg går mot huset och är ordentligt isolerad och andra mot ouppvärmt garage, även denna 150mm. Själva rummet är uppdelat i två men ingen dörr emellan. Finns ett fönster och ytterdörr på var yttervägg.
Handritad skiss av ett rum uppdelat i två sektioner, 6 och 10 kvadratmeter, med dörrar och fönster markerade, intill garage och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär mellan tummen och pekfingret skulle jag behöva för storlek på radiatorerna? Huset värms med luftvattenvärmepump.

Jag vet att Purmo har ett program men jag förstår inte hur man använder det tyvärr. Har meckat en stund men förstår som sagt inte riktigt.

I nuläget sitter det 2 elraddar på 1000w var.

https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Dimensionering/Dimensionering-av-radiatorer

"För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. För att beräkna hur mycket effekt som går åt för andra takhöjder kan du räkna med ett effektbehov på 30 W per kubikmeter."

Svårt att veta vad effektbehovet är. Nog högre än 75w men sen är det ju bara 2 ytterväggar också.

Redigerat:
Övertänker du inte detta lite nu?

16 kvadrat, 100-150 mm isolering, någonstans mellan 75-100W/m2 skulle bli någonstans mellan 1200-1600 w för hela ytan. Så sätt två st på ca 800-1000W och stryper ned dem med termostaten tills du har lagom värme i rummet. Prisskillnaden mellan dem är väl max någon femhundring.

Det sitter två st på 1000W idag och de lär väl ha givit lagom värme utan att stå på max hela tiden, eller?

• Gilla
blork och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Under fönstret tycker jag du kan låta det estetiska styra, 40-50x90cm av TP22 modell eller motsvarande är ganska standard men kolla vad som ryms, att fylla ut hela fönstret utan att bli bredare med termostatvredet + lite marginal brukar se "rätt" ut och höjden måste såklart rymmas med lämplig marginal mot golvet och fönstret/ fönsterbrädan.

Sen tycker jag du väljer en av samma höjd till andra rummet, kanske exakt likadan om det passar då bör du landa rätt nära riktvärdena också.

Redigerat:
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
torparavgrund torparavgrund skrev:
Övertänker du inte detta lite nu?

16 kvadrat, 100-150 mm isolering, någonstans mellan 75-100W/m2 skulle bli någonstans mellan 1200-1600 w för hela ytan. Så sätt två st på ca 800-1000W och stryper ned dem med termostaten tills du har lagom värme i rummet. Prisskillnaden mellan dem är väl max någon femhundring.

Det sitter två st på 1000W idag och de lär väl ha givit lagom värme utan att stå på max hela tiden, eller?
Ja precis, 2 st 1000w idag, nej de går på och av titt som tätt, 20 år gamla också.

Rickard. Rickard. skrev:
Under fönstret tycker jag du kan låta det estetiska styra, 40-50x90cm av TP22 modell eller motsvarande är ganska standard men kolla vad som ryms, att fylla ut hela fönstret utan att bli bredare med termostatvredet + lite marginal brukar se "rätt" ut och höjden måste såklart rymmas med lämplig marginal mot golvet och fönstret/ fönsterbrädan.

Sen tycker jag du väljer en av samma höjd till andra rummet, kanske exakt likadan om det passar då bör du landa rätt nära riktvärdena också.
Höjden är det inga problem med, det är ett mindre fönster som sitter högre upp så att säga. Värmen vid fönstret är viktigare då det är där man vistas.."hallen" är ju bara genompassage så att säga. :)

Tack, då ska jag titta på detta! Dom nya utanpåliggande rören kommer ju ge lite spillvärme också.

:)

Redigerat:
B
Nu har rörmockaren varit här. :) Under fönstret satte han ett Radik Klasik -U Type 11, H400mm, L1000mm. Rated thermal output är 708w. Han sa att det skulle klara drygt 30 kvadratmeter så vi börjar med det och ser hur det blir, kanske inget behövs ens vid dörren. Totala ytan är ju drygt 15 kvadrat. Får ju lite spillvärme av rören också.

Har gått några dagar nu och det funkar sådär. Vi har ju innegivare till vår värmepump och den sitter i närheten av kök och vedkamin. Praktiskt då man slipper bli överhettad om man eldar i kaminen eller lagar mat hela dagen. Dock har jag märkt nu att när vi har denna på 21.5 grader så håller sig nu kontoret på drygt 20. Dvs det är en diff på 1.5 grader. Och såklart mycket värre om man kör ett långkok eller eldar. :D Dock eldar vi enbart på kvällarna när det är riktigt kallt så det är helt ok. Kontoret står ju på gjuten platta så det känns säkert kallare för det också.

Skulle ytterliggare en radiator i hallen, vid dörren, göra någon skillnad för temperaturen? Eller det skulle kanske bara ge något lägre framledningstemp?

Jag funderar också på vad jag kan göra på värmepumpen för att få jämnare temp mellan rummen. T ex kan jag öka eller minska flödet på cirkulationspumpen. Jag har också maximal temp diff på innegivare för att minska antalet stopp och start. Jag kan ju sänka det för att, i teorin, få fler körningar och jämnare temp? Jag kan också överväga att flytta givaren en bit från köket. Eller så köper jag bara extra kofta och innetofflor. Sen är det ju klart att rummet värms upp av dator, skärm, och människropp också normalt sätt.

Den ultimata lösningen hade nog varit såkalld 2 zons kit till vp..men då snackar vi 15 000kr eller mer med installation och det känns det inte riktigt värt. https://www.polarpumpen.se/varmepum...mp/mitsubishi-electric-tva-zons-kit/p-1215474

Redigerat:
B
B blork skrev:
Nu har rörmockaren varit här. :) Under fönstret satte han ett Radik Klasik -U Type 11, H400mm, L1000mm. Rated thermal output är 708w. Han sa att det skulle klara drygt 30 kvadratmeter så vi börjar med det och ser hur det blir, kanske inget behövs ens vid dörren. Totala ytan är ju drygt 15 kvadrat. Får ju lite spillvärme av rören också.

Har gått några dagar nu och det funkar sådär. Vi har ju innegivare till vår värmepump och den sitter i närheten av kök och vedkamin. Praktiskt då man slipper bli överhettad om man eldar i kaminen eller lagar mat hela dagen. Dock har jag märkt nu att när vi har denna på 21.5 grader så håller sig nu kontoret på drygt 20. Dvs det är en diff på 1.5 grader. Och såklart mycket värre om man kör ett långkok eller eldar. :D Dock eldar vi enbart på kvällarna när det är riktigt kallt så det är helt ok. Kontoret står ju på gjuten platta så det känns säkert kallare för det också.

Skulle ytterliggare en radiator i hallen, vid dörren, göra någon skillnad för temperaturen? Eller det skulle kanske bara ge något lägre framledningstemp?

Jag funderar också på vad jag kan göra på värmepumpen för att få jämnare temp mellan rummen. T ex kan jag öka eller minska flödet på cirkulationspumpen. Jag har också maximal temp diff på innegivare för att minska antalet stopp och start. Jag kan ju sänka det för att, i teorin, få fler körningar och jämnare temp? Jag kan också överväga att flytta givaren en bit från köket. Eller så köper jag bara extra kofta och innetofflor. Sen är det ju klart att rummet värms upp av dator, skärm, och människropp också normalt sätt.

Den ultimata lösningen hade nog varit såkalld 2 zons kit till vp..men då snackar vi 15 000kr eller mer med installation och det känns det inte riktigt värt. [länk]
Några tankar om detta? :)

Rickard.
Vad står termostaten på nya elementet på?

B
Rickard. Rickard. skrev:
Vad står termostaten på nya elementet på?
Fullt öppen.

Rickard.
Hmm, Jag måste erkänna att jag är rätt kass på värmepumpar men nästa steg är väl att höja kurvan en aning och sen begränsa temperaturen på vreden där du inte vill ha den extra värmen men det brukar vara fördelaktigt att göra sånt så lite som möjligt.
1.5⁰ är ju väldigt liten skillnad egentligen om det står sig även när det blir rejält kallt men det kan ändå kännas som mycket. Att laborera med givaren är väl ekonomiskt fördelaktigt så det kan du absolut prova.

Ett till element kommer knappast hjälpa särskilt mycket då jag tolkar det som framledningstemperaturen från pumpen är problemet.

B
Rickard. Rickard. skrev:
Hmm, Jag måste erkänna att jag är rätt kass på värmepumpar men nästa steg är väl att höja kurvan en aning och sen begränsa temperaturen på vreden där du inte vill ha den extra värmen men det brukar vara fördelaktigt att göra sånt så lite som möjligt.
1.5⁰ är ju väldigt liten skillnad egentligen om det står sig även när det blir rejält kallt men det kan ändå kännas som mycket. Att laborera med givaren är väl ekonomiskt fördelaktigt så det kan du absolut prova.

Ett till element kommer knappast hjälpa särskilt mycket då jag tolkar det som framledningstemperaturen från pumpen är problemet.
Jag har dessvärre lite lågt flöde redan så att t ex öka innetempen och sänka termostaterna är nog inte optimalt skulle jag tro.
🤔

Ja det är ingen gigantiskt skillnad. Provade igår att tända byggbelysning och dator igång hela dagen (dvs ca 150w extra till rummet) och det gav ca 0.5-1 grad varmare. Men svårt att säga exakt, kan ju inte kontrollera vädret t ex.

Ja jag tänker också att en extra radiator kanske inte gör så mycket? Men samtidigt så blir det ju mer varmt vatten en längre tid mellan värmepumpens cykler..så det kanske hade hjälpt ändå? 😬

Aqara 5 är rummet med radiatorn.
Aqara 6 är hallen utan.

Temperaturkurva som visar inomhustemperatur för två Aqara sensorer över tid, med gula och blå linjer för olika rum, med mätningar från 30 november till 1 december.
Intressant nog så är hallen ngt varmare, men den får spillvärme från pannrummet

Rickard. Rickard. skrev:
Ett till element kommer knappast hjälpa särskilt mycket då jag tolkar det som framledningstemperaturen från pumpen är prproblemet
Självklart så kommer ju ett till element hjälpa att få upp tempraturen då det blir fler watt som värmer. Det man kan fundera över varför det inte stoppades dit ett större element när man ändå kostade på. Det är enklare att ha för stort element å dra ner värmen än ha för litet element som går för fullt å det ändå inte blir tillräckligt varmt

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
B
V Vector skrev:
Självklart så kommer ju ett till element hjälpa att få upp tempraturen då det blir fler watt som värmer. Det man kan fundera över varför det inte stoppades dit ett större element när man ändå kostade på. Det är enklare att ha för stort element å dra ner värmen än ha för litet element som går för fullt å det ändå inte blir tillräckligt varmt
Som sagt jag startade ju denna tråden och sen gick jag på rörmokarens rekommendation. 🤐

Men han förberedde för att dra till ytterligare ett så ingen större kostnad.

Dock överväger vi att sätta det på innerväggen istället för vid ytterdörren. Blå markering. Ej optimalt men rören går ej att dra ovanför dörren, enbart nedanför vilket blir knöligt att få det vettigt.
Ritning av ett hus med röda linjer för rördragning och en blå markering vid innerväggen, dörr och fönster markerade.
Skapa konto

B
B blork skrev:
Som sagt jag startade ju denna tråden och sen gick jag på rörmokarens rekommendation. 🤐

Men han förberedde för att dra till ytterligare ett så ingen större kostnad.

Dock överväger vi att sätta det på innerväggen istället för vid ytterdörren. Blå markering. Ej optimalt men rören går ej att dra ovanför dörren, enbart nedanför vilket blir knöligt att få det vettigt.
[bild]

Några tankar om detta? Blir det mycket sämre på blå markering istället för röd i hallen?

B blork skrev:
Några tankar om detta? Blir det mycket sämre på blå markering istället för röd i hallen?
Nej det blir bra så inget du behöver fundera över.

B
GK100 GK100 skrev:
Nej det blir bra så inget du behöver fundera över.
Alright! För att förtydliga.

• Vägg med två metallrör kopplade till ett hörn på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett rum med trägolv, en låda kattströ mot väggen, och skisserade blå och röda streck för att visa design.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.